ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Tuesday, May 24, 2016

Amran Fans Bukti Kita Baca AlQuran Tidak Faham

Tiu ni a@a cau h*i!

Puk&@$ak!

Pada saat pertama kita belajar ayat ini masa kecil sudah pasti ayat pertama yang menerpa ke minda adalah apa maksudnya?

Tanya kawan, mereka tidak tahu, atau kawan beri jawapan salah, itu biskut jawab mereka.

Tanya Emak Ayah kita kena cili.

Tanya Cikgu kita kena penampar atau cubit pusing.

Paling epik tanya Kakak dan Abang, kena ugut "nanti bagitahu kat Ayah".

Seronok juga sebut dengan nada yang tinggi sebab Abang Kakak Darjah 4,5 dan 6 semua tengok macam kita dah jaringkan mata kemenangan Piala Thomas.

Tapi kita tetap tidak faham apa yang di"sebut" oleh mulut kita sebab tiada siapa mahu jawab!

Peliknya, jika ayat carut kita sibuk mencari jawapan dan terjemahannya kenapa kita tidak pernah mahu tahu terjemahan AlQuran.

Kita baca AlQuran, tapi kita tidak faham makna 4 Kul.

Apa yang dicakapkan nas, ahad, falak, sudu rinnas, jinnati wanna dll.

Kita tidak faham apa yang kita sebut dalam Solat tapi kita sibuk mahu faham apa makna yang kita sebut carutkan.

PELIK?

Tidak pelik?

Natijahnya;

Dalam AlQuran ada satu ayat yang mengatakan Islam melarang kita perli atau sindir orang.

Tapi Amran Fans adalah Page Troll paling banyak followers dari kalangan orang Islam.

Mungkin, kita tidak tahu definisi kufur, kafir. Ia bukan sebesar menyembah berhala atau keluar dari Islam. Kufur sehalus kita ingkar apa yang Allah kata jangan!

Secara harfiah, boleh dikatakan siapa yang follow page troll, siapa yang like status sindir, mereka kufur.

Tapi, saya bukan Ustaz. Saya tidak layak menjatuhkan hukum, jauh sekali layak untuk berdakwah.

Saya hanya boleh katakan, kalau anda semua baca AlQuran dan faham apa yang cuba disampaikan oleh Allah dalam AlQuran pasti anda tidak akan suka pada budaya sindir atau troll ini, jauh sekali fitnah dan share perkara yang tiada asas sebelum disiasat kebenarannya.

Berjuta pejuang Islam terkorban malah Baginda SAW sendiri menderita berjuang untuk menyampaikan pesan Allah dalam AlQuran pada kita, tapi kita hanya baca sahaja, tanpa praktik, jauh sekali memahami.

Mungkin rakan, sahabat, kenalan FB percaya anda Islam sebenar dengan hanya share Surah itu ini, Hadis itu ini, ucap Selawat, Selamat dan Maulidur pada Rasulullah SAW dll tapi mungkin pada ALLAH tidak cukup.

Kerana ada ayat dalam AlQuran, Allah hanya lihat pada hati manusia, adakah dia patuh pada pesan Allah khususnya bila tiada manusia lain melihat, atau dia sekadar share dan like sahaja di FB?

Wallahualam.

PS:   Ada satu buku karangan Ulama tempatan dibaca di Masjidil Haram, dakwa penulis itu kemajuan hari ini, Smart Phone, Internet, FB, Whatsapp, Twitter, Kapal Terbang, Roket, Kereta Terbang, dan bermacam lagi sudah dikecapi oleh zaman Nabi terdahulu seperti Nabi Sulaiman, Nabi Salleh, Nabi Syuaib dll tapi Allah hapuskan manusia zaman itu sehabis-habisnya(kemajuan).

Manusia yang tinggal hidup secara mundur kembali, ia lalu di dengar sebagai cerita dongeng Moyang kita yang diceritakan dari Moyang mereka dari Moyang Moyang mereka, dengan panggilan UFO, bergerak sepantas angin dsb.

Berapa usia bumi? Dalam AlQuran Allah ada katakan tiada siapa tahu bilangan ramainya umat Nabi Syuaib, berapa banyak kaum dan Nabi lain diantaranya, berapa jarak masa melainkan Allah sahaja yang tahu!

Wallahualam.

Jom doa pada Allah, supaya tiada nikmat Allah yang kita akan/sedang dustakan! Ampunkan dosa kita pada nikmat yang sudah kita dustakan! Amin.

No comments: