Tahniah kepada BN dan rakyat Malaysia kerana memberikan Malaysia Baru pada 6 Mei 2012. NewMalaysia yang dimaksudkan adalah Malaysia yang lebih perkauman dan lebih terpecah(divided). 

Ini dapat dilihat dengan jelas melalui keputusan PRU 13 dimana 95% orang Cina hanya mengundi Cina dan hanya sekitar 40% Melayu mengundi Melayu selebihnya tidak kisah undi mana-mana kaum.

PM Dato Seri Najib bakal memikul cabaran yang lebih besar dan getir untuk 5 tahun akan datang bukan sahaja dalam memajukan ekonomi tetapi yang lebih utama menyatukan semula rakyat Malaysia yang kian berpecah.

Dengan perpecahan yang berlaku tidak mustahil akan berlaku rusuhan kaum seperti 13 Mei 1969 dan mungkin menyaksikan Penang keluar dari Malaysia dan melengkapkan kawalan utama keatas pintu masuk dan keluar Selat Melaka seperti yang diidamkan oleh dalang tertentu.

Perlu diingatkan Company Inggeris melalui strategi halusnya mensasarkan penguasaan penuh keatas Negeri-Negeri Selat untuk mengawal dan menguasai Selat Melaka. Pada alaf baru ini, Selat Melaka merupakan strategi utama dalam Perang Dunia Ketiga(apabila terjadi) sebagai pertahanan dan penyerangan antara kuasa besar dunia seperti China dan Amerika.

Hakikatnya, mentadbir Malaysia yang bercampur kuasa politik atau lain kuasa politik Negara dan Negeri bukan cabaran yang sukar berbanding mentadbir Malaysia yang berpecah kaumnya. Ini kerana rakyat Malaysia tidak lagi berkongsi arahtuju, matlamat, sasaran dan kehendak perdana yang sama.  

Kita mungkin boleh menyalahkan kegagalan mewujudkan sistem satu sekolah, masalah DEB, agenda perangi rasuah, tuntutan LGBT, isu pluralisme, isu perkauman, kalimah Allah dan sebagainya, tapi ini adalah kehendak rakyat minoriti yang amat hampir kepada kehendak majoriti.

Saya masih suka untuk menyalahkan Pak Lah kerana telah membuatkan Cina berani untuk bermimpi. Cina kini “dare to dream” untuk merampas kuasa politik dari Melayu.

Akhir sekali, saya pinta orang-orang Cina yang bersatu dalam kuasa undi perkauman mereka agar memikirkan dengan serius akibat yang akan terjadi jika keseimbangan ekonomi, politik dan sosial mempunyai jurang yang besar. Juga, fikirkan keupayaan tersembunyi orang Melayu apabila mereka ditekan dan diperalatkan oleh kuasa besar yang memanipulasi.

Orang Cina perlu fikir dengan serius bukan semua Melayu itu lemah dan bodoh, kami hanya menghormati itu tidak bermakna kami lemah.