ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Tuesday, October 12, 2010

WAJIBKAN TALI PINGGANG KELEDAR PENUMPANG BAS

Takziah diucapkan kepada Waris mangsa tragedi Bas yang kehilangan orang yang tersayang. Semoga mereka yang terkorban dicucuri rahmat oleh Yang Maha Esa. Al-Fatihah(Diam Seketika).

Beginilah kisah cerita masyarakat Malaysia yang memang suka pada sifat sudah terhantuk baru tergadah. Selagi tidak terjadi tragedi yang meragut nyawa yang banyak, sudah pasti tiada langkah pencegahan, kawalan dan idea baru yang akan dilaksanakan. Pemantauan pula hanya dilakukan apabila ada Menteri datang melawat. Apabila semua mata tertumpu pada agensi tersebut, barulah suasana pejabat sebenar berlaku. Jika tidak, pukul 11pagi baru datang kerja dan pukul 2petang sudah pulang.

Hentikan tuding sana sini, cerita salah dan betul, ubahlah sikap kerja kita masing-masing bagi memastikan semua langkah pencegahan sudah diambil. Selepas beribu nyawa melayang kerana tiada penguatkuasaan tali keledar penumpang belakang Kereta, kini sudah diwajibkan kerana ada Ahli Parlimen “tersungkur” dari kerusi belakang keretanya. Jika tidak kerana inisiatif Ahli Parlimen tersebut, maka ramai lagi nyawa yang akan terkorban. Agensi Keselamatan pula hanya tahu cakap, cakap, dan cakap, mesyuarat, mesyuarat, mesyuarat dan saman, saman, dan saman.

Hari ini 10/10/10, terjadi satu tragedi hitam yang meragut 15 nyawa yang tidak bersalah. Kehilangan permata Negara yang melibatan kerugian berjuta ringgit, beribu jiwa hancur kehilangan mereka yang disayangi tiada ganti, dan beratus yang lain pula masih trauma. Bayangkan, apakah kemungkinan korban jiwa dalam “Bas terbang” itu dapat dikurangkan jika semua penumpang diwajibkan memakai tali pinggang keledar? Bukankah tali pinggang keledar penumpang kereta diwajibkan, kenapa tidak penumpang belakang pemandu Bas? Seperti biasa, inilah Malaysiaku. Sudah ada yang mati, baru nak buat kerja!

Jangan asyik mempersalahkan kepimpinan kerajaan. Kerajaan sudah berhabis berjuta ringgit menjalankan kempen kesedaran. Malah, berapa banyak agensi Jalan raya sudah diwujudkan? Jangan jadi Gajah putih sudahlah. Pihak berwajib, dan kita semua, berubahlah sebelum nyawa mereka yang kita sayang pula melayang.

Ingin Perubahan.
Batu Caves, Selangor.

No comments: