ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Wednesday, April 11, 2012

Benarkan Peniaga Tuntut Ganti Rugi Dari Bersih 3

Demo dan tunjuk perasaan adalah jalan terakhir bagi seseorang atau sebuah pergerakan untuk menunjukkan bantahan mereka. Itupun jikalau bantahan tersebut langsung tidak diendah dan dipedulikan oleh sesiapa. Semua manusia lahir dengan hak yang diberikan kepadanya, dan lebih sempurna jika kebebasan bersuara digunakan selepas kebebasan pemikiran.

Bersih 1, 2, 3, 4 waima yang keseratus tetap akan memilih tempat yang mereka fikirkan mampu mencapai matlamat mereka. Samada matlamat mereka menimbulkan kesusahan atau kesenangan pada orang awam, sendirilah menilainya. Yang pasti, jika anak sendiri kita tidak mampu mengawalnya, bagaimana mahu kita mengawal berpuluh ribu manusia pada satu masa di satu tempat? Dari 100,000,001 cara seperti itu, hanya 1 sahaja yang tidak menyusahkan orang lain, itupun di Padang Masyar kelak. Waima di Padang Arafah sekalipun, masalah tetap timbul dan kesusahan pada orang lain tetap terjadi dek kerana tindakan segenlintir orang.

Justeru, Kerajaan harus meluluskan segala apa yang diminta dan diperlukan oleh penganjur dengan syarat mereka harus meletak wang taruhan dan harus bertanggungjawab sepenuhnya sebelum, semasa dan selepas penganjuran. Polis tidak perlu membuat sekatan jalan dan membiarkan mereka mengawal sendiri radius kawasan penganjuran mereka.

Hak-hak peniaga yang rugi akibat ketiadaan pelanggan, kerosakan oleh peserta dengan bukti harus dibayar balik oleh penganjur dan ini perlu dilakukan kurang dari 14 hari bekerja. Jika penganjur gagal membayar, maka peniaga dan orang awam yang rugi akan dibenarkan menggunakan kawasan luar pintu premis kediaman dan pejabat penganjur sebagai tempat berniaga mereka kerana itu hak mereka berkumpul dimana tempat yang mereka suka.

No comments: