ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Monday, September 16, 2013

TAKZIAH CHIN PENG -1JASAMU DIHARGAI


Original Posting pada 16 September:

Saya ingin merakamkan ucapan Takziah kepada Chin Peng, Keluarga dan pengikut setia beliau, khususnya Pak Cik saya. Saya bersimpati dan mengajak semua Rakyat Malaysia yang secara kebetulan menyambut Hari Malaysia mengingati satu jasa Chin Peng yang berjaya menyatukan Rakyat Malaysia bagi menentang keganasan komunis. Seingat saya, itu kali pertama dan terakhir Rakyat Malaysia tanpa mengira kaum bersatu dan berganding bahu dalam menentang keganasan komunis. Sudah menjadi sifat semulajadi manusia yang hanya akan menghargai keamanan dan bersatu apabila ditekan dan dizalimi. Apabila senang, lihatlah sekarang!!

Chin Peng terlebih dahulu menyatukan Melayu sejak awal kemunculan PKM. Melayu terus bersatu sehingga akhirnya PKM menyerah kalah. Cina pula hanya memilih untuk bersatu bersama Melayu selepas Chin Peng menzalimi mereka dengan merampas barang-barang, menggangu perniagaan mereka dan jika mereka enggan bekerjasama, mereka tetap dibunuh kejam walaupun datang dari Kampung yang sama di China. Pun begitu, Chin Peng berjasa kerana berjaya menyatukan hati Rakyat Malaysia yang takut pada keganasan PKM pimpinan beliau.

Saya tidak pasti bagaimana, tapi Kerajaan wajar meletakkan Chin Peng dalam buku Sejarah Malaysia khasnya di Sekolah dengan tajuk "Kisah Seorang Pengkhianat" dan diingati setiap hari Malaysia. Chin Peng dilahirkan pada 1924 di Sitiawan, Perak dan belajar di Sekolah Cina menjadikan beliau mencintai Negara China dan idola beliau adalah Dr Sun Yat Sen. Semasa beliau pergi berjuang mempertahankan Negara China kelahiran nenek moyangnya, Chin Peng yang berusia 15 tahun telah memilih Komunis sebagai perjuangannya. Remaja berusia 15 tahun ini yang baru sahaja mengenali komunis kurang setahun mengambil keputusan tergesa-gesa untuk menghambakan diri kepada Pusat Komunis Termashyur di Yan'an, China. Bagaimanapun, beliau telah dipergunakan seseorang yang tahu anak mentah yang taat pada Negara China ini boleh dipergunakan untuk memperkukuhkan pengaruh Komunis di Tanah Melayu.

Memiliki bintang terang pada 1941, hanya berusia 17 tahun, Chin Peng sudah diberi jawatan besar peringkat Komunis Perak selepas kejayaan beliau menggetuai pergerakan komunis di tiga Sekolah Jenis Kebangsaan Menengah Cina di Perak.

Dengan perasaan cintakan Negara China yang amat tinggi walaupun lahir di Malaysia, Chin Peng amat membenci Jepun kerana Jepun telah meranapkan keangkuhan Tanah Besar China dengan menzalimi mereka. Chin Peng sanggup buat apa sahaja asalkan setiap jiwa Jepun terkulai dan peluang tersebut datang bergolek apabila Jepun mula memasuki Tanah Melayu pada December 1941. Justeru, dengan kapasiti beliau yang memangku jawatan Ketua Komunis Junior Perak selepas dua ketuanya ditangkap Jepun, Chin Peng bekerjasama dan memberi pertolongan kepada Askar British sehingga dianugerahkan Pingat OBE oleh Kerajaan Britain sebelum ditarik balik. Kerananya jasanya pada PKM dan kebetulan pengkhianatan ketuanya, Lai Tek, Chin Peng dilantik sebagai Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya.

Pada 1948, pemerintahan kolonial British di Malaysia mengumumkan darurat apabila askar Komunis membunuh 3 orang Eropah di Sungai Siput. Walaupun Chin Peng menafikan ia arahan beliau, tetapi ramai sejarawan Singapura dan anti komunis mengesahkan ia arahan Chin Peng. Akhirnya, pasca kemerdekaan Malaysia, PKM telah menjadi musuh utama Negara tidak kira orang Melayu, India ataupun Cina.

Orang Cina pada masa itu amat kecewa dengan PKM kerana permohonan orang Cina Malaysia untuk kembali ke Negara China ditolak Pemerintah China. MaoZedong dikatakan enggan meluluskan, kerana beliau khuatir anasir komunis yang menyusup dalam masyakarat Cina di Malaysia yang amat berlainan dengan komunis di China. Komunis di Malaysia didapati mendahagakan darah sehingga sanggup menzalimi dan membunuh siapa sahaja termasuk orang Cina.

Selebihnya adalah sejarah kekejaman Chin Peng melalui PKM yang mana masih diingati ramai, tinggal sedikit dirasai dan hampir dipudarkan oleh simpanan dokuman OSA kerajaan Malaysia.

Chin Peng sejak itu tinggal didalam hutan bersama tenteranya. Komunis yang bergantung pada bantuan makanan orang-orang Cina semakin tertekan dengan penubuhan Kg Baru Cina, dan semakin sengsara apabila Tun Razak melawat China untuk bertemu dengan MaoZedong. Kunjungan Tun Razak yang diterima baik oleh China telah menghantar satu isyarat pada masyarakat Cina di Malaysia tidak membantu komunis kerana kerajaan Malaysia diiktiraf oleh Kerajaan Komunis China. Jika mahu lebih lanjut kaji kebijaksanaan Tun Razak dan MaoZedong dalam pertemuan mereka.

Akhirnya, PKM menyerah kalah pada tahun 1989 kepada Tun Dr Mahathir yang berjaya melumpuhkan sumber utama komunis yang terakhir yakni melalui rampasan kenderaan khususnya lori makanan di jalan-jalan Negeri dengan membina Lebuh Raya Utara Selatan(PLUS) yang terletak jauh dari hutan-hutan tebal yang menjadi sarang pengganas Komunis.

Berbeza nasib dengan pemimpin komunis Melayu yang bersama beliau dalam pelarian di Selatan Thailand, Chin Peng kerap dijemput ke Universiti Kebangsaan Singapura(NUS) bagi menyampaikan kuliah. Malahan, ada cakap-cakap(hearsay), Chin Peng pada awal Mei 2013 berada di Singapura dan bersedia untuk memasuki Malaysia melalui Tambak Johor. Hakikatnya, Chin Peng sudah memohon untuk kembali ke Malaysia berpuluh kali tetapi Tuhan telah menentukan nasib seorang pengkhianat bumi Malaysia, berjuang untuk bumi China dan mati di bumi Thailand.

Banyak pengajaran Chin Peng untuk generasi Malaysia hari ini tidak kira Cina, Melayu atau India. Tanah bumi ini menyambut darah ibu dan darah kita, maka adalah wajar kita perjuangkan tanah ini dan bukan tanah lain.

Hidup adalah pilihan kita, jika kita memilih untuk mengkhianati bumi Malaysia yang menyediakan tanah untuk kita berdiri, makanan untuk kita makan, air untuk kita minum, dan awan untuk kita berteduh, maka bumi Malaysia akan menyumpah kita sehingga ke akhir hayat. Kita berada di persimpangan, kanan atau kiri. Kita akan hidup menanggung kesan atas pilihan kita, jika baik, maka baiklah, jika buruk, maka buruk menanti.

Lebih dari itu, pemergian Chin Peng memberi kita peringatan, kita hanya mampu memerangi keganasan Komunis jika kita bersatu. Jika kita tidak bersatu, pelbagai anasir luar akan masuk mempergunakan anak-anak Malaysia yang bijak pandai yang mampu menggedar dunia sebagai pejuang bangsa dan Negara tetapi kini dikenang sebagai pengkhianat Negara dan Bangsa.

UPDATE on 17 September 2013:

I am very surprised with majority leader comments and reaction on Ching Peng dismissed. Most Malay leaders say no not even to his ashes and all papers and bloggers try to hide the news from youngsters. On other side, most Chinese leaders will hail his fight for freedom and independence. As a leader, both Chinese and Malay, or opposition and gov, should lead Malaysian to the highest moral and also the truth so Malaysian can learn from history. Chin Peng deserved a place in history as traitor whom fight for China, not for Malaysia. He is part of our history, part of Malaysia history. Why we said angel is holy, because we know demon is evil. Without demon, no one will appreciate the angel.

I also feel sad for my religion when The Star reported Perak Ex-Chief Police, Tan Sri Yuet Yuen Leng, who was shot in the chest by communist forgive Chin Peng and show a great value of Islam taught, from a non Muslim, he said  "I believe every religion teaches people to be forgiving. Yet when politics comes in, we ignore our own respective religions"...  Islam taught us to be forgive, to believe in Allah as world is only one night stay in cheap motel, but heaven is eternity. Islam history did not hide Abu Jahal or Firaun from History and even Allah has cited Firaun name in Quran so human can learn not to be like him.

I am not saying please forgive Chin Peng or please let buried him here. NO! I say please Malaysian, we are not difference than him if we follow the way Malay and Chinese leaders lead us to at this moment.

For record, my father family also killed by communist, and my mother family infested with communist. But that is past, its history and thats what makes me today.

I know not all Malaysian have brain and will hail Chin Peng as a hero if we tell them the story about Chin Peng, nevertheless, it still happen even we hide his story. Come on, face the history, tell the fact, no matter its hurt when we read "Taukey, tolong jangan bunuh anak gua, bunuh gua" plead a mother to 4 years old boy, but the Chinese communist has no heart and kill them both - catatan Datuk Jamil Sulong.

When we know the fact of history, we will know why 13 May happen, why this happen, why that happen, why we must be like this and not be like that, why we must respect democracy, why we must love our country, why we must understand each other feeling and suffering, why we must be unite, so on and so fore. Let us put Chin Peng in our history as Malaysia all time traitor so Malaysian will learn and forgive. Forgive is not forget. We live for future, and we take past as our lesson. Big time.

No comments: