ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Monday, April 6, 2015

Sistem Cukai Negara, GST Bukan Terpaksa

Sebelum ini saya pernah menulis dalam blog ini tentang keperluan mencegah rasuah yang mengakibatkan ketirisan beratus billion, keperluan mengurus subsidi dan juga keperluan mendesak mengenakan cukai yang tinggi kepada pendatang asing yang berkerja di Malaysia.

Pengaliran wang keluar dari Negara setiap tahun mencecah RM 20 billion dan jelaslah pendapatan rakyat asing di Malaysia sebenarnya mencecah RM 50 billion.

Dari jumlah ini meraka hanya dikenakan levi berjumlah RM 2billion sahaja setahun.

Lebih tidak adil apabila mereka tidak perlu membayar cukai pintu, cukai tanah, tiada cukai pendapatan, tiada cukai perniagaan, tiada lesen perniagaan dan mereka bebas lebih bebas dari rakyat Malaysia kerana anggota penguatkuasa, ahli politik dan Pegawai Kerajaan dinodai rasuah.

Berjuta rakyat Asing ini juga menikmati beberapa imbuhan tambahan lebih dari rakyat Malaysia akibat dari kepincangan sistem subsidi Negara.

Kebanyakan mereka termasuk yang menyewa rumah saya menikmati RM 132/setahun air percuma atau RM 11/sebulan, RM 240/setahun elektrik percuma atau RM 20/sebulan, berjuta ringgit subsidi minyak, berjuta ringgit subsidi beras, gas dan barang keperluan asas, berjuta ringgit dari pembelian dari Kedai Rakyat 1Malaysia. Air, Elektrik, Cukai Rumah, Subsidi barangan keperluan asas semua mereka nikmati.

Mereka hanya perlu lesen Agung untuk memandu dan menunggang motorsikal di Jalan Raya.

Mereka tidak perlu bayar sewa tapak dan lesen kerana mereka berniaga secara haram dengan membayar "wang sewa" RM 15 sehari kepada PBT yang korup.

Jika mereka sakit, mereka hanya perlu ke Hospital membayar RM 30, dan RM 400 untuk pembedahan kecil jumlah yang terlalu kecil dibandingkan di Negara asal mereka sendiri.

Malah lebih 4 juta pendatang asing ini tidak bayar satu sen pun termasuk levi atau permit kerana mereka kosong disini dimana mereka perlu peruntukkan purata RM 300 setahun untuk merasuah jika ditangkap.

Jika rasuah tiada dan Kerajaan mempertingkatkan kutipan cukai atas mereka sudah tentu ia sama banyak malah mungkin lebih banyak dari kutipan GST.

Good Services Tax ini juga boleh ditambah kepada 16% untuk setiap ringgit yang dikirimkan mereka.
 
Malangnya Kerajaan tidak buat semua ini kerana Kerajaan berpendapat rakyat sendiri lebih mudah dikenakan cukai atas nama kebaikan bersama.

Justeru jelaslah pelaksanaan GST adalah kerana Penjawat Awam, Anggota Penguatkuasa kuat makan rasuah, dan kerana Kerajaan tidak mahu berkerja lebih untuk merangka sistem cukai yang lebih baik atas pekerja asing ini.

Kenapa??? Sebabnya jelas, kerana kaum yang paling teruk terjejas oleh GST ini adalah kaum yang bodoh dan tidak berani persoalkan kerana berpuas hati dengan jawapan "sudah takdir".


No comments: