ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Sunday, December 15, 2013

Syiah - Pandangan Saya (2)

Syiah - Pandangan Saya 1 di baca dengan salah erti oleh ramai pihak. Mungkin disebabkan oleh isi lebih lagi huraian yang panjang. Perkara agama memang agak membosankan jika dibicarakan kerana penulis mahupun pendakwah perlu menjauhi sifat wasangka, salah faham, tergantung dan sebagainya.

Ringkasannya, pandangan saya mudah iaitu cara kita menangani Syiah adalah tidak sesuai. Perkara membabitkan akidah mustahil dibuktikan melainkan dengan rela ataupun dibelah dada dan dilihat kedalam hatinya. Seorang murtad tidak akan mengaku murtad dan sukar membuktikannya melainkan dirinya sendiri mahu mengaku.

SYIAH bukan seperti tarekat lain. Mereka adalah Negara, Empayar, dan kuasa besar dalam ekonomi, pelajaran, teknologi dan sebagainya. Dan sengketa mereka dengan Sunni bukan baru 100 tahun lepas, sebaliknya, 1400 tahun lepas. Justeru, apakah kita fikir kita boleh menyekat Syiah seperti kita menyekat tarekat dan ajaran sesat lain???

Ditambah pula dengan dunia tanpa sempadan yang diamalkan di Malaysia. Menyekat dakwah Syiah di Malaysia tapi membiarkan dakwah Syiah di Internet umpama mengharamkan umat Islam merokok tapi membiarkan penjualan rokok pada orang ramai. Ini baru konteks penguatkuasaan zahir yang nampak, bagaimana penguatkuasaan batin yang tidak bisa dilihat mata?

Cara golongan khusunya pendakwah Sunni menceritakan segala keburukan Syiah dan keterpesongan Syiah yang keluar dari Islam hanya membuatkan umat Islam lebih ingin tahu tentang Syiah dan semuanya mereka boleh dapati dari Internet yang tidak disekat langsung.

Mengkritik memang mudah lebih lagi kritikan yang menjahanamkan. Kritikan yang membina amat sukar kerana ia perlu disertai dengan cadangan.

Mungkin cadangan saya membenarkan Syiah berdakwah dan diamalkan diatas platform khas yang dikawal selia oleh Kerajaan dilihat sebagai ancaman kepada akidah orang Islam. Tetapi, jika saya salah dan Syiah wajar ditentang dan jangan beri muka langsung, apakah hasilnya memberangsangkan.

Kita perlu lihat bagaimana Negara-negara Islam seluruh dunia yang telah menentang Syiah berhabisan dan tidak memberi sedikit pun ruang pada Syiah tetapi tetap gagal dalam mengekang kemaraan Syiah sehingga mewujudkan puak radikal dan militan yang saling berbunuhan dengan Sunni. Itu kemaraan secara terang, kemaraan secara halus yang kita tidak mampu lihat dengan mata bagaimana?

Di Arab, Syiah yang ditekan di Negara Sunni bersifat populis dan manipulasi. Ada masanya mereka dilihat sebagai musuh utama Amerika Yahudi, ada masanya kita dapat lihat mereka bekerjasama malah memainkan peranan penting dalam serangan dan penindasan keatas Sunni khususnya Palestin.

Berbalik kepada Malaysia, apakah kita mahu mengikut cara yang telah terbukti gagal atau kita mahu menanganinya dengan bijak seumpamanya membenarkan Syiah dengan kawal selia, membenarkan Tarekat lain dijalankan dengan permit dan kebenaran dan juga membina akidah teguh ahli Sunni sejak mereka kecil di Sekolah agar ancaman Syiah, Ajaran Sesat malahan dakwah agama bukan Islam dapat mereka tewaskan dengan beriman pada Allah SWT dan Muhammad SAW.

Wallahualam.

Ringkasan: Perkara akidah sukar dan mustahil dapat dibuktikan, bagaimana kita mahu membuktikan seseorang itu Syiah, murtad, sesat dan lain-lain jika dirinya tidak mahu mengaku?

No comments: