ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Sunday, October 24, 2010

ASAP INDONESIA, JIRAN MALAYSIA

Apabila sebut perkataan jiran atau tetangga, beberapa maksud terus menerjah benak kita. Antaranya, persaudaraan, muafakat, kerjasama, memahami, baik sangka, bantu-membantu, timbangrasa, tolak-ansur, mengalah, mesra dan ada juga menyampah, marah, kampung, mengumpat, musuh, berkelahi, kurang ajar, salah faham, buruk sangka, tiada akal, dan pelbagai lagi. Apa jua kita fikirkan, baik, maka baiklah ia, begitu juga sebaliknya. Yang pasti, sudah menjadi asam garam berjiran tidak pernah sunyi dari cabaran dan permasalahan yang perlu diatasi bersama.

Ironinya, perkara sama berlaku dalam hubungan antarabangsa. Apa yang penting ialah apakah matlamat kita, mahu berseteru atau bersahabat. Pilihan ditangan kita, tepuk dada, rakyat yang merana, tepuk selera, agama yang musnah. Dan dalam konteks Indonesia dan Malaysia, Islam yang musnah. Apakah umat Islam tidak cukup dibebani dengan persengketaan Bumi Arab yang sudah berlarutan lebih 1000 tahun? Kini, permusuhan Islam terjadi di Asia malah di dalam Negara sendiri juga.

Tajuk diatas bisa dibaca dengan “Asap IndoneSIAL, Jiran MALINGsia”, tetapi, pilihan kita adalah sama, dengan nama satu Tuhan dan Rasul yang sama, HARUS hukumnya kita bersaudara dan HARAM hukumnya kita bermusuh. Malangnya, anasir-anasir luar yang entah ditiup dari Singapore, Australia, Amerika atau dari Israel berjaya memprovokasi terutamanya rakyat Indonesia.

Dan yang paling teruk dikecam, dihina, Jalur Gemilang dibakar, Kedutaan dilempar najis adalah Malaysia. Saudara kita di Indonesia amat ghairah memanggil kita pencuri dan mencuri segala milik mereka. Walhasil, dari konteks rakyat, pencuri yang mencuri segala milik mereka ialah pemimpin mereka sendiri. Jika Tun Dr Mahathir pernah mempersoalkan dimana RM 270 billion yang diberi Petronas dibelanjakan oleh pemimpin Malaysia untuk tempoh 5 tahun, rakyat Indonesia juga wajar bertanya diri mereka, dimanakah kekayaan Negara mereka dibelanjakan.

Malaysia setiap tahun menderita dari segi psikologi dan kesihatan, malah ekonomi juga merudum membabitkan kerugian beratus juta ringgit setahun gara-gara jerebu, yakni asap dari Indonesia. Berpuluh juta pula dibelanjakan Jabatan Alam Sekitar dan Jabatan Kesihatan bagi tujuan membendung kejahatan asap Indonesia. Tetapi, Malaysia sebagai jiran yang baik tidak pernah sekali pun menghina Indonesia jauh sekali mengemukakan saman , yang teramat pasti Malaysia akan beroleh kemenangan dan Indonesia harus membayar ganti rugi. Kerana asap ini bukanlah kebakaran semulajadi tetapi kerana kebakaran terancang demi menjimatkan kos pertanian. Jika Indonesia mendakwa ada Syarikat Malaysia yang terlibat mereka boleh memulakan saman pemula di Mahkamah Antarabangsa supaya siasatan boleh dilakukan siapa penyebab kepada kerugian beratus juta ringgit setahun ini.

Contohilah Malaysia dalam berjiran wahai Indonesia. Sering kita lihat kesalahan jiran kita kerana kita yang disakiti tetapi tidak pernah sekalipun kita sedar kesalahan kita kerana jiran yang sakit.

No comments: