ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Tuesday, May 28, 2013

Air Asia + Tony Fernandes = Not Guilty & Service Expectation + Service Cost = Customer Problem



Simple math. Matematik mudah.

Bangsa yang maju harus tahu menilai perbezaan antara salah dan betul, dan garisan yang memisahkannya. Malaysia walaupun berstatus Negara Dunia Kelas Kedua, tapi dalam soal pemanduan, makanan percuma dan harga mahu murah, servis mahu bagus masih berada di takuk Kelas Ketiga.

Mungkin ada masih ramai antara kita yang berfikiran Kelas Pertama namun disebabkan politik, dari Kelas Pertama terus jadi Kelas kelapan belas. Semua perkara yang tidak kena dengan perjuangan mahupun kepercayaan politiknya, terus-terusan dikecam walaupun baik, jika kena dengan politiknya walaupun jahat terus dibela. SAYA MAHU MULAKAN KEMPEN SAYA ATAS POLITIK.

Saya mengecam kenyataan CEO AirAsia X, kerana mengecam Utusan tetapi dalam masa yang sama memperjuangkan hak kebebasan bersuara, kekeliruan yang sama teruk dengan kekeliruan gender.

Saya membelakangi Tan Sri Rafidah yang terkenal dengan sikap lepas mulut, celupar dan berani menyatakan apa yang benar, tapi menikus dalam isu Azran kerana membabitkan periuk nasinya, soal intergriti bukan masalah, masyarakat Malaysia mudah lupa.

Pun begitu, ia tidak menghalang saya untuk menilai yang salah, tetap salah, yang betul, tetap betul.

Apa yang terjadi pada Izyan dan ramai lagi penumpang Air Asia bukan salah Air Asia mahupun Tony Fernandes sepenuhnya. Ada benarnya, Air Asia gagal menjalankan tanggungjawab memastikan Izyan selamat sampai ke Hotel, satu kesilapan atas kelebihan.

Kelebihan Air Asia adalah mengelak segala jenis caj tambahan dan tidak membayarnya langsung, serta beroperasi dengan kadar paling minimal yang mungkin.

Kelebihan Air Asia ini dilakukan sejak hari pertama ia mula beroperasi bagi menawarkan tambang murah yang memanfaatkan lebih 10,000,000 rakyat Asia Tenggara.

Kelebihan ini pasti ada kekurangannya. Sepertimana Lebuhraya PLUS yang mengenakan Tol bagi menyediakan jalan dan infrastrukur yang selesa dan selamat, pemandu mempunyai pilihan jalan lain yang tidak bertol.

Masalah utama Air Asia, PLUS, Mc Donald dan lain-lain perniagaan adalah masalah “service or product expectation” dan  “service cost”, lebih-lebih lagi dalam kes perkhidmatan murah dengan pilihan kos tersembunyi.

Yang jelas Air Asia tidak bersalah dalam memastikan semua golongan mampu terbang. Yang salah adalah penumpang yang gagal menilai nilai wang dengan mutu produk atau perkhidmatan yang dibeli.

Tidak dinafikan, kini Air Asia mempunyai banyak saingan yang juga mampu menurunkan tambang kapalterbang malah mempunyai “value added” yang lebih.

Namun, jika Air Asia tidak memulakan langkah menawarkan tambang murah dan mampu milik, tidak ada satu pun Syarikat Penerbangan yang akan berbuat demikian.

Samada kerana Kapal Terbang hanya untuk orang kaya, ataupun kerana mahu mengekalkan untung yang tinggi ataupun enggan berusaha mengurangkan caj-caj lain dari dikenakan atas penumpang, ataupun tidak mempunyai visi seperti Tony Fernandes ataupun tidak mahu mengambil risiko penerbangan dengan menawarkan kadar murah, pengguna harus bijak menimbangnya.

Air Asia menurunkan tambang dengan enggan membayar kos-kos pilihan dalam bahasa kapalterbangnya “mengurangkan caj dan menaikkan risiko” penerbangan. Air Asia kekal berjaya kerana risiko penerbangan yang menjadi pertaruhan operasinya senantiasa berjaya. Walaupun ada beberapa kejadian terbabas dan sebagainya, namun dalam penerbangan terhempas barulah dipanggil gagal.

Yang salah adalah mentaliti rakyat Malaysia yang sejak dahulu sering menyalahkan pihak lain atas kelemahan diri. Membeli risiko yang lebih dengan harga murah adalah pilihan kita sendiri, tanpa paksaan. Membeli risiko yang kurang dengan harga yang lebih juga merupakan pilihan kita sendiri. Ia adalah pengurusan risiko yang adil dan menjadi asas semua bidang perniagaan.

Rakyat Malaysia harus berubah menilai nilai wang dan kos. Ada banyak bezanya antara Berger RM 1 dengan Berger RM 10 Mc D. Masalah orang Malaysia, bayar RM 1 tapi mahu Burger RM 10.

Saya tidak membela Air Asia tetapi dalam soal Izyan saya tidak nampak kenapa Air Asia perlu dipersalahkan, jika soal lain itu diluar konteks pengetahuan saya, justeru tidak adil untuk saya komen.

Pun begitu, saya menaruh harapan tinggi agar Air Asia memandang serius status halal makanan. Dalam perniagaan, untung adalah keutamaan dan caranya samada menjual mahal ataupun menjual murah dengan mengurangkan kos. Namun, halal bukan perkara kecil, teruskan usaha Air Asia dengan menawarkan tiket murah dan pilihan surcaj, termasuk makanan yang murah, namun jika halal katakan halal, jika haram labelkan haram, jika was was labelkan tidak dijamin halal.

No comments: