ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Thursday, March 26, 2015

Lee Kuan Yew 2

Kerana dari Lee Kuan Yew 1(Pengkhianat Lee Kuan Yew) saya mendapat beberapa SMS kecaman dari "unknown person".

Itulah lumrah hidup, walaupun agama menuntut berkata benar, tetapi ia sukar dilakukan.

Artikel Lee Kuan Yew 2 ditulis selepas saya menonton Channel 552 Founder of The State, Lee Kuan Yew.

Pandangan saya berubah terhadap beliau. Antara kata-katanya adalah "I do this for Singapore", "We must make people feel we need them", "Everybody in the family is important, and they are important son" dan banyak lagi kata-kata mutiara "Kakak Tua" diucapkannya.

Lee Kuan Yew memang seorang ahli politik yang bijak, pandai berkata-kata, dan siapa yang berkerja dengan Cina akan faham kiasan pandai Tai Chi.

Saya tidak berapa faham kenapa Tunku tidak meminta Singapura kembali ke Malaysia kerana ia memang milik Johor semasa Tunku menuntut kemerdekaan Tanah Melayu.

Tapi saya tahu ia tidak semudah itu kerana sebelum Tunku Abdul Rahman pergi menemui Queen Elizabeth, Chin Peng sudah melobi atau sudah menemui Baginda dahulu. Malahan, Lee Kuan Yew sendiri pulang ke Singapura pada tahun 1950 dan tidak mustahil jika rakan-rakannya di Singapura sudah memainkan peranan dalam membentuk masa hadapan Singapura agar kekal di luar Malaysia samada Chin Peng atau Tunku berjaya peroleh kemerdekaan.

Lee juga berkata selepas Singapura mendapat kemerdekaan beliau perlu memujuk rakyat Singapura untuk masuk kembali kepada Malaysia pada 16 September 1963. "Pieces Puzzle" ini jika dicantumkan, dipusing-pusingkan pasti pembaca akan tahu "niat suci" Lee menyertai Malaysia bukan semudah Ronaldo menyertai Real Madrid.

Sepertimana 13 Mei 1969, peristiwa Merdeka, kemasukan Singapura dan penyingkirannya dari Tanah Melayu tidak semudah yang diperkatakan samada Lee atau Tunku. Peranan "mastermind" yang memanipulasi, yang mengawal pergerakan, yang memulakan langkah, yang bijak mencaturkan, yang berkawan dengan semua, dan menikam belakang secara rahsia dan lain-lain kemahiran bertempur yang bijak iaitu menggunakan akal minda bukan kekerasan tidak boleh ditolak.

Ingat kata-kata Lee orang Melayu tidak ditindas malah mereka dilayan dengan samarata dalam sistem meritokrasi yang berjaya, tetapi orang Melayu dari zaman British lagi sukar untuk menyaingi orang bukan Melayu dalam Sains dan Matematik. "I am not God, but I can guide them" tambahnya.

Mungkin Lee terlupa formula 5 jari ciptaan saya, setiap jari juga penting walaupun ada yang pendek ada yang tinggi, ada yang kurus, ada yang gemuk. Lee terlupa bahawa ada antara anaknya yang pandai, ada yang kurang, ada antara cucunya yang "istimewa" ada yang normal, mereka ini tetap perlu diberi perhatian yang berbeza-beza mengikut keperluan masing-masing yang berlainan agar mereka sekurangnya dapat duduk bersama satu rumah, atau satu meja makan tanpa kira tinggi dan rendahnya. Dan saya pasti Lee sendiri pasti melayan anak-anak dan cucu-cucunya dengan berbeza-beza. Malangnya, Singapura hari ini orang Melayu tidak layak(kewangan dan status) memasuki beberapa Restoran dan Hotel Mewah, hanya Cina dan Orang Asing sahaja.

Lee orang yang amat bijak malah terlalu bijak untuk disedari pemimpin dan juga orang kebanyakan.

Tapi pada penggemar Chess mereka tahu permainan Chess tidak disandarkan pada Raja sahaja, juga bukan Queen, bergantung pada strategi kadang-kadang mastermindnya adalah pawn. Kadang-kadang mastermindnya adalah petak putih. Malahan, kadang-kadang ia lebih sulit lagi dari apa yang sudah jelas dihadapan kita.

Artikel kedua diharap adalah penutup pada artikel pertama dan tiada lagi selepas ini mengenai Lee Kuan Yew, kerana seperti beliau saya rasa sukar untuk mengatakan sesuatu yang ramai tidak "up to standard" Lee Kuan Yew seperti kata Setiausaha Politiknya. Lee Kuan Yew tidak suka bercakap dengan orang yang tidak ada standard beliau.

Sebagai anak Cina saya kagum dengan Lee, saya kagum dengan kebijaksanaannya, walaupun saya sedih dengan tindakannya samada tanpa niat atau dengan niat terhadap Tanah Melayu, perpaduan Islam dan Kesatuan Malaysia tetapi apa yang boleh dikatakan peminat Chess seperti saya, jika Lee Kuan Yew tidak melakukannya, pasti orang lain akan melakukannya dan mungkin nasib lebih malang menimpa rakyat Singapura dan Islam.

Uprising di China, gerakan Sun Yat Sen, penubuhan Komunis, kemudian Komunis MaoZeDong semuanya ada mempengaruhi takat lebur dan takat beku politik rantau Asia. Malahan, cita-cita mereka bukan seperti cita-cita orang Melayu dan Islam yang hanya cukup sekadar cukup makan atau untuk selagi hayat dikandung badan.

Walaupun menggelar Lee sebagai Bapa Pengkhianat Tanah Melayu tapi saya juga memuji beliau kerana beliau samada sedar atau tidak berjaya membuatkan orang Melayu dan Islam terus bodoh dan diperbodohkan. Ia satu perkara yang baik, kerana lebih cepat orang Melayu di "ethnic cleansing" lebih cepat orang Melayu maju.

Sejarah telah membuktikan Yahudi hanya menjadi lebih kuat selepas Holocaust malah Quran buktikan mereka bertambah maju selepas dizalimi Firaun, Cina lebih kuat selepas ditekan dan ditindas oleh Maharaja, China lebih berjaya selepas Leap Year, Jepun lebih dihormati selepas kalah Perang Dunia kedua, dan ramai lagi.

Secara teorinya, Melayu akan lebih maju selepas dihapuslupus samada secara harfiah, ekonomi, masterclass, fizikal ataupun mental.

- Afterall, he only did what he "force to do" and for me personally, better Lee then the other "person"-

No comments: