ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Monday, February 9, 2009

Jangan Pakai Otak Tapi Gunakanlah Akal

Baru-baru ini saya menemani isteri dan anak ke Imigresen Damansara untuk membuat Passport. Tiba disana waktu adalah sekitar jam 3.00 petang, hari pertama selepas Cuti Umum Tahun Baru Cina. Kehadiran adalah luar biasa sehingga memaksa Imigresen terpaksa berhempas pulas melayan dan memenuhi tuntutan rakyat Malaysia. Kesilapan kecil adalah perkara biasa dalam memberi perkhidmatan kepada dalam ratio 1: 100.
Kata P.Ramlee sedangkan lidah lagi tergigit ini pula suami isteri. Bukanlah hendak membela sesiapa, yang salah tetap perlu diperbaiki. Cuma jangan kerana marah dan kecewa hilang kewarasan dan akan rasa puas selepas menyakiti orang lain semata-mata diri sendiri sakit hati.

Saya berkata demikian kerana ada satu adegan dimana seorang lelaki berbangsa bukan Melayu datang ke Kaunter tiket pada sekitar jam 3.30 petang untuk mengambil nombor giliran. Beliau diminta mengisi borang terlebih dahulu sebelum boleh mengambil nombor giliran. Ini adalah standard yang perlu dipatuhi bagi melicinkan urusan dikaunter dan mengelakkan nombor dipanggil tetapi borang belum lengkap diisi. Walaubagaimanapun, Imigresen perlu perbaiki perkhidmatan juga kerana tiada pemberitahuan yang jelas supaya pelanggan mengambil borang terlebih dahulu, naik keatas isi boring dan ambil nombor giliran. Kedudukan kaunter borang adalah tepat di pintu utama cuma kurang maklumat. Lelaki bukan Melayu ini kemudian kembali semula untuk mengambil nombor giliran malang baginya apabila kaunter mengambil nombor giliran sudah tutup kerana kehadiran penlangganluar biasa. Beliau gagal mengawal kemarahan dan seperti kebiasaan orang Malaysia, beliau memaki Pegawai Imigresen sambil mencarut ala Amerika. Walaupun saya menggangap, Pegawai Imigresen berjaya bertindak professional dan lelaki tersebut juga dapat nombor giliran beliau, namun saya tidak faham mengapa Pegawai Kaunter masih boleh menjawab panggilan telefon bimbit di Kaunter sewaktu melayan pelanggan. Semua jabatan termasuk juga KWSP dan Syabas pada saya tiada peraturan jelas bagi kakitangan mereka matikan atau tinggalkan telefon bimbit anda sepanjang bertugas di Kaunter.

Sewaktu isteri saya menunggu giliran untuk dipanggil di Kaunter Khas dimana lelaki tadi bersama isteri dan anak juga berurusan disitu, saya terdengar ucapan kata isterinya yang memarahi Pegawai Imigresen dan masih bercakap dengan agak kuat sepanjang perjalanan kepintu keluar. Beliau jelas memarahi Melayu dan mengatakan kalau Melayu boleh siap hari ini. Sedangkan jam 4.00 petang dan 3 jam adalah tempoh perlu untuk siapkan Passport. Saya sendiri yang dating lebih awal dari beliau juga selesai kemudian dan hanya boleh mengambil Passport keesokan hari. Janganlah kerana marah anda sahaja, perpaduan kaum yang dihancurkan. Inilah dikata jangan pakai otak tapi gunakanlah akal.Akal itu Nur Allah. –Amin.

No comments: