ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Sunday, August 27, 2017

Kenapa Biar Petaling Street Jual Cetak Rompak Tapi Roboh/Rampas Kedai Melayu?

Kenangan 1994 beli CD Sembilu pirate seorang diri dan 1997 Tuisyen di Kasturi Petaling Street. 20 rakan sekelas saya semua Cina kecuali saya jadi masa rehat kami akan makan di Restoran Cina Petaling Street.

Lama kelamaan saya mahir selok belok Petaling Street depan, belakang dan bawah.

Syurga CD PS kini sejarah tapi Jalan Petaling kekal destinasi piracy masyhur(sebelum era online shopping).

Selepas 20 tahun, PS masih dikuasai Cina, tapak mereka disewa Bangladesh, Myanmar, Nepal dll menjual barangan tiruan Rolex, Jersi, Minyak Wangi dll.

Kerana jarang diserbu, maka Petaling Street popular sebagai "syurga tiruan(curi)" di dunia selepas China.

Maka mulut Melayu yang jahat bertanya, walaupun tidak pernah ada jawapan jitu;

Kenapa kerajaan khususnya PBT(dbkl), KPDNKK dll biar mereka beroperasi tetapi roboh dan rampas Kedai Melayu?????????????????

Tolong jangan keluarkan jawapan skema dengan berlagak suci konon sudah buat serbuan, rampasan, denda, ikut law dll. Zaman mesin taip bolehlah bagi alasan bodoh begitu.

Pada yang tiada jawapan biar saya jawab! Gangster dan Samseng!!!

Gangster - PBT adalah manusia dan mereka takut pada kuasa gangster. Contoh Bukit Bintang! Semua peniaga Bangladesh di Bukit Bintang sewa tapak mereka dari Gangster bukan dari DBKL. Dikatakan, Gangster ini yang akan uruskan lesen, tapak haram tanpa gangguan dll dengan DBKL.

Perkara sama berlaku di Penang, Ipoh, Puchong, Pasar Selayang dll.

Samseng Taik Kucing - Selepas malu dibuli Gangster biasanya manusia akan tutup kemaluannya dengan membuli pihak yang lebih lemah iaitu orang Melayu. Persis Samseng Kg Dusun, Sarip Dol yang hanya berani buli orang Melayu atas 3 alasan paling popular;

i. sudah tugas kami,
ii. kami hanya ikut arahan
iii. bukan kuasa kami, itu kuasa KPDNKK ding dong

Kadang-kadang kita tertanya, apakah Allah terima alasan itu? Mungkin kita bodoh, tapi Allah tidak!

Jadi kenapa pemberi alasan ini berpura-pura seperti Allah tidak tahu apa dalam hati mereka, sedangkan mereka tahu mereka punyai pilihan lagi atau tidak?  Atau ia sekadar alasan sedapkan hati sendiri!

Kalau "sudah tugas kami" - pergilah ke Petaling Street esok dan rampas barang gangster, barulah buli yang lemah seperti penjual air dan burger.

Kalau hanya ikut arahan - kenapa selektif? Rujuk buku Law PBT dimana tugas utama Penguatkuasa adalah enFORCE undang-undang PBT barulah diikuti dengan ikut arahan Ketua.

Kalau bukan kuasa kami - kenapa benarkan keluar/renew lesen sedangkan dalam Law Kerajaan tertulis nyata pihak PBT ada hak untuk tolak atau terima permohonan tanpa perlu beri sebab.

Persoalan lebih besar, 20 tahun sudah berlalu sejak saya tahu tempat jual Gam, Ais, CD 5 Bintang, Nasi Ayam Dara panas baru diculik dari reban pun ada di Petaling Street.


Jadi sampai bila Petaling Street akan dibiarkan pusat barang curi hak orang?

Harap Kerajaan/PBT/Polis/KPDNKK bersama-sama boleh letak sasaran Petaling Street bersih sepenuhnya sebagai ChinaTown halal dan bersih pertama di dunia.

Saya cadangkan sasaran tahun 2200, baru ong!

Ps: Emak saya Wong Sui Yoon, emaknya Yap Siew Mui(popo saya) ialah cucu Yap Ah Loy, Kapitan(Gangster) Cina ke 3 Kuala Lumpur.

Maka saya adalah piut kepada Gangster Tersohor KL - janji bukan samseng taik kucing :)

No comments: