ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Friday, April 13, 2012

CABARAN DEBAT PTPTN ATAU DASAR PENDIDIKAN BARU

Sudah terang lagi bersuluh orang Melayu adalah orang asal bumi ini. Lebih dari status orang asal, orang Melayu merupakan majoriti di Negara Malaysia ini dengan membentuk 70% dari 28 juta rakyat Malaysia. Atas sebab majoriti itulah Raja Melayu dan Kerajaan Britain bersetuju memberi hak-hak keistimewaan pada orang Melayu. Sungguhpun ia hasil penerapan pendatang Indonesia Islam menjadi warganegara pada awal 80-an sebagai TKM bagi menarik pembukaan kilang-kilang pembuatan dari Jepun, hakikatnya, Melayu adalah kuasa rakyat terbesar. Terima Kasih Tun Dr Mahathir.

Justeru, banyak perlindungan dan layanan istimewa diberikan kepada orang Melayu. Dari pendidikan, pinjaman, perbankan, perumahan, perniagaan, subsidi sehinggalah kepada pembiayaan pelajaran, kuota melanjutkan pelajaran ke IPT dan bantuan pelajaran semuanya melebihkan orang Melayu dalam banyak segi.

Orang Melayu mendapat pendidikan Rendah dan Menengah percuma sedangkan Sekolah Cina membayar harga yang mahal, orang Melayu mendapat pendidikan Menengah Sains terbaik dengan percuma iaitu MRSM, orang India dan Cina tidak boleh masuk, orang Melayu mendapat UiTM yang sepenuhnya untuk orang Melayu dengan yuran yang amat murah, orang Cina dan India terpaksa bersaing di IPTA dengan yuran yang mahal, malahan tempat di IPTA juga menggunapakai sistem kuota yang melebihkan orang Melayu.

Akibatnya, orang Melayu dimanjakan dalam sistem ini. Sifat manja dalam sistem pendidikan telah memberi ruang orang Melayu mengambil kesempatan dalam zon selesa. Hasilnya, graduan Melayu yang lahir kebanyakannya gagal dalam perlumbaan kerjaya dengan orang Cina dan India. Sekali lagi, Kerajaan terpaksa melindungi orang Melayu dalam bidang kerjaya dan ekonomi. Kuasa tinggi penjawat awam dan Syarikat milik Kerajaan semuanya melebihkan orang Melayu, malahan Syarikat Antarabangsa juga disyaratkan agar mempunyai kuota pengurusan orang Melayu.

Sihatkah perbuatan memanjakan orang Melayu ini? Pada saya tidak! Namun, untuk menarik kembali layanan manja ini, orang Melayu perlu bersedia mental, fizikal, semangat, dan bersatu. Semua ini tiada pada orang Melayu. Tidak dinafikan ada orang Melayu yang sudah mencapai tahap tertinggi dalam kehidupan hasil bantuan Kerajaan dari mula merangkak sehingga ke Tanah Kubur, tapi kebanyakan mereka lupa dan tidak berterima kasih. Malahan ada antara mereka bersuara lantang agar hak istimewa Melayu ditarik balik.

Yang terbaru ialah PTPTN. PTPTN sebenarnya adalah sistem terancang membantu orang Melayu Manja dan eloklah ditukar menjadi PTPTMM. Selepas mendapat pendidikan percuma dari Rendah dan Menengah, orang Melayu Manja akan merosakkan diri dengan gegala rempit, bohsia, lepak, dan dadah. Mereka ini tidak menggunakan nikmat yang Allah beri dengan baik dan biasanya akan mendapat keputusan yang buruk dalam SPM. Malah ramai anak luar nikah dilahirkan oleh pelajar Melayu.

Selepas membuat kesilapan dalam hidup, remaja Melayu ini mula sedar apabila rakan sejak Darjah Satu hingga ke SPM tidak lagi bersekolah dengan mereka. Rakan mereka berjaya menempatkan diri di IPTA kerana mendapat keputusan yang baik selain dibantu Sistem Kuota Melayu. Mulalah dikorek segala tabung simpanan yang ada, digadai segala tanah yang ada, di jual segala simpanan yang berbaki pun tetap tidak cukup untuk menampung Pendidikan Tinggi mereka. Ibu bapa mengadu pada Ketua Kampung, Ketua Kampung mengadu pada Menteri Besar, sehinggalah sampai ke Perdana Menteri kerana ia sudah menjadi krisis besar orang Melayu Manja.

Kenapa ia disebut krisis besar adalah kerana orang Melayu berasa malu dan hina jika bekerja sebagai buruh bangunan, petani, berniaga pasar dan mengutip tin dan botol. Sungguh hina dan jijik malahan memalukan pada orang Melayu. Asalkan mereka dapat bekerja di ruangan hawa dingin waima di Butik Pakaian ataupun Salon, maka ia sudah jauh lebih baik dari berniaga menjual pisang ditepi jalan atau bercucuk tanam sendiri.

Kerajaan terpaksa membantu Melayu Manja ini dengan memberikan mereka peluang keempat selepas UPSR, PMR dan SPM. Tongkat kayu berganti besi, dan kini emas diberikan kepada mereka. Pelbagai IPTS wujud untuk menawarkan mereka peluang memperbaiki diri yang enggan bekerja dibawah matahari panas, malahan pinjaman "PTPTN pasti lulus" disediakan sebagai tangkal bagi mereka. Ramai anak Melayu yang berjaya selepas begelar Mat Rempit, penagih Ganja, penghidu Gam, penjual dadah, bohsia, kaki pukul, pencuri, penyamun, sehinggalah sampah masyarakat selepas kerajaan memberi tempat di IPTS beserta PTPTN.

Bagi yang matang walaupun terlambat, mereka berjaya menguasai kemahiran dan ilmu dan kini sebaris malah mungkin lebih tinggi jawatan dan gaji berbanding rakan mereka yang berkelulusan Universiti Luar Negara. Bagi yang terjerumus kekancah manja buat kali kelima, Kerajaan sekali lagi berusaha membantu mereka mendapatkan pekerjaan dan paling ketara ialah di Sektor Perkhidmatan Awam yang berjumlah 1,4000,000 orang dari 28,000,000 Rakyat Malaysia atau pada nisbah 1:20. 1 penjawat awam bagi setiap 20 Rakyat Malaysia adalah amat tinggi bagi sebuah Negara yang belum mencapai status Negara berpendapatan tinggi namun semua ini dibuat bagi menongkat orang Melayu dari jatuh.

Hakikatnya, pendidikan percuma adalah penyakit berbahaya. Sepertimana bantuan percuma kepada orang Melayu yang umpama anai-anai merosakkan mereka dari dalam. Orang Melayu mungkin nampak gagah dan hebat diluar, tetapi semangat bekerja dan berniaga mereka umpama langit dan bumi dengan orang Cina.

Jika PTPTN dimansuhkan, hasil Petronas yang dipinjam dari cucu cicit kita akan digunakan bagi memberi pendidikan percuma kepada semua Rakyat Malaysia. Dalam dunia moden dan tanpa batasan ini, tawaran percuma senantiasa datang berserta agenda tersembunyi yang lebih mahal harganya. Sistem pendidikan Negara kini menjadi topik susulan selepas PTPTN. Bangkai gajah tidak boleh ditutup dengan nyiru. Kelemahan dan kebrorokan orang Melayu Manja tidak boleh ditutup dan kini ia menjadi umpan untuk santapan Naga bagi setengah pemimpin Melayu bagi memancing undi bukan Melayu.

Sistem pendidikan Negara banyak memanfaatkan orang Bumiputera Melayu, Sabah dan Sarawak berbanding Cina dan India. Fakta menunjukkan jika MRSM, UiTM dan IPTA menggunakan Sistem Meritokrasi, maka hanya beberapa ratus orang Melayu sahaja akan berjaya menempatkan diri di pendidikan Tinggi yang berkualiti tinggi ini. Sudahnya, orang Melayu akan masuk ke IPTS dan mendapat pendidikan percuma dibayar Petronas. Umum mengetahui kualiti graduan MRSM, UiTM dan IPTA adalah jauh lebih baik dari IPTS lain, maka siapakah yang akan sudi mengaji Melayu Manja dari IPTS berbanding Cina kental dari MRSM, UiTM dan IPTA?

Sebarang perubahan pada PTPTN akan mengakibatkan perubahan pada Sistem Pendidikan Negara dan sebarang perubahan pada Sistem Pendidikan Negara akan mengakibatkan bencana kerjaya kepada orang Melayu. Justeru pada masa itu, jurang ekonomi yang teramat dalam tidak dapat dielakkan. Dan, janganlah kita lupa pada sejarah merata dunia, pemberontakan, peperangan saudara malah Perang Dunia terjadi akibat jurang ekonomi yang dalam antara Rakyat apatah lagi yang berlainan bangsa dan agama dalam satu Negara yang sama.

Sehubungan ini, saya tidak mewakili UMNO dalam hal ini, tetapi mewakili Melayu menentang sebarang perubahan pada Sistem Pendidikan Negara terutama Sistem Kuota.

Saya juga ingin mencabar debat terbuka dengan sesiapa sahaja termasuk Rafizi dengan tujuan memberi kesedaran orang Melayu akan bahaya yang menunggu jika Dasar Pendidikan Negara diubah. Saya mungkin bersetuju jika Dasar Ekonomi Baru di ubah tetapi tidak pada Dasar Pendidikan Negara yang memastikan tempat anak Melayu di MRSM, UiTM, IPTA dan menafikan hak mereka mendapat ILMU.

No comments: