ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Monday, January 17, 2011

PERKENALKAN MODUL PENGURUSAN MASA DALAM KURSUS PEMANDUAN

Memandu kenderaan di Lembah Klang umpama sedang berada di Medan Perang. Berbahaya dan penuh dengan ancaman yang mengancam keselamatan diri. Bukanlah satu perkara luar biasa bagi warga kota, tetapi jika diubah, banyak nyawa dapat diselamatkan. Ini kerana sikap pemandu kota ini telah menjadi tabiat pemanduan semua Pemandu Malaysia.
Impak 3minit maksima dan 30 saat minima yang dapat Pemandu jimatkan jika mencuba selaju mungkin di Lembah Klang. Dengan masa kurang dari 5 minit itu, mereka merisikokan nyawa orang lain sehingga apabila ia terjadi, mereka mengakibatkan orang lain kehilangan nyawa, kehilangan orang tersayang, kehilangan tempat bergantung harap, mengalami kerugian dan kerosakan serta gangguan emosi.

Melalui pengalaman memandu berjuta kilometer, dapat disimpulkan majoriti Pemandu Malaysia tidak tahu menguruskan masa. Masalah pengurusan masa ini amat jelas kelihatan semasa kita mahu keluar dari simpang, pemandu kereta dari arah lurus akan memecut kereta seolah-olah mahu melanggar kita dan jika kita tidak jadi keluar, kereta tersebut serta merta memperlahankan kenderaan kerana matlamatnya tercapai. Begitu juga sering kita melihat pemandu yang keluar dari simpang seolah-olah mahu buang air, tetapi apabila sudah keluar dan berada di jalan lurus, kereta ini dipandu dengan amat perlahan.

Beberapa kemalangan juga disebabkan oleh Pemandu Malaysia yang mahu menjimatkan 3 minit dimana jika mereka terlepas simpang mereka akan berhenti dan undurkan kereka mereka. Malah ada yang baru tersedar dikiri mereka ketika ini adalah simpang mereka, mereka terus masuk mendadak. Semua ini dilakukan kerana mahu cepat. Cepat untuk apa? Sakit perut, cirit birit, temujanji, tengok wayang, bini marah dan apa yang mereka kejar agaknya? Sebenarnya, kebanyakan kita tidak mengejar apa-apa dan kita sering sampai ke destinasi dengan selamat dan jika kita sampai selepas 5 minit tersebut orang lain akan sampai dengan selamat.

Kelemahan pengurusan masa ini amat ketara. Berapa ramai antara pemandu yang sebelum menghidupkan kenderaan akan merancang jalan yang mahu digunakan, jalan alternatif jika sesak, jarak pemanduan dan akhir sekali sasaran masa sampai ke destinasi. Setiap hari pemandu ini melakukan rutin yang sama iaitu jalan yang sama, beberapa perhentian yang sama, masa sampai yang sama dan sebagainya dan mereka sepatunya boleh mengetahui baik dan buruk dan boleh perbaiki masa mereka perlukan untuk sampai kedestinasi dengan sempurna. Ramai yang sampai pejabat awal, kemudian tidak tahu mahu buat apa, akhirnya diri sendiri yang rugi.

Jika semua ini dirancang dengan baik kita akan melihat Pemandu mampu memandu mengikut keperluan masa masing-masing justeru menjadikan Jalan di Malaysia lebih selamat digunakan.

Begitu juga apabila pulang ke kampung, sering kita melihat kereta yang dipandu laju di Lebuh Raya, mengekori rapat kereta hadapan, memotong lorong kiri, di Jalan Negeri pula mereka memotong lori dan garisan kembar dan macam-macam aksi laju yang membahayakan, tapi selepas 10 minit kita jumpa mereka di Jalan yang sama dengan dipandu perlahan sambil bercakap melalui telefon, di R&R, di Stesyen Minyak dan “Masjid”. Apa yang dikejar, tiada apa hanya keseronokan diri, syok sendiri dan kesusahan orang lain.

Tabiat ini boleh diubah dan hasilnya boleh dilihat pada para “beginner” sahaja. Pada yang sudah lama memandu dan tegar laju pula, perubahan hanya dapat dilihat selepas mereka kehilangan orang yang tersayang, atau nyawa sendiri.

Langkah JPJ untuk perkenalkan modul pengurusan masa bagi mendidik pemandu baru dipercayai dapat meningkatkan keupayaan pemandu bukan sahaja untuk mengurus masa, tetapi kereta, diri dan keluarga.

Akhir sekali, saya setuju jika “mereka” menjawab laju bukan punca kemalangan, tetapi laju tidak terancang biasanya membawa padah yang buruk terutama pada orang lain.

No comments: