ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Wednesday, October 21, 2015

Dewan Bahasa Pustaka DBP BUNUH BAHASA MELAYU



Saya dan anda semua adalah pejuang Bahasa Melayu yang tulen.

Bukan Profesor, bukan Pensyarah, bukan DBP tetapi kita, kerana kita tidak dibayar gaji untuk berbahasa Melayu.

Bukan sahaja tidak dibayar gaji, kita korbankan imej kita dimata kaum lain dan juga kaum sendiri yang liberal.


Sehingga hari ini walaupun mahir berbahasa English, dan walaupun Bahasa Mesin lebih mudah difahami dengan English, kami tetap akan memilih Bahasa Melayu sebagai pilihan bila berurusan dengan vending machine ie ATM, CDM, Payment Machine milik Bank, Telco, dll.

Kenapa?

Kerana Bahasa Melayu perlu dimartabatkan oleh orang Melayu sendiri.

Cukupkah?

Tidak! Usaha kami ibarat meniup KLCC dari Selayang menggunakan mulut dengan harapan KLCC dapat merasai tiupan ini.

Usaha memartabatkan Bahasa Melayu perlu dimulai dengan mengakui kelemahan Bahasa Melayu dan sikap pemiliknya!

Apa?

Apa kelemahan Bahasa Melayu? Banyak. Kerana tiada bahasa yang boleh berdiri sendiri melainkan Bahasa tamadun awal yang mempunyai nahu, nahi serta kaya dengan grammar, frasa, dll ie Kakak Ipar, Abang Ipar, Pakcik Sebelah Bapa, Pak Cik Sebelah Ibu, Dia Lelaki Dia Wanita dll.

Kelemahan ini memerlukan bantuan dari Bahasa UTAMA dari 4 tamadun awal seperti English, Chinese, Indian dan sudah tentu Arab.

Kelemahan Pertama atau Utama atau Satu-
@Bodoh Sombong

Bahasa Melayu enggan menerima nahu dan frasa dari Bahasa lain sedangkan ia tidak mampu berdiri sendiri.

Kesedaran ini bermula sejak 1990 dimana jika kita campurkan Bahasa English kerana terpaksa dalam Bahasa Melayu kita akan dimarahi dan lebih malang apabila hari ini perkataan seperti inovatif, kreatif, budget dan semuanya telah dicampurkan kerana dalam diam penguturnya sedar kebodohan penguatkuasa Bahasa Melayu.

Bahasa Melayu bodoh sombong sedangkan mahu selesaikan pertama dan utama siapa lebih dulu pun salah!

Kelemahan Ke-2-
@Sikap

Sikap pemilik. Pemilik Bahasa Melayu mahu martabatkan Bahasa Melayu tetapi masih bertutur dalam Bahasa Utara, Slanga Kelantan dan Terengganu dll.

Jepun, bukanlah Bahasa Tamadun awal boleh berjaya dengan meminjam banyak frasa malah character Pingyu dalam Bahasa Cina.

Jepun juga tidak mempunyai slangan langsung. Hanya ada satu sahaja Bahasa pertuturan Jepun iaitu Bahasa Jepun.

Indonesia juga begitu. Indonesia mempunyai hampir 300 suku dengan 300 bahasa berbeza tetapi hanya menggunakan satu sahaja Bahasa iaitu Bahasa Melayu yang di Indonesiakan.

Tidak salah berslanga sebagai komunikasi bahasa pasar tetapi tidak sesekali boleh dijadikan bahasa Sebaliknya, orang Melayu menggunakan bahasa Slanga dalam Majlis Rasmi dan juga program TV seperti Ustan Don Daniyal, UAI, Astro 132 dll.

Indonesia juga sedar akan kesilapan membenarkan slanga Jakarta sepertu gue, lho kedalam program hiburan dan Majlis Rasmi natijah generasi muda tidak bangga berbahasa Indonesia lagi.

Kelemahan Ke-3
@Berlagak - Bahasa Sains

Tahukah anda Bahasa Inggeris yang hebat juga menerima terma Bahasa teknologi. Engine, screw, board, nail, mouse, migrain, hardware, software dan banyak lagi adalah terma sainskan dan teknologikan mengikut keperluan dengan makna yang berbeza.

Sebagai contoh, bila English mencipta "keyboard". Ia bukan merujuk kepada kunci kepada komputer!
Begitu juga hardware, ia tidak merujuk kepada kedai peralatan harware seperti tukul, sinki, simen dll.
Sofware tidak merujuk kepada perkakasan lembut seperti sponge ataupun kapas.

Malangnya Bahasa Melayu enggan terima terma ini  kerana ia dianggap Bahasa Suci yang hebat dan tidak boleh guna terma sains, terma teknologi, terma kewangan, terma undang-undang, terma jalanraya, justeru ia menterjemah TERMA sains dan teknologi kedalam Bahasa Melayu, sesuatu yang Bahasa Inggeris tidak lakukan.

Contoh, jika Bahasa Inggeris berlagak dan enggan terima terma sains dan teknologi maka software akan dipanggil computerware atau digitalware, engine akan dipanggil machine mechanical tool,  dan migrain akan dipanggil head pain with nerve tension.

Dan Bahasa Melayu, tetikus, papan kekunci, sakit kepala yang melampau, perkakasan lembut, pacu keras 3.5, pacu keras 5.5, tv komputer, pacu ibu jari dll.

Kelemahan Ke-4
@Penguatkuasaan Primer

Penguatkuasaan primer adalah amat teruk sekali.

Kita mahu martabat bahasa Melayu tetapi agensi utama undang-undang tidak mampu menggunakan Bahasa Melayu.

Skrip set undang-undang Malaysia diwarisi dari British, sejak itu ia tidak pernah diterjemah kepada Bahasa Melayu.

DBP menyuruh rakyat berbahasa Melayu tetapi bila membeli rumah, tiada satu pun Sales and Purchase agreement dan semua perjanjian jual beli bank dalam Bahasa Melayu.

Bank lebih bersifat serantau, dan memerlukan komunikasi tepat, cepat dan tinggi dan English adalah jalannya.

Menukar terma Bahasa Bank kepada Melayu akan melambatkan proses dan akibatkan kerugian tetapi boleh dilakukan.

Begitu juga bahasa undang-undang.

Kelemahan Ke-5
@Penguatkuasaan Sekunder

 Jika primer sudah tidak boleh dikuatkuasakan bagaimana mahu kuatkuasa sekunder?

Jika Ketua sudah tidak betul, apatah lagi anak buah!

Ya! Anak buah atau anak saudara.

Bentuk penguatkuasaan ini meliputi bahasa hari-hari dan stigma bahasa salah itu sendiri.

Lebih lagi, semua rakyat Malaysia boleh mendapatkan status kewargenaraan diakui oleh MYKAD pada usia 12 dan 18 tahun walaupun mereka tidak boleh bertutur bahasa Melayu langsung.


Kelemahan ke-6
@Terjemah 3 Buku sahaja

Tahukah anda bahawa dalam usaha Indonesia memartabatkan Bahasa Melayu(tahukah anda dalam buku Perlembagaan Indonesia setebal 1000+ halaman, Bahasa Rasmi Indonesia adalah Bahasa Melayu) mereka terbiktkan lebih 20,000 naskah buku setiap tahun.

Dasar DBP Indonesia menyediakan dana khas yang akan dibayar kepada mana-mana rakyat yang menterjemah buku dalam bahasa asing kepada Bahasa Indonesia.

Dan di Malaysia, hanya 3 buah buku sahaja diterjemahkan setiap 2 tahun dengan melibatkan berpuluh mesyuarat di Langkawi, di Phuket, di Bali sebagai "derma" kepada pegawai DBP yang penat berkerja dan perlukan percutian!

Kelemahan ke-7
@Internet

Bahasa Internet adalah Bahasa TERMA tidak perlu ditukar kerana ia bukan bersifat rasmi dan awam terlindung.

Tetapi, Bahasa Melayu perlu evolusi sepantas internet. DBP perlu adakan satu talian khas untuk pejuang Bahasa Melayu seperti kami mengadu kegagalan Bahasa Melayu dimartabatkan oleh agensi dan Pegawai Kerajaan.

Ia juga boleh menawarkan insentif bagi pihak pengadu, dan pihak diadu yang berubah dan yang perjuang bahasa Melayu.

Kelemahan ke-1000

Hakikatnya, kita boleh ada 1001 kelemahan, tetapi kita tidak boleh ada satu kelemahan ini iaitu kelemahan tidak mampu akui kelemahan Bahasa Melayu.

Tanpa mengakui kelemahan sendiri, bagaimana kita mahu kenalpasti, bagaimana kita mahu perbaiki, justeru bagaimana kita mahu memartabatkannya?????????

DBP adalah satu Badan.

Sebagai pejuang Bahasa kami tidak menyebut, nama jauh sekali menyalahkan pegawai dan Pengarah DBP kerana mereka hanya meneruskan sistem yang sedia ada.

Ia diluar bidang kuasa mereka tetapi ia tidak menghalang DBP dari terus membunuh Bahasa Melayu.

PS: Saya tetap akan perjuangkan Bahasa Melayu walaupun saya sedar betapa lemahnya Bahasa ini dengan cara saya. Saya pernah ditemuduga 4 Melayu di Petronas, dan kemudian 2 Melayu di MIA dimana didalam bilik itu semuanya Melayu, yang saya mulakan dalam Bahasa Melayu tetapi diminta bercakap dalam Bahasa Inggeris.

Apakah salah saya memulakan dalam Bahasa Melayu and then you can start ask me in English so I can answered in English.

Telling me not to talk in Malay at all is like telling me to not bother about my parents wellbeing!

Oh Ya! Saya pernah berjumpa dengan Tun Dr Mahathir di Tingkat 88, KLCC dan saya bercakap Melayu dan saya rasa beliau memandang rendah pada saya kerana saya berbahasa Melayu.

Well, Tun Mahathir, Petronas Top People, and MIA IT Dept, actually, I can speak very good English, but I want to talk in Malay because I am proud of myself.

1 comment:

Unknown said...

Ralat Pakcik.. Di Indonesia,, sejak dulu hingga sekarang tidak pernah diperkenalkan bahwa bahasa yang kita gunakan disini adalah bahasa Melayu,, tetapi bahasa Indonesia.. Disekolah maupun dikampus2 juga dikenali sebagai bahasa indonesia.. Bahasa melayu hanya bahasa daerah yang ditutur sebagian rakyat indonesia.. Di Jambi, kita menyebutnya Bahasa Jambi, bukan bahasa melayu..