ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Wednesday, May 15, 2013

Melayu Bodoh, Melayu Pandai dan Melayu Cerdik - MB, MP dan MC



Semua bangsa adalah sama, tiada istilah bangsa itu malas, bangsa ini rajin, bangsa A baik, bangsa B jahat. Yang membezakan manusia sesama manusia adalah hatinya.

Jika dilihat pada peradaban bangsa yang tinggi, kita akan dapati bangsa Yahudi, bangsa Eropah, bangsa Cina dan bangsa India juga terbahagi kepada tiga kategori tetapi majoriti mereka adalah kategori cerdik kerana tindakan dan sumbangan mereka adalah untuk kesinambungan bangsa mereka menerajui dunia kemodenan, ekonomi, penciptaan, teknologi dan kepakaran. Namun, mereka tidak menjadi cerdik untuk menindas orang lain, harapan mereka hanya mahu keluar dari kezaliman masa itu.

Melayu Bodoh, Melayu Pandai Dan Melayu Cerdik. Bodoh, pandai dan cerdik tidak diukur pada keputusan akademik, kerjaya, harta, kuasa, pangkat ataupun rupa, tetapi pada sumbangan mereka terhadap bangsa mereka hari ini dan masa hadapan.

Melayu bodoh membentuk lebih separuh dari Melayu. Melayu ini hanya memikirkan diri sendiri sahaja, dan sekali sekala bangga dapat menderma atau berbuat baik kepada orang lain. Tindakan mereka hanya untuk memenuhi agenda dan keperluan mereka dalam kerjaya, harta dan keluarga sahaja. Sebagai contoh, mereka ini berkelulusan MRSM, UiTM, IPTA, penerima pinjaman dan tajaan pendidikan dalam dan Luar Negara, mendapat pembiayaan pinjaman MARA, PUNB dan sebagainya, membeli rumah dengan diskaun bumiputera, memiliki Tanah Rizab Melayu, memiliki rumah di Kampung Melayu yang mempunyai syarat Tanah Simpanan Melayu, menyimpan duit di ASB dan memperoleh pulangan tinggi, berkhidmat di Sektor Awam, berkerja di Syarikat GLC dan MNC yang mematuhi sistem kuota kaum dalam pengambilan pekerja, dan memiliki saham terpilih kerana sistem kuota TETAPI mereka menyokong dasar dan pakatan DAP. Sedangkan DAP mahu menghapuskan DEB, Tanah Rizab Melayu, menghapuskan sistem kuota dan memperjuangkan kesamarataan kaum yang tidak sama rata, kerana DAP menyokong sekolah Cina tapi perjuangkan “equality” untuk melahirkan Malaysian Malaysia. DAP sendiri keliru dalam perjuangan mereka tetapi disokong oleh Melayu Bodoh.

Melayu Pandai membentuk hampir separuh dari Melayu. Melayu ini berjuang dalam dan luar samada ahli atau tidak pada Parti UMNO, PAS, dan PKR. Mereka mempunyai sebab munasabab untuk percaya perjuangan mereka adalah untuk agama, bangsa dan Negara. Mereka amat jelas dengan garisan salah dan betul dan mengamalkan nilai betul sendiri dibisingkan salah sendiri didiamkan, salah orang lain dibisingkan, betul orang lain didiamkan. Mereka menyokong DAP dan pakatannya, mereka menyokong pemimpin UMNO yang korup, mereka menikmati DEB, tetapi pada mereka ianya tidak salah kerana agenda besar mereka menghalalkan perbuatan itu. TETAPI, Melayu ini hanya pandai tetapi tidak cerdik.

Mereka ini sama seperti pengusaha ladang anggur dalam Al-Quran yang menjawab anggurnya berkualiti tinggi kerana kepandaiannya menggunakan sistem tanaman moden, baja yang baik, racun yang tepat serta kecekapan mereka. Allah menjelaskan mereka itulah ahli neraka. Pandai mereka dirasakan hebat sedangkan ia hanya pandai untuk diri mereka sahaja. Sedangkan orang Yahudi mendidik anak dari dalam rahim lagi, orang Cina mendidik anak dengan penuh displin dan kualiti, orang Eropah mendidik anak dengan mental dan spiritual yang kuat semuanya bagi melahirkan bangsa pencipta bukan bangsa pengguna. Untuk melahirkan bangsa pencipta, ia tidak boleh dilakukan dalam 55 tahun, 60 tahun, 100 tahun, mahupun 1000 tahun. Dan ia hanya berjaya dilahirkan dalam bangsa yang kuat. Sesuatu bangsa hanya akan kuat jika mereka bersatu sahaja. Dalam tempoh yang lama ini pelbagai dasar dijalankan, ada yang berjaya dan yang gagal dijadikan bahan ujikaji. Lihat sahaja Israel, walaupun ada rakyatnya tidak bersetuju dengan dasar keras mereka terhadap Palestin, tetapi kerajaan Zionis tetap menang disokong oleh rakyat Israel yang bersatu dalam soal kelansungan bangsa Yahudi.

SYARAT UTAMANYA, bangsa berjaya ini perlu dilindungi dari segi ekonomi dan nilai tamadun. Pencipta ubat, telefon, kereta, dan sebagainya datang dari bangsa yang mempunyai fundamental yang kukuh dan untuk melahirkan bangsa yang kukuh ini pelbagai pengorbanan dilakukan demi memastikan bangsa ini kuat, agar anak bangsa yang lahir ini tidak perlu risau akan kemiskinan dan kemelaratan tetapi terus fokus pada penciptaan. Mereka juga tidak akan tercemar oleh nilai tamadun yang rendah tetapi sebaliknya mempunyai sikap, sifat dan tabiat yang betul.  Malangnya, Melayu pandai ini sudah berasa puas apabila mereka berjaya kerana “mengguna” sahaja, bukan mencipta.

Melayu Cerdik ini bilangannya amat-amat sedikit. Melayu Cerdik ini datang dari golongan bawahan, pertengahan dan atasan. Dr Mahathir adalah Melayu paling cerdik. Golongan ini terus berusaha mengikut bidang masing-masing agar Melayu Bodoh dan Melayu Pandai dapat hidup dengan selesa. Melayu cerdik tidak jemu menasihatkan, merancang, membuat apa yang terdaya dalam lingkungan keluarganya bagi melahirkan bangsa yang kuat, agar anak-anak Melayu masa hadapan lahir dalam peradaban bangsa yang kuat.

Bangsa yang kuat bukan kerana ekonomi tetapi kerana mental, spiritual dan fizikal. Untuk ini kita perlukan bangsa yang bertunjangkan kesempurnaan dalam “attitude, value and discipline”. Sikap, nilai dan displin perlu baik malah suci. Tiada sikap tidak apa, menghina, merendahkan orang, bercakap kasar, meludah, jalan mendabik, lupa diri, angkuh, mudah puas dan sebagainya yang akhirnya dijadikan nilai. Nilai yang baik pula tidak boleh hanya bermusim tetapi perlu didisplinkan agar menjadi tabiat. Tabiat inilah akan menjadi tamadun bangsa itu. Dan takdir bangsa itu samada pengguna atau pencipta banyak bergantung kepada sumbangan setiap ahli bangsa itu untuk satu tempoh yang lama.

DEB bukanlah bertujuan melahirkan bangsa yang kuat. DEB bertujuan untuk menjadikan Melayu mampu berdiri sendiri dengan kukuh. Kerana hanya dengan berdiri sendiri sahaja, usaha terhadap melahirkan bangsa yang kuat mampu dijalankan. Umum akan memahami DEB mempunyai jangka hayatnya jika menghayati Ucapan Presiden UMNO yang mana Presiden umum meletakkan jawatan diatas podium kerana orang Melayu leka bertongkat emas, sedangkan tongkat itu bukan emas, tetapi semakin reput.

Ramai yang kaya raya melalui DEB, tetapi lupa tanggungjawab mereka untuk kembali menguatkan anak bangsa melalui pelbagai bidang. Mereka menikmati hidup wang berjuta dan berkoyan di luar Negara dan tergolong dalam Melayu Bodoh walaupun mereka tidak menyokong DAP tetapi mereka juga adalah penentang kepada DEB yang mahu melahirkan bangsa kuat.

Ramai Melayu Pandai yang kaya dengan usaha mereka atau pun DEB, mereka memiliki wang berjuta dalam simpanan, tetapi lebih menggemari hidup selesa diatas faedah bank. Mereka tidak mempunyai pemikiran seperti Cina yang berniaga untuk bangsa, bukan untuk diri sendiri. Akhirnya, bila faedah bank sudah habis diguna, simpanan pokok mereka makin kurang, mereka akan menyalahkan kerajaan dan takdir atas kesombongan mereka sendiri. Melayu Pandai dan Bodoh ini ramai di kalangan kita.

Kita di kategori mana, bukanlah sesiapa termasuk Mahathir, Nik Aziz, Anwar, Lim Kit Siang, Karpal Singh untuk menilai. Kita dimana, harus dinilai oleh diri sendiri. Jika bodoh, berusahalah menjadi cerdik, jika pandai jadilah kita cerdik, jika cerdik, teruslah memikirkan bagi menyumbang samada air liur, masa, kedudukan dan kuasa, undi, pengorbanan, mahupun wang demi mewujudkan bangsa Melayu yang kuat, yang pencipta, yang keluar dari kepompong pengguna dan akhirnya, dengan ini sahaja islam akan dimartabatkan dan dihormati musuh. Saya cabar orang-orang Melayu yang kaya baik muda dan tua, yang memiliki simpanan mencecah 7 angka, berdaganglah, demi bangsa Melayu, melaburlah dalam perniagaan, jika takut ditipu, yakin pada ALLAH, Allah sudah jelaskan dalam Al-Quran, tidak akan rugi sedikitpun.

Perlu diingatkan, dalam perjuangan beribu tahun ini, jatuhnya Empayar Cina, gelapnya Tamadun Eropah, waima Yahudi hampir dipupuskan, inikan pula bangsa termuda dunia iaitu Melayu, salah dan silap, pincang dan cela, cacat dan korup dan sebagainya pasti ada. Namun ALLAH sudah mengingatkan kita melalui surah Wal-As. Hanya bangsa yang hak, yang mengerjakan solat(kebaikan) dan yang sabar sahaja akan peroleh untung.

Bersabarlah dan terus berusaha menyokong dan mengukuhkan Melayu untuk 1000 tahun lagi sebelum anak Melayu lahir mencipta pelbagai teknologi. Tidak kira anda dokong perjuangan mana jadilah cerdik agar DEB terus teguh menyokong pembinaan Melayu untuk berdiri sendiri dan selebihnya terpulang pada usaha anda, jika anda kaya berniagala, jika anda miskin sokonglah industri dan perniagaan Melayu Islam, jadilah Melayu cerdik.

Saya tidak seperti UMNO khususnya Tun Dr Mahathir yang setia menasihati Melayu untuk lebih 30 tahun walaupun dihina, dikeji dan difitnah sezalim Syaitan, saya manusia biasa yang sudah merasa jelak dan jemu menasihati Melayu. Saya anggap ini adalah penulisan terakhir saya dan saya mahu diam sepertimana mengikut kepercayaan saya disebuah papan tanda sekolah di Sekolah Rendah Jalan Batu yang dapat dilihat oleh trafik Jalan Raja Laut sebelum 2005 iaitu Diam Itu Ilmu, Diam Itu Ibadah, Diam Itu Bijak, Diam Itu Kuasa. Diam itu doa, doa agar Allah memberi nur pada umat Melayu baik MB,MP dan MC, semoga Islam terus kuat bersama Melayu.

Dihantar oleh AMAR  

No comments: