ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Wednesday, April 16, 2014

Melayu Kaum Remeh - Tisu

Adakah anda bangga menjadi Melayu??? Sudah tentu. Sebagai bangsa atau kaum yang paling muda dalam dunia, Melayu telah mencapai pelbagai kejayaan. Namun, ia masih jauh jika dibandingkan dengan kaum lain khususnya Cina yang seumpama bayang-bayang dengan Melayu.

Malangnya hanya satu, Melayu terlalu PHD dan jarang menggunakan akal untuk memajukan diri apatah lagi dalam perihal isu remeh seperti tisu. Lebih mengerikan lagi apabila Melayu suka menyalahkan pihak lain dan malas menilai salah diri sendiri dengan tujuan memajukan diri.

Sehinggakan tisu di kedai makan disensasikan sebagai kedekut dan tidak berdaya saing. Peniaga Melayu teruk diseranah pelanggan kerana kedekut tisu dan tidak hygiene dakwa mereka. Sehelai tisu seringan 0.01gram diperbesarkan sehingga yang salah nampak betul, yang betul nampak salah!!! Natijahnya, nilai suka menuding jari dan tidak menggunakan akal fikiran ini membawa kaum kita kearah menjadi kaum haprak!

Melayu yang 99% beragama Islam jarang mendalami makna Al-Quran malahan terjemahan Al-Quran juga hanya dipelajari selepas berpuluh tahun membacanya dalam bahasa Arab. Justeru, Melayu gagal memperlihatkan kualiti serta kesucian Al-Quran dalam kehidupan harian.

Mungkin ramai tidak tahu bahawa orang Jepun mencuci sampahnya terlebih dahulu sebelum membuangnya, baik sampah kering mahupun basah. Disebabkan itu, ramai yang bercita-cita menjadi Eksekutif Kebersihan kerana ia tidak sekotor sampah di Malaysia. Pendek kata, orang Jepun memperlihatkan wajah Allah dengan senantiasa memajukan diri dalam kehidupan khususnya kebersihan bersama.

Yang peliknya, kedai Mamak sudah lebih 20 tahun tidak menyediakan tisu, malahan hanya 5 helai tisu diletak didalam satu bekas di Kaunter bagi mengelakkan pelanggan mengambil banyak tetapi jarang kita dengar orang Melayu marah Mamak walaupun harga Milo Aisnya adalah RM 2.80 berbanding Kedai Melayu RM 2.00.

Sebelum kita menyalahkan peniaga Melayu yang mengikut jejak Mamak tidak menyediakan tisu perlulah kita gunakan akal dan cermin diri kita. Berapa ramaikah orang Melayu yang membawa tisu, sapu tangan dan air masak bersama mereka? Berapa ramaikah orang Cina, Eropah dan Jepun yang membawa sapu tangan.

Orang Melayu mempunyai kesedaran sivik yang rendah dan menggunakan tisu untuk mengelap tangan, mulut dan hidung. Menjadi tabiat Melayu membuang tisu tersebut diatas pinggan dan dalam gelas minuman. Sewajarnya, tisu ini dibuang sendiri dalam tong sampah bagi mengelakkan sebarang pemindahan virus kita kepada orang lain. Pelayan kedai juga takut untuk memegang tisu tersebut dan terus meletakkannya bersama pinggan lain untuk dibasuh.

Ada orang Melayu peduli jika mereka sebarkan penyakit pada orang lain yang lebih lemah????

Peniaga pula mendapati tisu sering mengakibatkan sinki mereka sumbat. Lebih teruk jika longkang pula sumbat kerana tisu yang basah sukar hancur dan akan bergumpal dengan sisa makanan lain termasuk minyak lalu menghasilkan berjuta mikro organisma lain yang tidak diketahui bahaya kepada kita.

Asasnya, perkara remeh memang bagus diteliti tapi bukan dengan menyalahkan orang lain, sebaliknya berusaha dan mengambil inisiatif membuang tisu kedalam tong sampah, atau lebih baik gunakan sapu tangan sendiri yang lebih terjamin.

Jika orang Melayu menjaga semua perkara remeh dengan berusaha berubah menjadi orang yang lebih baik sejajar dengan agama Islam, maka tidak mustahil Melayu akan dikenali diseantero dunia sebagai bangsa yang mempunyai peradaban tinggi. Insya-Allah.

Memetik pepatah Melayu, "Dimana ada kemahuan, disitu ada jalan"

No comments: