ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Thursday, April 10, 2014

Motor Besar, Kereta Mewah dan Pokok Ekonomi Melayu



Saya biasanya menulis panjang agar maksud saya dapat disampaikan dengan terang dan jelas. Kadang-kadang penulisan saya bosan, tersasar dan selalunya kering idea. Mengekalkan momentum dan air penceritaan bukan mudah apatah lagi bila tiba saat meringkaskan. Saya cuba ringkaskan lagi. :) 

Tajuk diatas sinonim dengan masyarakat Melayu sebaya saya yang gemarkan kereta mewah BMW, Honda, Alphard dan juga motor berkuasa tinggi.

Muda-muda lagi sudah berjaya dan bergaya. Hanya Alhamdulillah mampu saya ucapkan selain tumpang gembiradih kerana dunia saya tidak sebanding mereka. Gembira kerana rakan sudah maju dan senang, sedih kerana ekonomi Melayu masih belum kukuh seperti pokok sebaliknya goyah seperti lalang.

Kebanyakan peniaga yang saya jumpa lebih berusia dari saya masih terkial-kial seperti saya. Kesedaran untuk berniaga atau membina pokok emas lambat datang pada mereka. Dengan makan gaji seperti mengutip buah yang gugur, akhirnya pekerjaan mereka digantikan orang lain barulah mereka sedar mereka hanya menumpang teduh dibawah pokok milik orang lain.

Seharusnya orang Melayu mengukuhkan ekonominya dengan berniaga dan mengelakkan dari kebergantungan terhadap majikan, makan gaji dan simpanan semata. Binalah pokok yang teguh yang mengeluarkan hasil yang lumayan dan berbelanjalah dengan hasil tersebut bukan pokok.

Dengan duit yang dibelanjakan untuk kereta mencecah ratusan ribu ke jutaan, wajib bagi Melayu mengikut cara Cina yang hanya berkereta Proton dalam mengukuhkan pokok ekonomi mereka terlebih dahulu.

Berikut adalah fakta. Jumlah orang Cina yang mempunyai simpanan Tunai RM 1,000,000 adalah dalam nisbah 100 kepada 1 dengan Melayu. Jumlah pemilik kereta BMW dan Motor besar Melayu adalah dalam nisbah 100:1 dengan Cina.

Itu belum masuk cerita Melayu beli kereta dari Cina, baiki kereta dengan Cina, beli alat ganti dari Cina, tukar tayar dengan Cina akhirnya jual pun kepada Cina di Kedai Kereta Terpakai. Buruk kata, tiada Cina Melayu mati!!!

Semoga ramailah Eksekutif Muda Melayu yang berkereta mewah dan bermotor besar sedar dan mula mengorak langkah membina pokok yang teguh agar ramai anak bangsa dapat tumpang berteduh.

No comments: