ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Friday, December 27, 2013

Himpunan Guling Kerajaan: Guna Akal Bukan Otak

Saya tertaik dengan satu kartun yang memaparkan satu Zombi yang mahu makan otak manusia berlalu pergi apabila mendapati mangsanya yang memakai baju BN tiada otak. Secara logiknya, Zombi tersebut sudah pasti pergi ke mangsa PR dan memakan otak manusia berbaju PR tersebut kerana dia mempunyai otak tapi tiada akal. Sebaliknya, mangsa terselamat tadi lebih berakal kerana Zombi yang lemah itu berjaya diatasi dengan mudah.

Himpunan Guling Kerajaan adalah bukti bahawa mana-mana pihak yang telah mengatakan sokongan dan penyertaan adalah tidak berakal walaupun mempunyai otak. Sama seperti lembu.

Jika individu tersebut ahli Parlimen maka ia lebih teruk dari lembu kerana sibuk mengenyangkan perut tanpa menghiraukan keadaan orang sekitar sama seperti binatang yang tersebut.

Jikalau individu tersebut adalah Islam maka jatuh hukum dosa kerana tidak mengguakan akal yang dikurniakan Allah.

Saya malah kita semua tidak suka akan kenaikan kos sara hidup yang dicadangkan bagi tahun 2014. Walaupun ia belum dilaksana, tapi siapa yang tidak risau jika keadaan sara hidup yang tinggi pasti membuatkan kadar jenayah meningkat dengan cepat.

Saya ingin mencadangkan kepada hampir 90 ahli Parlimen PR untuk menggunakan akal bagi mendesak kerajaan tidak menaikkan harga barang dan bukan melalui himpunan guling kerajaan yang boleh mencetus kepada pertumpahan darah, lebih teruk lagi rusuhan kaum.

90 Ahli Parlimen PR boleh membuat usul tidak percaya kepada Perdana Menteri di Parlimen dan jika ditolak mereka boleh memberi kata dua kepada Perdana Menteri agar jangan menaikkan harga barang jika tidak kesemua 90 Ahli Parlimen akan meletak jawatan sekaligus memaksa PRK diadakan semula. Malahan saya percaya tidak sukar untuk mendapatkan 30 ahli Parlimen BN yang juga tidak bersetuju dengan kenaikan harga barang tapi memilih pendekatan tunggu dan lihat.

Tindakan ini pasti membawa kerugian lebih besar kepada Kerajaan kerana terpaksa mengeluarkan belanja beratus juta untuk mengadakan Pilihan Raya Umum semula.

Hakikatnya, banyak lagi pendekatan bertamadun yang boleh digunakan bagi menyampaikan suara rakyat selain dari kekerasan.

Malahan saya percaya Kerajaan akan tunduk untuk mengkaji semula kenaikan harga barang dan kos sara hidup rakyat.

Rakyat bukan menentang kenaikan kerana kami sedar akan implikasi terhadap ekonomi serta pertumbuhannya selain Kerajaan terikat kepada perjanjian, tapi semua kenaikan dengan serentak jelas merupakan jalan yang bukan terbaik khususnya untuk rakyat.

Akhir kata, saya sarankan kepada dalang perhimpunan guling Kerajaan yang dikhabarkan dalam mesyuarat partinya memarahi seorang kakitangan parti kerana Malaysia tersenarai dalam Negara Risiko Rendah untuk berlaku kekacauan supaya menggunakan akal bukan otak. Bukan sukar untuk menggunakan pendekatan berhemah bagi memperjuangkan hak rakyat kerana rakyat sebenarnya bukan bodoh sangat.

Dan nasihat saya pada pengikut yang mengikut sembrono, gunalah otak sementara ia masih ada dan berfungsi dengan baik.


Mustaqim Abdul Rahman

No comments: