ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Wednesday, April 11, 2012

Subjek Etika Internet

Hari cuti Pertabalan YDP Agung pada hari ini membolehkan saya melayari laman-laman internet milik Rakyat Malaysia. Sudah pasti ia dapat dilakukan dengan mudah melalui pautan Facebook dimana kita akan dapat melihat, membaca dan melawat laman muka buku rakan-rakan, orang asing dan semua yang berkenaan dan tidak berkenaan.

Sebut apa sahaja, dari artikel, foto dan komen yang di share beribu kali semuanya penuh dengan kata nista, carut, keji, kotor, hina, fitnah, cerca, peribadi, dan pelbagai lagi bukan sahaja kepada pemimpin, tetapi juga kepada para ulama, Islam dan Allah. Penatnya membaca sehingga hanya mampu menggeleng kepada sambil menyedut nafas lega. Lega kerana ALLAH masih memberi diri kewarasan dan tidaklah mencarut terhadap muslim lain semata-mata kerana perbezaan pendapat dan parti politik.

Mungkin kerana Allah itu mencarut, maka umat Islam juga mencarut juga. Wallahualam. Saya pilih untuk tidak percaya dan tidak mengikut jika benar Allah mencarut kerana saya yakin carutan Allah jika benar adalah kerana kemurkaannya pada umat manusia yang menolak ajaran ALLAH.

Kerajaan pula dilihat longlai dan leka dalam membiarkan muslim yang tidak cukup ilmu ini bermain internet tanpa tapisan dan didikan. Justeru, pemansuhan ISA dan penggantian akta baru bagi menjamin keselamatan awam dilaksanakan kerana Kerajaan fikir Rakyat sudah matang dan mampu berfikir.

Hakikatnya, hanya 10% dari pengguna internet mempunyai etika dan nilai yang baik. Selebihnya hanya mampu menjual produk seks, video seks, cerita fitnah, makian, hinaan, memburukkan orang lain, propaganda, perkauman, syok sendiri, tunjuk samseng, carutan yang halal dan banyak lagi.

Sudah tiba masanya pendidikan etika internet dan etika diperkenalkan kembali seperti yang pernah diajar melalui subjek moral pada tahun 60-an dulu. Masukkan subjek ringan ini dan jadikan subjek wajib lulus dalam PMR dan SPM.

Semoga etika masyarakat Malaysia dapat dipertingkatkan bagi menaikkan "Attitude", "Discipline" dan "Value" tamadun bangsa Malaysia. Tamadun yang hebat adalah tunjang kepada Negara Maju seperti yang diimpikan pada tahun 2020.

No comments: