ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Tuesday, May 7, 2013

Paradigma Master Dan Slave, Nature TuanCina Dan HambaMelayu



Haji Mohd Nurut Bin Fakeh Hayat adalah seorang Guru yang berpegang teguh kepada agama dan disiplin, bapa kepada 25 orang anak, suami kepada 3 wanita dan tokoh dalam masyarakat.

Beliau amat membenci Cina.

Namun, takdir Allah telah menganugerahkan kepada beliau seorang menantu Cina, ibu saya.

Bapa saya terpaksa membawa berpuluh ulama dan ahli agama bagi memohon restunya dan akhirnya beliau berjaya dipujuk oleh Mufti Selangor ketika itu, Datuk Hassan yang juga sepupunya. Itupun selepas 3 hari bermusyakarah dan berhujah.

Sebagai anak campur saya pelik kenapa beliau begitu benci pada ibu saya dan Cina. Walaupun beliau meninggal sebelum saya lahir, saya dapat merasakan aura kebencian beliau terhadap Cina.

Saya adalah cucu kepada Mohd Nurut bin Fakeh Hayat.

Selepas PRU 13, saya akhirnya faham mengapa Haji Mohd Nurut Bin Fakeh Hayat amat benci pada Cina. Dalam masyarakat Minang ada pepatah berbunyi, " Bila dibawah, mahu diatas, bila dikurung mahu diluar, bila dihimpit mahu menekan" yang bermakna orang Minang tidak mahu sesekali mengalah dan ditadbir.

Saya faham datuk saya membenci Cina kerana Cina adalah bangsa yang bila dibawah dia mahu diatas. Cina dimana-mana sahaja dalam dunia ini tidak boleh diberi peluang, kerana mereka akan menggunakan peluang tersebut untuk berada diatas dan menjadi Master kepada semua orang. 

Jangan salahkan Cina kerana cara mereka dibesarkan oleh beberapa Dinasti di China telah membentuk sikap mereka. Justeru, Cina akan mencari jalan untuk berniaga dan menjadi Master kepada slave.

Siapa Tuan dan siapa hamba. Cina pada masa itu adalah hamba kepada Tuan-Tuan Melayu yang bukan sahaja memiliki tanah tetapi juga memonopoli perniagaan di KL.

Dalam catatan Abdullah Hukum dengan jelas menyebut pada tahun 1921, di sekitar KL, semua pasar dan toko-toko dimiliki oleh orang Melayu. Cina hanya ada seorang dua yang mengayuh basikal membawa hasil tanaman untuk dijual di pasar-pasar.

Cina enggan menjadi hamba dan selepas 70 tahun, sekitar tahun 1990, semua pasar dan kedai di Kuala Lumpur dimiliki orang Cina. Melayu hanya ada seorang dua itupun menjual barangan berkaitan Melayu sahaja.

Pada alaf 21 ini, hampir 90% Melayu menjadi hamba kepada Cina yang membayar gaji mereka, dan yang menjadi Tuan mereka dalam Syarikat-syarikat MNC dan Swasta.

Melayu adalah hamba secara semulajadi.
Cina adalah Tuan secara semulajadi.

Pasca PRU 13, orang Cina yang sudah menguasai ekonomi dan menjadi Master kepada hamba-hamba Melayu kini mahu menghambakan Melayu dalam politik pula. Dan, mereka berjaya.

PRU 13 membuktikan Melayu adalah hamba by nature, dan Cina adalah Master yang sebenar. Keadaan akan menjadi lebih teruk pada PRU 14.

Sekali lagi, saya ingatkan, saya adalah anak Cina, saya tidak kata sikap orang Cina ini jijik dan jahat, tetapi ini adalah hakikat dan mereka memang semulajadi seperti itu kerana mereka sudah hidup dalam tamadun yang panjang, beratus dinasti dan pemerintah yang zalim. Mereka dibentuk ketika proses itu.


SAYA INGIN TEGASKAN, ingatan dan tulisan ini bukan mahu menghina dan mengajak sesiapa membenci Cina, kerana Atuk saya sendiri mendapat pengajaran berharga dalam membenci Cina, memiliki seorang menantu Cina dan cucu Melayu yang lebih Cina.

Saya tulis artikel ini agar Melayu keluar dari kepompong dan minda hamba. Minda tidak apa. Minda berpecah dan sebagainya kerana nasib Islam banyak bergantung kepada nasib Melayu itu sendiri.

No comments: