ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Monday, June 21, 2010

GURU HARUS MENULIS BLOG

Fitrah manusia sering dikaitkan dengan sifat seperti lupa, dengki, hasad, marah, cemburu, keakuan, berebut, penting diri, simpati, lurus bendul, ikhlas, jujur dan sebagainya. Bergantung kepada cara didikan, dan pergaulan semasa tumbesaran, sifat ini boleh dibendung, boleh meracuni, boleh disemai, boleh dipupuk, boleh dimanupulasikan atau termanupulasi tanpa disedari. Sifat yang diamalkan sehingga menjadi sebahagian dari diri dipanggil tabiat.

Ironinya, kita melihat kedewasaan mengajar kita tentang keterbukaan. Kita melihat ramai rakan, sahabat, adik beradik, saudara, “Bos”, pemimpin dan anak-anak mempunyai macam-macam ragam dan pelbagai sifat dan tabiat. Kebanyakannya mula terbentuk seawal usia 5 tahun dan ia terus mekar selama 12 tahun kita memakai uniform Sekolah. Apakah ia mekar menjadi sekuntum bunga yang cantik dan menerangi kehidupan orang lain, atau ia menjadi bunga yang wangi tapi tajam durinya, atau dia menjadi bunga yang dihisap madunya, atau dia menjadi bunga yang menjadi benih kepada anak yang bakal lahir, atau ia menjadi bunga yang hanya harum pada waktu tertentu, atau ia menjadi seperti duri yang tajam tapi malu apabila disentuh dan sebagainya. Jawapan bagaimana sifat dan tabiat terbentuk ada pada seorang insane yang banyak menabur bakti. Mereka ialah Guru dan Cikgu di Sekolah yang kebanyakan masa anak-anak dihabiskan disana sepanjang 12 tahun.

Perilaku, naluri manusia, adat bertingkah, adab bersantun, asas pemikiran, ideologi, prinsip, pegangan dan kepercayaan, fundamental kehidupan semuanya berlaku dihadapan Guru. Mereka memerhatikan sambil cuba apa yang terdaya berbekal ilmu didada dengan hanya satu matlamat iaitu melahirkan anak yang terpelajar dan terdidik. Bukan sahaja akademik, tetapi sahsiah diri dan rohani. Kegagalan senantiasa terbeban keatas Guru tersebut yang mana sebenarnya mereka tidak gagal, tetapi kesaling-perluan antara Guru, Anak, Ibubapa, rakan sebaya, persekitaran gagal memanfaatkan satu sama lain. Apabila ia berjaya, pastilah ia dikatakan hasil didikan ibu bapa, itulah rungutan rakan saya seorang Guru, “Lembu punya susu, sapi dapat nama”.

Sungguhpun seorang Guru jarang dihargai, dan diingati, namun, Allah pasti membalas jasa mereka malah saham untuk mereka berterusan walaupun mereka sudah pergi meninggalkan kita seratus tahun dahulu. Mereka adalah golongan paling mulia dalam dunia ini dan sumbangan mereka adalah yang terbesar dalam setiap pencapaian. Guru, umpama lilin membakar diri menerangi kehidupan orang lain, api itu tidak pernah padam tetapi ia terus digunakan untuk menerangi jiwa anak-anak.

Pada zaman tiada Internet, perhubungan antara Guru dan Ibubapa hanya terjalin selama beberapa jam. Apa yang dipendam Guru untuk berkongsi dengan ibubapa hanya dapat diluahkan pada hujung tahun nanti apabila semua ibubapa hadir. Kemudian pada zaman komunikasi mobile pula, ia tetap menghalang konnunikasi antara Guru dan Ibubapa atas banyak sebab antaraya kerana hubungan antara telinga dan mulut yang jarang berjalan dengan baik. Justeru, penulisan tetap adalah satu medium terbaik kerana apabila ibu bapa membaca, hanya satu deria sahaja digunakan untuk memberi input kepada otak iaitu mata. Berbanding apabila bercakap, deria telinga, mata, hidung, mulut digunakan sehingga pelbagai tapisan emosi menghalang input ke otak. Sungguhpun begitu, adalah sukar untuk seorang Guru menampaikan penulisannya kepada ibubapa.

Pada zaman internet dan blog ini, Guru-guru dirayu menggunakan “state of the art” ini dengan menulis blog. Guru diminta berkongsi pengalaman, hasil analisa, pemerhatian, pendapat mencegah, cadangan menambah baik, dan pelabagi lagi tanpa perlu menyebut nama anak tersebut. Yang pasti, ia sesuatu yang amat bermanafaat dan boleh memanfaatkan ramai anak-anak seluruh Malaysia. Tiada insan yang lebih layak dari Guru untuk menulis blog dan menyampaikan rasa dan luahan mereka, agar anak-anak menjadi seorang manusia yang terpelajar dan terdidik “mental, fizikan dan spiritual”.

Saya pasti impak dan ilmiah blog Guru adalah lebih dari apa yang dapat kami lakukan. Ibubapa boleh memanfaatkan pengalaman Guru yang tiada tanding taranya. Justeru, Guru mula memblog amat diperlukan untuk melahirkan insan yang dapat menilai baik dan buruk, salah dan betul, patut dan tidak, rasional dan emosional, dan sebagainya, Wahai Guru, teruslah mendidik anak-anak kami diluar ini dengan memblog.

No comments: