ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Sunday, November 9, 2014

Kerajaan eg Jamil Khir DiMinta Berhati-Hati Tangani Isu SIS-MAIS

Polemik antara SIS dan MAIS ini sebenarnya tidak perlu melibatkan Kerajaan Pusat. Tetapi sebagai Menteri bertanggungjawab, Datuk Jamil Khir meletakkan kepentingan Agama Islam diatas kepentingan politik dan keluarkan komen menyokong MAIS.

Ramai lagi ulama serta Ustaz PAS termasuk bebas UAI dan lain-lain tidak keluarkan komen terhadap SIS kerana dari sudut politik dan populariti, mereka akan rugi.

Saya berharap saya juga sebegitu, kepentingan umat Islam termasuk golongan liberal saya letakkan diatas kepentingan diri khususnya dilihat menyokong SIS.

Hakikatnya ramai umat Islam di Malaysia mengamalkan keliberalan dalam hidup walaupun sedar ia salah disisi hukum agama.

Antaranya, ramai kita bersekedudukan, berkawan dengan kawan bersekedudukan dan mempunyai jiran seperti itu, tapi kita tidak melaporkan pada pihak berkuasa dan tidak menasihat jauh sekali memulau kawan kita.

Di Bandar khususnya Kuala Lumpur usah diukur 35 waktu solat seminggu, ambil sahaja solat Jumaat satu waktu seminggu kita dapat lihat ramai kaum Adam diatas jalan, di dalam Mall, di meja Snooker dan kedai makan dan juga di pejabat tapi kita tidak bertindak menasihati mereka.

Sebenarnya banyak lagi contoh yang boleh ditulis tapi ia menjadi echo yang bosan didengar kerana sudah acap kali ditulis dan diungkit dan seperti biasa ia adalah fenomena taik ayam.

Liberal adalah gaya hidup utama yang amat moden, dipandang tinggi oleh kebanyakan masyarakat dan juga diamalkan secara meluas oleh ramai anak muda Melayu termasuk saya dari generasi 80-an keatas.

Jumlahnya hampir separuh dari jumlah umat islam di Malaysia.

Orang liberal ini mereka sebenarnya berada di antara atau diatas garisan halus yang memisahkan batil dan hak, betuil dan salah, halal dan haram.

Kadang-kadang, yang salah adalah betul, dan selalunya yang betul adalah salah dan sebaliknya.

Pada golongan liberal mereka menjunjung dan menghormati prinsip keterbukaan, keadilan dan
unsur utama globalisai iaitu hak termasuk hak bersuara, mengatakan pendapat, beragama, dan segala jenis hak.

Penilaian manusia liberal adalah mudah dengan menggunakan pendekatan logik dan bukan holistik.

Sebagai contoh, jika MAIS mengharamkan SIS dan mengecam tindakan semakan kehakiman oleh SIS dan di Amerika pula, pihak Gereja mengalu-alukan tindakan NGO Islam disana mencabar keputusan Kerajaan Kristian Amerika di Mahkamah maka golongan liberal akan berasa keadilan tiada di Malaysia.

Hakikatnya, masih ramai golongan liberal di Malaysia yang menjunjung prinsip Islam tetapi perlu diingat pengaruh akhbar seperti The Star, Nanyang, Utusan dan banyak lagi.

Akhbar pandai memainkan isu, memusing fakta dan juga kadang-kadang bermain dengan fikiran kita tanpa kita sedari.

Akhirnya yang rugi adalah Islam.

Saya ingin melihat kita tunjukkan pada dunia luar khususnya Barat sebagai agen utama liberal dan globalisasi bahawa Islam adalah agama yang adil serta suhul. Mencabarnya bermakna lebih bukti akan dikemukakan pada umum dimana akhirnya yang terang lagi bersuluh Islam adalah agama ulung tanpa ragu,


No comments: