ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Friday, January 17, 2014

Saravanan: 1,598,012 saman tidak dikeluarkan semasa Thaipusam tetapi 1 saman perlu


Selamat menjalankan ritual keagamaan Hari Thaipusam kepada semua penganut Hindu termasuk Saravanan, seorang individu yang mendakwa bapa kepada seorang murid dimana beliau menghubungi Guru Besar untuk mengatakan bantahan beliau pada ibadah korban yang diadakan di Sekolah.

Saya mewakili semua ibu bapa di sekitar Batu Caves ingin berkongsi “bantahan bisu” kami sepanjang 23 tahun kami di sana. Selama berpuluh tahun lepas kami tidak pernah membantah, dan sebagai orang Islam yang diajar menghormati ibadah agama lain, kami tidak akan membantah.

Namun, saya ingin bertanya kepada Saravanan mengapa 1,598,012 saman tidak dikeluarkan semasa Hari Thaipusam. Kesalahan yang sering saya lihat sepanjang 2 minggu Batu Caves dikunjungi adalah meletak kenderaan di Lebuh Raya, melintas di Lebuh Raya, membuang sampah merata-rata, menyekat jalan sesuka hati, dan banyak lagi.

Malahan, kepayahan yang kami terpaksa hadapi sepanjang 2 minggu khususnya 3 hari kemuncak adalah kesesakan lalu lintas yang amat dahsyat sehingga anak kami dimarahi kerana lewat ke Sekolah, minda dan emosi kami terjejas, urusan kami semua terganggu, malahan rutin ibadat kami sedikit terganggu semata-mata untuk memberi laluan dan menghormati hak beribadat agama Hindu.

Sepertimana Saravanan, kami juga menghadapi kesukaran memberi jawapan kepada anak-anak kami yang sering bertanya kenapa, mengapa dan kenapa ibadah agama lain seperti itu dan ini. Mereka tidak bertanya banyak di hari lain, tapi di hari Thaipusam kerana kebanyakan ritual di jalankan dijalanan dan tempat awam dan boleh dilihat dengan jelas oleh anak-anak kami.

Tapi, tidak sepertimana anda, kami menjawab anak kami dan memberi contoh kepada mereka dengan sopan dan bertamadun bahawa itu agama mereka, kita perlu hormati dan beri hak ibadah pada mereka.

Kesimpulannya, kalau 1,598,012 saman tidak dikeluarkan oleh pihak berkuasa, 1 saman perlu malah wajib dikeluarkan kepada Saravanan atas kesalahan biadap dan kurang ajar! Jika tidak bersetuju, samanlah saya.

Mustaqim Abdul Rahman


No comments: