ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Monday, July 6, 2015

Senario Berbeza Kalau MARA Inc milik CINA

MARA adalah institusi yang telah banyak membantu orang Melayu. Dulu peneroka Bandar Melayu dibantu MARA membuat rumah ie di Selayang, Keramat, Gombak, Sg Buloh dll. Mereka diberi kayu, pasir, batu dan simen.

MARA MRSM membantu anak Melayu, semua pembuat soalan SPM adalah Cikgu MARA yang kemudian bertindak memberi tips yang berguna kepada pelajar MARA. Sebab itu hingga hari ini pelajar MRSM Doktor, Engineer dll pandai tackle soalan dan by book type.

MARA UiTM melahirkan ramai golongan profesional Melayu. Jika tidak kerana ITM tiada orang Melayu layak menjawat jawatan tinggi dalam Kerajaan dan Swasta.

MARA IKM juga melahirkan ramai technician Kilang yang dihormati orang Jepun. Jika tidak IKM kebanyakan technician adalah Cina dan India.

Dan terkini MARA Inc dihentam kerana membeli hartanah lebih dari harga pasaran dimana sudah tentu ada individu yang kaya atas komisen.

Saya juga menghentam MARA dan beranggapan perkara seperti ini tidak sepatutnya terjadi dikala ketelusan sepatutntya sudah menjadi darah daging penjawat awam.

Namun, saya terlintas, apakah akan jadi sekiranya MARA milik orang Cina.

Jika Cina yang miliki MARA adakah pembelian hartanah tidak akan ada komisen atau mark up price.

Lebih lagi kini hartanah tersebut bernilai lebih dari nilai beli lebih dari harga pasaran itu, justeru ia sepatutnya tidak menjadi isu melainkan isu integriti.

Sewajarnya, agen hartanah perlulah orang Melayu yang tiada kena mengena dengan MARA.

Tapi nasi sudah jadi bubur, fokus utama sekarang adalah siapa yang paling bermanfaat dari pembelian hartanah MARA ini?????

Jika Melayu, janganlah dipolemikkan sangat isu ini melainkan ia isu politik untuk menjatuhkan individu politik tertentu!

No comments: