ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Tuesday, August 8, 2017

Kenapa Sambutan Merdeka Kita Tidak Pernah Meriah????

Kecelaruan agama serius bila kita nafikan nasionalis sebagai haram total kerana apa sahaja yang baik tetapi memudaratkan tetap haram dan apa sahaja yang tidak baik tetapi memanfaatkan ie ubat boleh jadi halal.

Perkara yang baik seperti mengaji dengan suara yang kuat menganggu jemaah lain juga ditegur begitu juga sebaliknya malah Islam sarankan kita sederhana dalam segenap dimensi.

Itulah keindahan Islam dan tanda kasih Allah SWT kepada kita.

Nabi SAW sendiri menyatukan kaum Mujahirin dan Ansar, sebagai tunggak Negara Madinah bukti Islam hanya boleh bersatu dengan menyatukan kaum kemudian Negara terlebih dahulu.

Natijahnya, selepas 60 tahun merdeka, sambutan kemerdekaan Negara sering disambut ala kadar.

Pada 2001, nampak sedikit meriah apabila Petronas memberi Bendera Kecil kereta percuma dengan pembelian minyak RM 30.00 dan mengadakan Peraduan Jom Kibar Bendera dengan hadiah menarik.

Selepas itu, penghayatan merdeka tidak meriah dibandingkan dengan sambutan Tahun Baru.

Saya sendiri kadang-kadang rasa malu mengebar bendera Malaysia di rumah, di kereta dan di premis perniagaan kerana hanya saya berbuat demikian.

4th of July adalah hari kemerdekaan kembar Malaysia, Amerika.

Di sana, rakyatnya di semua peringkat menyambut dengan penuh semangat oleh semua peringkat umur. Pesara-pesara Tentera mengetuai dan menyertai perarakan kemerdekaan di peringkat Daerah/Negeri malah diberi penghormatan mengetuainya.



Begitu juga Indonesia yang mengadakan pelbagai pertandingan untuk memeriahkan sambutan 16 Augustus nya termasuk pacu jalur di Sungai Kuantan, sungai kelahiran super moyang saya. Pertandingan yang cukup meriah disertai pasukan Negara China, Belanda, Amerika dll.

Bagaimana Malaysia sambut merdeka?

Hanya acara mewarna dan pertandingan mewarna sahaja yang diadakan untuk memeriahkan hari kemerdekaan.

Kita mungkin berbeza warna dalam soal politik, tapi kita berkongsi bendera yang sama, dan tarikh Merdeka yang sama.

Alangkah indahnya, jika Surau dan Masjid dapat menjadikan 4 khutbah dalam bulan Ogos sebagai khutbah patriotik dan menyambut 31 Ogos dengan sambutan pulut kuning, pertandingan Tilawah, nasyid dan sebagainya.

Mungkin pelepasan cukai boleh diberikan pada Syarikat yang mengadakan pertanding kemerdekaan walaupun peringkat syarikat sahaja!

Wallahualam.

PS: 1000 buah rumah di Kg Melayu Wira Damai saya tinggal dahulu, hanya sebuah rumah kibar bendera Malaysia pada bulan Ogos, dan beliau adalah seorang Indonesia PATI(kosong).

Kelakarkan..kita!

PS 2: Indonesia diasaskan dan diperintah sistem nasionalis bukan Alif Ba Ta, kurangkah Islam mereka dibandingkan dengan kita?

Presiden Soekarno pernah berkata, biar mati bermandi darah, akan ku kibarkan bendera merah putih keseluruh dunia.

Ayoooooooo!!!!!!! Kibarkan bendera Merah Putih Biru Kuning Malaysia KITA!!!!!!

No comments: