ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Friday, April 6, 2012

UTUSAN MELOYA?

Saya menghabiskan setiap inci akhbar utusan sejak umur saya 8 tahun. Apatalah lagi edisi Mingguan. Ketika itu ada beberapa ruangan yang saya tunggu iaitu Sukan, Minda Pengarang, Bicara Agama, Luar Negara dan lain-lain. Utusan ketika itu begitu bertenaga dan saya percaya minda dan cara saya berfikir dipengaruhi oleh Sidang Pengaran Utusan.

Sehingga umur saya 23 tahun, saya menghantar Rencana pertama saya ke Utusan. Gaya penulisan, klise dan isinya sudah pasti adalah produk Utusan. Namun itu bukan isu. isunya, Utusan penuh dengan jiwa dan ruh. Bukan sahaja pengetahuan tetapi ia bermain dengan fundamental pemikiran, asas ketamadunan, prinsip dan ideologi bangsa dan pendekatan cukup halus dan mantik. Pembaca tidak akan menyedari mereka dibentuk oleh Utusan, tetapi Utusan punya kualiti yang begitu hebat.

Namun, sejak zaman Pak Lah Utusan agak menikus, dan sehingga hari ini perubahan demi perubahan tersebut telah merubah Utusan menjadi akhbar kosong. Tiada lagi isi, tiada lagi ilmu, tiada lagi pengetahuan, rencana yang baik, penulisan yang baik, tiada lagi agenda terancang untuk membentuk angkasa minda orang Melayu.

Utusan kini gemar menyiarkan rencana sampah, penulisan syok sendiri dan hanya terhad kepada pemikiran sekelompok manusia sahaja. Antara rencana yang saya fikir tidak perlu ialah Luahan Rasa orang tidak suka motor, tidak suka Filem, pengarang menyentuh isu kebangsaan secara luar sahaja dan entahlah mana silapnya, tiada lagi Utusan yang menyentuh minda dan perasaan.

Ya!Utusan Malaysia hari ini pada saya adalah UTUSAN MELOYA. Membacanya membuatkan saya hampir tidak dapat membezakan dengan akhbar dan media internet lain.

No comments: