ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Tuesday, March 1, 2016

MRSM Punca Kegagalan Sistem Peperiksaan Hingga Kerajaan Terpaksa Tukar Pada PBS



Persamaan antara Pelajar Sekolah Menengah Teknik Persiaran Branch Ipoh dan Teknik Cheras, KL adalah mereka percaya bahawa mereka adalah produk yang lebih baik dari pelajar MRSM.

Samada benar atau tidak, taktik atau konsep acah pemikiran yang dicipta Guru Teknik itu berkesan dengan mewujudkan “temporary perception” bahawa pelajar Teknik adalah pelajar serba boleh/nakal/”explorer”, “with brain”.

Sebagai pelajar Teknik, saya tidak bersetuju kerana saya berpendapat, apa  dan dimana sahaja Sekolah kita,ia sama sahaja kerana kejayaan kita bukan bergantung pada Sekolah tetapi pada diri kita sendiri.

Bak kata pepatah Inggeris;

“What is in front of you, and what is behind you, is nothing compare what is inside you”

“Masalah/Nilai di hadapan anda, dan pengalaman di belakang anda, tidak mampu dibandingkan dengan apa yang didalam anda”

Walaubagaimanapun, saya tertarik dengan satu Page FB yang mendapat banyak komen balas dari rakyat Malaysia berbilang kaum.

Topiknya adalah kewajaran PBS menggantikan sistem peperiksaan Sekolah.

Saya seronok dapat tambah ilmu dari page itu, kerana kebanyakan komen begitu ilmiah dengan fakta serta hujah yang padu dan intelektual, tidak dinafikan ada komen yang amat naïf dan jahil, tapi tidak banyak serta dilayan secara bijak dan berhemah.

Ia mengingatkan saya kepada seorang sahabat saya bernama Yus, seorang pelajar MRSM yang mendapat 10A1 dalam peperiksaan SPM.

Katanya, kalau engkau masuk MRSM kau pasti akan dapat 10A1 kerana dari Tingkatan 4 malah ada MRSM sudah mula sejak Tingkatan 1, mereka latih pelajarnya menjawab soalan koleksi SPM secara berterusan dan agresif hingga Tingkatan 5.

Budak bodoh pun akan jadi pandai jawab soalan kerana hafal soalan dan jawapan selama bertahun-tahun, sambungnya.

Saya memetik satu komen dalam FB itu;

Sistem peperiksaan/ujian adalah sistem terbaik untuk mengukur tahap pemahaman dan penguasaan ilmu seorang pelajar dan saya setuju.

Malangnya, Kerajaan terpaksa tukar sistem peperiksaan kepada sistem pentaksiran berasaskan sekolah kerana sistem peperiksaan gagal lahirkan pelajar yang fahami dan kuasai ilmu sebaliknya mereka hanya fahami dan kuasai soalan sahaja!

Kajian menunjukkan ramai pelajar cemerlang SPM tercicir di Universiti manakala hampir semua pelajar cemerlang SPM ini tidak memenuhi tahap standard piawaian industri.

Lebih memeranjatkan ada kes dimana pelajar tidak cemerlang SPM cemerlang di Universiti, dan lebih memeranjatkan mereka inilah yang sering menjadi pekerja cemerlang dalam industri.

Selepas diambil berkerja, kebanyakan pelajar cemerlang SPM ambil masa 1-2 tahun untuk memenuhi standard piawaian industri malahan ada yang ambil masa lebih dari setahun hanya untuk sesuaikan diri.

Lantas, jika benar fakta dan kajian diatas saya akan salahkan MRSM sebagai peintis, pengacau dan perosak kepada sistem peperiksaan Malaysia dimana sistem yang sama telah dan masih digunakan oleh Tamadun China sejak 4000 tahun dahulu dengan jayanya.

Kebanyakan soalan SPM disediakan oleh Guru MRSM. Justeru, mereka punyai “multi access” kepada koleksi soalan SPM sejak 20 tahun dahulu dalam bentuk “hard copy” dan “soft copy”!

Dengan mudah MRSM akan beri pelajar MRSM ujian percubaan SPM setiap bulan selama 2 tahun untuk kertas soalan 20 tahun lepas, pelajar akan hafal soalan, tetapi lebih memahami soalan dari ilmu itu sendiri.

Kesannya, mereka lulus cemerlang dalam peperiksaan yang gagal menguji pemahaman dan penguasaan mereka pada ilmu, tetapi hanya menguji hafalan mereka pada soalan dan jawapan.

Gaya dan cara “kejayaan” MRSM ditiru Sekolah lain, malah penggaut untung jadikan ia sebagai perniagaan ie buku koleksi soalan SPM dari 1980-2015, termasuk dalam bentuk perisian komputer.
Kesan domino effect ini kini telah mula dirasai apabila pelajar cemerlang SPM ini gagal menjadi pelajar cergas, cerdas dan pintar. Mereka memiliki QAQ, bukan IQ, bukan EQ, jauh sekali “genius”.

Malaysia yang semakin dikenali sebagai “syurga” Tenaga Mahir mungkin akan kehilangan gelaran itu jika terus gunakan Tenaga Mahir Asing dari Jepun, India, China, Pakistan dan Barat di industry dan  “Research Centre”.

Untuk rekod, hampir semua “Research Centre” dan Sektor Industri Swasta di Malaysia gunakan 90% tenaga mahir asing yang diimport dimana tenaga mahir tempatan hanya “masih” digunakan di “Research Centre” dan industry kritikal milikan penuh/separa/sedikit Kerajaan sahaja.

Jika keadaan ini berterusan, Malaysia akan di “downgrade” dari pembekal tenaga mahir kepada pembekal Tenaga Buruh sahaja seperti Malaysia pada awal tahun 80-an dan Bangladesh hari ini!

Sedar dengan krisis ini, Kerajaan melalui Kementerian Pendidikan bertindak “gila dan berani mati” menukar sistem peperiksaan kepada sistem pentaksiran berasaskan sekolah.

Kerajaan dan Kementerian, khususnya Menteri Pendidikan berharap pelajar yang cemerlang dalam SPM adalah pelajar yang memahami konsep dan menguasai ilmu dan bukannya menguasai konsep Q&A yang pandai kerana menghafal soalan.

Dari segi luaran, kedua produk ini setanding jika diberi soalan dimana mereka akan jawab dengan tepat dan betul, tetapi jika diberi situasi(case study) yang memerlukan ilmu sebagai pemboleh ubah, apatah lagi bila keperluan tugas sedikit berbeza dari apa yang mereka pelajari, ia menunjukkan hasil yang amat, amat jauh berbeza.

Produk MRSM dahulu jauh lebih berkualiti dari produk MRSM hari ini.

MRSM adalah punca kepada kegagalan sistem peperiksaan atau penilaian Malaysia yang turut ditiru oleh Sekolah-sekolah lain kecuali Sekolah Cina dan penerbit buku soalan ramalan dan pembangun perisian komputer soalan ramalan ie SkorA dll.

MRSM sejak 20 tahun dahulu terlalu pentingkan imej, nama dan “overprotective” hingga sanggup guna apa jua cara untuk capai kejayaan pelajar Melayu dalam SPM termasuk korbankan tujuan murni atau “sacred mission” pendidikan yakni menguasai ilmu selain merangsang daya kreativiti badan dan minda manusia.

Perkiraan bahawa latih tubi soalan secara berulang, kaedah memahami ilmu melalui soalan dan jawapan terbukti salah apabila pelajar ini keluar ke industri mereka hanya mampu capai tahap “pengguna” sistem dan bukan “pengendali” jauh sekali “pencipta” sistem.

Tujuan artikel ini ditulis bukan merendahkan, jauh sekali menghina, tetapi sebagai “penulis picisan”, penulis berharap artikel ini dapat membuka mata pentadbiran MRSM agar lebih kompetitif dan dapat tingkatkan usaha mereka lahirkan pelajar yang cemerlang yang memahami dan menguasai ilmu bukan soalan.

Negara maju memberi jalan pada Malaysia, ilmu hanya boleh dikuasai melalui “hands-on” dan bukan dengan “menghafal” atau latih tubi soalan.

Jika anda tidak percaya, pilih 2 orang untuk belajar satu bidang kecil tidak berkaitan mereka eg Akaun, suruh calon 1 jawab 10000 soalan latih tubi akaun, dan suruh calon 2 buat “hands-on” akaun. Hasilnya, ilmu akaun akan lebih dikuasai Calon 1-soalan, atau Calon 2 – hands-on?

PS:

Dalam satu temuduga, satu soalan matematik jadi penentu samada A atau B yang layak.

A jawab soalan betul dengan jalan kerja lengkap dan B jawab soalan betul tanpa jalan kerja dengan gunakan kalkulator. Siapakah yang menguasai ilmu, A atau B?

Dan jika anda adalah majikan, anda akan pilih A atau B?

1 comment:

muslim said...

numpang baca, hehhee, keren ni kritis