ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Wednesday, April 8, 2015

MRT VS KeretapilLaju Semenanjung Menjelang 2020

Antara dua projek mega terakhir Tun Dr Mahathir yang tidak sempat disiapkan adalah Jambatan Bengkok Tambak Johor dan Keretapi Laju Semenanjung.

Kedua projek berkenaan berkaitan dengan logistik.

Logistik adalah satu bidang keberhasilan ekonomi Negara yang menjana beratus billion.

Bayangkan jika projek Kereta Api Laju yang dimulakan Tun Dr Mahathir siap sepenuhnya pada 2012. Bayangkan berapa ramai syarikat Keretapi dunia yang akan mahu berkerjasama dengan Malaysia kerana infrastruktur iaitu Landasan Keretapi Laju siap dibina?

Bayangkan dari Perlis ke Kuala Lumpur hanya satu jam, dan dari Kuala Lumpur ke Singapore hanya 45 minit.

Bayangkan berapa maju Negara Malaysia dengan bukan sahaja logistik barangan yang diangkut keretapi membawa stok, dari Singapore ke seluruh Asia dipertingkatkan.

Bayangkan kita membeli rumah di Ipoh berkerja di Kuala Lumpur, beli rumah di Melaka kerja di JB, beli rumah di Perlis kerja di Selangor, beli rumah di Johor kerja di Perlis.

Pak Lah dan menantunya memang bijak pandai dan kini KJ merintis jalan mudah ke laluan terang menuju puncak kerusi Perdana Menteri.

Bagaimana dengan Najib pula?

Pada saya, bawah zaman Najib ada nampak kemajuan serta pembangunan berbanding zaman Pak Lah. Sekurangnya, Najib mengeluarkan berbilion ringgit untuk membina MRT bagi tujuan memperbaiki pengangkutan awam Lembah Klang.

Walaupun majoriti pengguna komuter dan bas Rapid KL adalah Bangladesh, Indonesia, Myanmar dan Pakistan, sekurangnya rakyat ibukota boleh menikmati jalan raya di Kuala Lumpur yang "tidak sesak".

Di Indonesia, kerajaan Republik itu mengeluarkan belanja trillion rupiah setiap tahun untuk memindahkan penduduk Jakarta ke penempatan baru yang kurang sesak.

Malaysia bilamana MRT siap menjangkakan lebih kesesakan dan perlu menguruskan transgrasi penduduk seperti Jakarta. Kenapa perlu diulang kesilapan Jakarta tidaklah jelas, kerana mungkin Kerajaan berpendapat bila MRT siap orang ramai akan berpindah dari Kuala Lumpur dan tinggal di Melaka. Wallahualam.

Pada pendapat saya, KeretapiLaju mempunyai lebih banyak kepentingan, keperluan serta keutamaan berbanding MRT. Dengan landskap udara yang semakiin mahal dan berisiko, Keretapi akan kembali menjadi pengangkutan utama dimana di Thailand pasaran keretapinya begitu mendesak dan amat tinggi.

Hubnya Singapore, laluannya Malaysia, Thailand dan terus bersambung ke seluruh Benua Asia.

Jika mahu dicari kesalahan pasti banyak tapi susah mencari penyelesaian dan pada saya, selepas MRT siap Kerajaan sepatutnya memberi fokus kepada KeretapiLaju yang bukan sahaja akan meningkatkan taraf ekonomi luar bandar, meingkatkan ekonomi Negara, meningkatkan pelaburan asing, meleraikan kesesakan KL dan melaksanakan transgrasi bandar, menaikk taraf hidup, peluang pekerjaan dan nilai hartanah luar bandar dan banyak lagi.

Harap Kerajaan perhalusi dan menyambung semula usaha Tun Dr Mahathir ini.

No comments: