ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Tuesday, January 21, 2014

Kisah Melayu Kasi Cina Kaya


Saya sempat menjelajah seluruh Malaysia ketika bertugas sebagai Jurutera Komputer yang bertanggungjawab menyokong Sistem Laporan Polis di Balai Polis seluruh Malaysia. Usia yang masih muda digunakan sepenuhnya sehinggakan saya sudah tawaf Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Penang dan Selangor beratus pusingan barang kali.

Kisahnya saya sempat merakamkan pelbagai budaya, sikap dan cara pemanduan, dialek, makanan serta sosio ekonomi yang berberza di setiap Negeri.

Tapi, dimana sahaja saya pergi ada satu kesamaan yang amat sama yakni Melayu Kasi Cina Kaya. Pada orang kampung, sudah pasti perkataan peraih bukan satu perkataan yang asing.

Peraih atau orang tengah untung hampir lima kali ganda atau lebih juga bukan satu yang asing pada kita. Malahan ada harga turun semurah kurang RM 1 dan harga pembekal dijual peraih hingga RM 10.00

Di kawasan Felda Lui Negeri Sembilan, hampir 95% penoreh berbangsa Melayu, 4% India dan 1`% Cina tetapi peraih lantun getah adalah Cina.

Di kawasan Nelayan seperti Kukup, Kuala Sedeli, Sekinchan, Morib dan lain-lain, hampir 99% Nelayan adalah orang Melayu tapi 1% Cina yang tinggal disitu tidak menjadi Nelayan sebaliknya peraih atau lebih sinonim dipanngil Taukey.

Di Kuala Selangor, Tanjung Karang juga sama, sawah padi diusahakan Melayu tetapi peraihnya adalah Cina sebelum dihantar ke Kilang Beras milik Kerajaan atau Swasta.\

Di Perak dan Pahang banyak ladang kelapa sawit dan getah yang di pajak kepada Cina dan Melayu hanya menerima hasil bulanan tetap sahaja. Cina pula dengan kerajinan mengurus menggaji orang Indonesia, Cina Seberang Laut, dan Bangladesh akan memperoleh untung berlipat kali ganda.

Di Penang, senario amat berbeza kerana saya hanya dapat ketemu pertempatan Melayu di Tanah Semenanjung. Selain Flat, dan sedikit di Kondo, saya dapat jumpa mereka di kawasan Balik Pulau dalam jumlah yang kecil tapi sempit.

Pada pengamatan saya juga, pekan yang di kuasai majoriti Cina juga lebih membangunkan dari Bandar Melayu yang berdekatan malahan anggota Polis setempat memberitahu Lori Trak Duit akan datang dua kali seminggu untuk mengambil duit dari Bank kawasan tersebut bukan menghantar duit.

Sebagai contoh, Titi lebih membangun dari Kuala Klawang, Bahau dan Mahsan lebih gah dari Kuala Pilah dan Seremban, Raub dan Bentong lebih membangun dari Bandar Melayu, Tanjung Karang dan Sekinchan lebih meriah dari Kuala Selangor, Batu Pahat dan Kluang lebih tersergam berbanding Kota Tinggi, bandingkan kawasan Bandar Melaka seperti Tengkera dengan Jasin, bandingkan Sg Petani dengan Alor Star, dan banyak lagi.

Antara indikator mudah juga adalah adanya Bank dalam jumlah tertentu dan sudah tentu Public Bank wajib ada di kawasan Cina ini kerana semangat satu hati orang Cina yang menebal dan hanya menyimpan di Bank milik orang Cina sahaja.

Peraih hanya satu contoh kecil tapi amat kuat kerana kerja peraiah amat mudah dilakukan jika punya modal dan wang. Hakikatnya, semua kawasan walaupun majoritinya orang Melayu tetapi hampir 90% pemilik perniagaan barangan elektrik, pakaian, runcit dan lain-lain adalah orang Cina, dan hanya 5% sahaja orang Melayu berniaga, itupun secara kecil-kecilan. Lagi 5% Peniaga pula adalah India dan bukan Rakyat Malaysia seperti Pattani, Bangladesh, Pakistan dan Kemboja.

Saya tidak menceritakan senario di Selangor dan Kuala Lumpur kerana kita semua sudah sedia maklum.

Jika ada yang masih terpinga, luangkan masa mengira di Mid Valley Megamall,The Garden, Sunway Pyramid, Subang Empire,  KLCC, One Utama, Sungai Wang, Lot 10, Berjaya, Low Yat Plaza, Mines, dan semua Mega Mall yang ada dan hasilnya amat mebahagiakan dimana 99% Pemilik Perniagaan adalah Cina dan 99% Pekerja adalah orang Melayu.

Kisah Melayu Kasi Cina Kaya ini boleh diteruskan seratus tahun atau seribu tahun lagi jika mahu, jika tidak, marilah membuat anjakan paradigma dengan menjadikan berniaga sebagai jihad, dengan bersatu hati dan menyokong industri kita, dengan saling mempercayai dan bergerak seperti seikat lidi, bukan seperti sebatang lidi yang bukan sahaja lemah tapi tiada manfaat langsung.




Mustaqim Abdul Rahman

No comments: