ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Tuesday, January 14, 2014

My Name Is Khan Mesej Tuhan Untuk Kristian dan Islam


Malang sungguh saya kerana tidak menjadi antara yang pertama menonton filem My Name Is Khan. 

Sesungguhnya, sastera dan seni India tidak terbatas pada cerita hantu dan cinta sahaja sepertimana filem Melayu. Garapan cerita dan mesej filem Khan ini amat amat menakjubkan. Lebih dari itu ia menuntun manusia tanpa mengira agama mendalami makna pesan ibu Khan yang berbunyi “ Hanya ada satu perbezaan yang membezakan manusia didunia ini iaitu “Orang Baik Yang Melakukan Perbuatan Baik dan Orang Jahat  Yang Melakukan Perbuatan Jahat”, tiada selain itu, tidak agama, tidak bangsa, tidak darjat, tidak status ekonomi dan sebagainya.

Kematian anaknya SAM yang dipukul kerana dia seorang Islam dan menggunakan nama Khan mendedahkan ia hanya satu dari beribu kes sepertinya di Amerika pasca 9/11. Orang Islam diserang dari pelbagai sudut hanya kerana satu persepsi dicipta untuk menyalahkan Islam atas perbuatan seorang yang bernama Osama Laden yang menyerang World Trade Centre. Di ketika ramai pihak mendesak Kerajaan Amerika menjelaskan pelbagai perkara dan fakta yang mengatakan ia adalah satu plot terancang yang di rangka oleh Amerika sendiri, mereka terus berdiam diri.

My Name Is Khan sebenarnya pergi lebih dalam dari itu. Lebih jauh dari polemik Kristian Islam di Amerika sebaliknya diseluruh dunia. Filem tersebut menyentuh ke sanubari setiap insan yang dibezakan agama, yang berkelahi kerana agama, yang berbunuhan demi agama, bahawa hanya ada satu perbezaan yang membezakan manusia iaitu baik dan jahat.

Di Malaysia kita sedang berusaha untuk tidak berbalah sesama kita rakyat Malaysia tanpa mengira agama kerana persaudaraan kita sering dijadikan bahan percubaan dan ujikaji oleh beberapa pihak. Kita diadu domba oleh pihak yang meraih laba besar jika kita berbunuhan. Sama seperti di Amerika dimana beratus ribu orang samada Kristian dan Islam mati hanya kerana keputusan beberapa orang.

Sebagai hamba Tuhan saya merayu kepada semua pembaca samada Kristian, Islam, Hindu, Buddha atau apa pun, beza sangatkah kita hingga kita perlu benci pada perbezaan kita sedangkan kita hanya mempunyai SATU TUHAN sahaja. Jika kita ada dua Tuhan sudah pasti ciptaan Tuhan Pertama akan berbeza dari ciptaan Tuhan Kedua. Kita mempunyai mata di muka bukan di perut, lubang hidung menghadap ke bawah bukan keatas untuk menadah hujan, telinga di tepi bukan depan dan belakang dan segala jenis organ yang sama serta kedudukannya yang sama. Mungkin pencarian kita kepada YANG SATU tersebut berbeza tetapi DIA TETAP SATU. Tidak perlulah dirungkai agama siapa yang betul kerana artikel ini hanya bertujuan mengajak kita semua mencari satu persamaan bukan seribu perbezaan.

Rizwan Khan membawa mesej dari Tuhan kita semua. DIA mahukan kita semua menyayangi sesama kita. Agama Tuhan adalah agama kecintaan sesama manusia tanpa sebarang perbezaan. Dan sebagai rakyat Malaysia saya merayu kepada semua khususnya penganut Kristian bahawa Tuhan mahukan kita berkasih sayang dan bukan berkelahi. 

Di Malaysia Islam menggunakan ALLAH sejak beratus Tahun malahan Kristian tidak pula menterjemah GOD kepada ALLAH sekian lama, tidak di Semenanjung. Ringkasnya, jika Kristian di Semenanjung terus berkeras mahu menggunakan kalimah ALLAH maka mesej dari Tuhan yang dibawa Rizwan Khan tidak dapat difahami kita semua.

Semua agama Tuhan adalah agama kasih sayang dan keamanan, mengalahlah wahai Kristian demi kasih kita pada Tuhan yang mahukan kita berkasih sayang. Dan pada orang Islam, kami di Sabah dan Sarawak sejak dahulu sudah lama mengalah dan tidak pernah memfailkan kes di Mahkamah untuk menghalang Kristian disini menggunakan nama Allah kerana kami percaya Tuhan mahukan kita berkasih sayang bukan bertelagah.

Bagi Semenanjung pula kami sanggup dan bersedia mengalah jika Saudara dan Sahabat Kristian yang dihormati boleh membuktikan bahawa memanggil God dengan nama Allah dalam ibadat harian mereka dapat meningkatkan keimanan mereka, ketakwaan serta keyakinan mereka pada Tuhan untuk berkasih sayang sesama manusia.

Mustaqim Abdul Rahman

No comments: