ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Monday, January 13, 2014

Gandakan Cukai Pekerja Asing, PATI dan Nafikan Keistimewaan Rakyat Pada Mereka

Jangan Susukan Anak Kera di Hutan, Susukan Anak Sendiri di Rumah. Itulah peribahasa yang paling sesuai dengan senario PATI dan Pekerja Asing di Malaysia yang bebas cukai serta menikmati segala kemudahan dan keistimewaan lebih dari rakyat Tempatan.

Pada 21 Januari 2014 KDN telah mengumumkan operasi besar-besaran yang akan diadakan selepas berkali-kali ruang dan peluang diberikan kepada majikan untuk mendaftar pekerja mereka dalam program 6P. Hakikatnya, KDN pasti akan menjalankan operasi besar-besaran setiap tahun. Namun, umum mengetahui bahawa ia tidak sedikit pun berjaya mengurangkan jumlah PATI di Malaysia yang jumlah masuknya jauh lebih banyak dari jumlah yang dihantar pulang setiap tahun.

Masalah migran samada secara sah dan haram ini merupakan masalah serata dunia. Negara seperti Amerika juga berhadapan dengan masalah yang sama dengan PATI di Malaysia. Begitu juga Arab dan China. "Supply dan Demand" senantiasa menjadi sebab utama tindakan nekad PATI memasuki Negara lain secara haram dan tindakan nekad Rakyat Tempatan yang melindungi mereka.

Bezanya di Malaysia PATI Indonesia dan Thailand mempunyai hubungan yang amat rumit dengan masyarakat setempat. Terutamanya Indonesia yang persaudaraan terjalin seumpama peha kanan(Malaysia) dan peha kiri(Indonesia) walaupun saban waktu peha kanan yang terlebih mengalah.

Penulis sendiri dari galur datuk merupakan generasi ke empat di Malaysia dan jika dari galur nenek merupakan generasi ke sepuluh di Malaysia.

Justeru tidak hairanlah jika masyarakat setempat melindungi PATI umpama saudara kandung mereka sendiri. Ini mengakibatkan segala usaha Kerajaan membanteras PATI tidak berjalan dengan lancar. Untuk rekod, PATI merupakan antara kunci utama kepada peningkatan kadar jenayah berat dan sosial di Malaysia.
Jika ke Sungai Buloh kita bisa menemukan puluhan ribu PATI, di Gombak ratusan ribu PATI, itu tidak termasuk Ampang, Klang, dan dimana-mana sahaja adanya industri yang memerlukan Tenaga Kerja yang murah.

Mereka ini menjana ekonomi kita dan menyumbang kepada aliran berbilion ringgit wang tunai keluar setiap tahun. Mereka bukan sahaja tidak perlu membayar cukai pendapatan, cukai pintu, cukai tanah dan cukai Kenderaan Motor, tetapi juga menikmati harga murah minyak dan barangan subsidi, barangan runcit dari Kedai Rakyat 1Malaysia, air percuma di Selangor, elektrik percuma bawah RM 20 diseluruh Malaysia.

Dengan hitungan mudah dapat disimpulkan PATI bukan sahaja menikmati apa yang rakyat Malaysia nikmati malah mereka lebih beruntung dari Rakyat Malaysia sendiri. Anak mereka yang lahir disini terlindung oleh label bumiputera dan menikmati segala keistimewaan yang bumiputera perolehi termasuk menjawat jawatan dalam sektor awam dan GLC. Tidak hairanlah jika kaum bukan Bumiputera yang merupakan generasi ke 3 dan lebih disini akan berasa cemburu dan kurang senang, sasaran yang mudah dipersalahkan seperti biasa, Kerajaan.

Sebagai rakyat Malaysia kita berharap agar Kerajaan dapat memastikan hanya Rakyat Malaysia sahaja yang menikmati segala kemudahan dan kelebihan. Kerajaan juga perlu mengenakan cukai yang lebih tinggi kepada Pekerja Asing sah lebih-lebih lagi PATI. Wujudkan satu badan bertindak khas LHDN yang memantau majikan yang menggaji PATI tanpa mengenakan tindakan Immigresen pada mereka dan mewajibkan potongan cukai lebih se per empat pendapatan.

Jika Kerajaan serius, pasti hasil cukai yang mampu diperolehi dari PATI yang meraih berpuluh billion setahun akan dapat meningkatkan pendapatan Kerajaan sekaligus mengurangkan defisit Kerajaan.


Yang penting tujuan utama mengutamakan kebajikan Rakyat Malaysia dan mendahulukan Rakyat Asing dalam soal peningkatan cukai dan pengurangan subsidi serta mengutamakan anak jati Malaysia tidak kira kaum di sektor awam dapat dicapai.

No comments: