ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Thursday, November 6, 2014

Melayu Bodoh Sahaja Pertahan Bahasa Melayu

Saya adalah pejuang bahasa. Jihad saya termasuk memilih pilihan Bahasa Melayu di semua mesin ATM, mesin bayaran lain, dan segala jenis mesin kerana saya mahu pemilik mesin tahu, peratusan memilih Bahasa Melayu amat tinggi walaupun I also can read, write and talk in English. Basically, I talk better because my sifu is Indian Woman, and my grammar sux.

Saya juga bertegak tegak dengan sesiapa sahaja yang memperkecilkan Bahasa Melayu sehingga ke taraf menjerit-jerit pada orang yang merendahkan Bahasa Melayu.

Tapi, itu dulu, kini tidak lagi, kerana saya tidak rela dibodohkan lagi.

Sebelum kalian memilih tidak bersetuju, saya ingin berkongsi satu fakta. Negara yang membenci Malaysia sebagai adik iaitu Indonesia, termaktub dalam Undang-undangnya, atau dalam Buku Legalnya, pada 17 August 1945, Indonesia sempena hari kemerdekaannya telah menetapkan dalam perlembagaannya, bahasa Melayu dipilih sebagai Bahasa Rasmi Indonesia.

Boleh dikatakan, Bahasa Indonesia sebelum dunia IT menjelam sebenarnya adalah Bahasa Melayu tulen.

Dan, sebagai bangsa yang lebih kukuh dan kuat, Indonesia telah terpaksa menerima istilah Bahasa Inggeris dan lain-lain kerana Bahasa Melayu kekurangan nahu, nahi, suku, frasa, kosa dan lain-lain.

Malangnya, Bahasa Melayu Malaysia enggan menerima hakikat ini dan terus mempertahankan Bahasa Melayu.

Saya juga ingin berkongsi fakta bahawa setiap tahun Kerajaan Indonesia menerbitkan lebih 20,000 dua puluh ribu naskah buku yang telah dialih bahasa. Usaha ini dijalankan secara giat oleh pencinta Bahasa Indonesia aka Bahasa Melayu.

Di Malaysia, setiap tahun hanya 3 sehingga 5 buah buku diterjemah kedalam Bahasa Melayu, itupun prosesnya memakan masa bertahun dan berpuluh mesyuarat oleh DBP termasuk di luar Negara.

Isu saya bukan isu politik, jauh sekali isu tidak puas hati dengan perjalanan kerajaan Melayu Malaysia, sebaliknya adalah isu kelangsungan Bahasa Melayu dan kelayakannya.

Kelangsungan Bahasa Melayu dan kelayakannya menjadi Bahasa Utama banyak bergantung kepada penguturnya sendiri.

Bahasa menunjukkan bangsa. Bahasa jiwa bangsa, soalnya bangsa apa?

Bangsa Melayu. Jika Bangsa Melayu, Melayu ada berapa bangsa?

Indonesia mengiktiraf Bahasa Melayu sebagai Bahasa Rasmi Kebangsaaan Indonesia dan semua penguturnya mengutur, bercakap, menulis dan menggunakan dalam Bahasa Melayu bukan dicampur slanga Bahasa Minang, Bahasa Jawa, Bahasa Batak, Bahasa Boyan, Bahasa Madura, Acheh, Irian dan apa jua bahasa waima Inggeris, Cina, India atau Bahasa Arab sendiri.

Indonesia hanya mengutur dan menggunakan satu bahasa sahaja iaitu Bahasa Melayu Melayu.

Sekarang, wahai pejuang Bahasa Melayu di Malaysia, berapa banyak Bahasa Melayu yang digunakan dan ditutur oleh Malaysia. Bahasa Melayu Kedah, Bahasa Melayu Kelantan paling teruk, Bahasa Melayu Terengganu, Bahasa Melayu Daerah Pahang, Bahasa Melayu Nogori, Bahasa Melayu Jawa, Bahasa Melayu Sabah, Bahasa Melayu Sarawak, Bahasa Melayu Perak, Bahasa Melayu Cina, Bahasa Melayu India, Bahasa Melayu Inggeris dan Bahasa Melayu Arab.

Bagaimana boleh banyak Bahasa Melayu ini menyatukan bangsa Melayu sepertimana Indonesia menyatukan BANGSA INDONESIA?????????????????????

Saya tidak ada jawapan tetapi saya tahu kita bodoh mempertahankan Bahasa Melayu jika kita sendiri membenarkan secara langsung dan tidak langsung Bahasa Melayu Kelantan, Kedah, Perak, Sabah, Negeri dan Terengganu digunakan juga.

Malahan, di kaca TV mereka ini bebas menggunakan Bahasa Melayu Kedah, dan Kelantan, juga Negeri dan diterima kita dengan baik.

Maka kesimpulannya, tidak perlulah mempertahankan Bahasa Melayu kerana ia tidak mampu kemana pun kerana salah kita sendiri yang tidak mendukungnya dengan erat, salah kita tidak memeluk dekat pada hati kita dan salah kita tidak melekatkan di lidah dan telinga kita,

Sebagai Melayu saya dan anda walaupun bodoh ada yang sudah sedar ada yang tidak tapi kita berharap perubahan dapat dilakukan bukan sekara perubahan yang membodohkan orang ramai tapi perubahan dan penyelesaian yang bijak lagi bijaksana.

No comments: