ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Wednesday, May 7, 2008

Bahasa Melayu Kemegahan Kita

** Dihantar pada Utusan 19 April 2006 - tidak disiarkan

Saya tertarik dengan saranan Hasan Talib dari Gombak untuk menjadikan bahasa rojak budaya kita. Saya juga turut menyokong pemerhatian beliau akan nasib Bahasa Melayu apabila para pemimpin kita tidak menyokong usaha memartabatkannya.

Namun, kata-kata yang dipetik dalam filem Tan Sri P.Ramlee “ Bahasa Menunjukkan Bangsa” cukup untuk kita semua sedar akan tanggungjawab mendaulatkan bahasa yang dituturkan oleh nenek moyang kita.

Jika dikaji Bahasa Melayu, istilahnya memang cukup dan saya rasa satu-satunya sebab pemimpin kita lebih senang untuk menuturkan bahasa rojak kerana mereka telah biasa bertutur dalam Bahasa Inggeris dan nampak lebih terpelajar.

Bahasa Melayu amat lengkap dan kaya dengan pelbagai kaedah penggayaan, cuma tidak ramai Melayu yang ingin mengkaji akan Bahasa Melayu. Saya mengucup bumi dan mendakap bangsa saya, dan ingin sekali mendaulatkan bahasa saya.

Empayar Melaka mungkin telah runtuh 500 tahun lalu, tetapi adat dan bahasa tetap subur dan teguh menjadi lambang kemegahan bangsa melayu.

Mustaqim Abdul Rahman
Batu Caves

No comments: