ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Tuesday, April 10, 2012

TINGGALKAN MENTALITI LAPUK DEMI BOLA MALAYSIA

Pengantungan Tan Sri Annuar Musa dari sebarang aktiviti bolasepak selama 30 bulan amat memeranjatkan. Malahan, pemerhati bolasepak Negara melihatnya sebagai satu tindakan amat keras seperti yang pernah dialami oleh Datuk Seri Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar dan Arwah Datuk Paduka Ahmad Basri Akil. Bezanya, isu ini menjadi amat panas kerana orang Kelantan terkenal dengan sifat kenegerian yang tinggi.

Apa sahaja tanggapan orang, Tan Sri Annuar Musa tampak redha dengan keputusan tersebut kerana mungkin beliau sedar akan kesalahan yang dilakukannya. Namun apa yang dikesali adalah sikap peminat bola sepak Negara terutamanya peminat bolasepak Negeri Kelantan keatas Presiden FAM yang juga Sultan Pahang. Kerana bola, orang Kelantan yang begitu menghormati Sultan, membelakangi semangat tersebut.

Samada tindakan pengantungan 30 bulan tepat atau tidak, peminat bola tidak perlu membuang masa membicarakannya kerana apa yang lebih penting adalah memajukan bola sepak Malaysia.

Dalam sibuk mencari kesalahan pemain, pasukan bola, jurulatih, FAM, padang bola sehinggalah ke bola itu sendiri, peminat lupa mencermin diri sendiri terlebih dahulu.
Sebenarnya, prestasi buruk bolasepak Negara bukanlah salah FAM jauh sekali Presiden FAM, Sultan Ahmad Shah tetapi ia adalah salah rakyat Malaysia yang masih bermentaliti lapuk.

Untuk memajukan bola sepak Malaysia sebenarnya amat mudah, Rakyat Malaysia harus tinggalkan mentaliti lapuk kita dan mulakan usaha mencari 3 kaedah utama memajukan bola sepak iaitu yang pertama duit, yang kedua duit dan yang ketiga duit.

1.Duit yang pertama adalah penaja utama bolasepak Malaysia. Umum mengetahui penaja utama bola sepak Malaysia pada zaman gemilang adalah Syarikat Rokok. Tetapi, usul WHO telah melarang Syarikat Rokok menaja aktiviti sukan. Justeru, banyak Liga Eropah yang didewakan peminat bolasepak Negara ditaja oleh minuman keras seperti Carlsberg dan Tiger.

Rakyat harus tinggalkan mentaliti lapuk takut anak kita minum arak jika iklan minuman arak berleluasa. Soalnya, ini zaman internet, bukan kerana EPL ditaja Arak, tetapi masih ramai anak Melayu minum arak juga. Jadi, kita harus membenarkan
Syarikat Arak menaja bola sepak Negara.

Pada pengkritik FAM, soal diri anda sendiri, sudah bersediakah orang Islam mendidik anak membezakan kaca dan berlian, buruk dan baik arak itu?

2.Duit yang kedua boleh digunakan untuk gerakkan semua persatuan bola, aktiviti mereka, gaji pengurus, memewahkan gaji pemain dan lain-lain. Tapi duit ini tidak mungkin jatuh dari langit. Duit ini hanya boleh didapati jika ada bilangan PEMINAT yang ramai.

Sebenarnya, Liga English juga menderitai dan mengorbankan mutu bolasepak mereka demi menarik minat penyokong berhibur dan menyumbang duit, dan kini Liga Inggeris mengubah permainan bola mereka menjadi “entertainment” tidak seperti Sepanyol, Agentina dan Brasil. Tetapi, langkah England ini memakan diri kerana kita semua tahu pencapaian England di piala dunia. Semuanya gara-gara keghairahan menjadikan Bola Sepak suatu perniagaan yang menguntungkan dengan menarik minat penyokong ke stadium dan menarik penajaan iklan, kualiti bolasepak dibelakangkan.

Masalah yang sama berlaku di Malaysia iaitu menarik PEMINAT. Kalau peminat penuhkan stadium, sudah pasti Syarikat besar akan mengiklankan Syarikat mereka di Stadium secara kontrak gergasi. Tajaan pun akan masuk mencurah-curah.

Mentaliti lapuk kita sekarang ialah mencari salah siapa PEMINAT tidak mahu ke Stadium? Sebelum salahkan mutu permainan, pemain, FAM dan Sultan Ahmad Shah sendiri, kita harus berani menyalalahkan diri. Soal diri kita, berapa kali kita ke Stadium tahun ini?

Jika waktu siaran langsung Manchester, Liverpool, Arsenal dan Chelsea sama dengan waktu siaran Liga Malaysia, saluran manakah menjadi pilihan peminat bola sepak yang dihormati? Jika peminat sendiri tidak menonton TV bolasepak tempatan, bagaimana penajaan dan Stesen TV hendak siarkan jika ratingnya rendah.

Jikalau peminat bolasepak Negara mampu membayar yuran Astro sebanyak RM15 untuk menonton bolasepak Luar Negara, bersediakah peminat membayar Astro RM10 untuk Saluran Bola Sepak Malaysia???

Sesen pun peminat enggan bukan, tetapi sebab apa. Sebab, mentaliti kita tidak bersifat patriotik dan suka mengagungkan orang Luar, malah ada pula yang bersifat lebih pelik, tidak dilahirkan di England tetapi digelar “Die Hard Fan” pasukan Kelab England.

3. Duit yang ketiga adalah duit pelik. Duit ini pelik kerana kita kena tepuk dada tanya selera. Dari berjuta pembaca disini terutamanya pengkritik FAM, kita semua mahu didik anak jadi apa? Pilihan kita semestinya Doktor, Peguam, Artikel, Cikgu dan Pegawai Kerajaan. Ia adalah kerana jawatan tersebut menjanjikan kemewahan dan bayaran gaji yang lumayan. Cuba anda pertaruhkan anak anda dan didik dia jadi pemain bola sepak, pasti anda enggan bukan dan mengemukakan sejuta satu alas an.

Kesimpulannya, anda sendiri tidak mahu anak anda jadi pemain bola sepak kerana kerjaya ini tiada masa depan, jadi terfikir pula jika anda tidak mahu, dia tidak mahu, siapa yang mahu anaknya menjadi pemain bola? Maka pemain bola kita kini ada yang menjadikan bola sepak sebagai kerjaya simpanan sebagai pelan sokongan jika gagal SPM.

Mentaliti ini harus diubah. Kerjaya bola sepak adalah kerjaya yang menjamin masa depan asalkan peminat bola sepak Malaysia berhabis menyokong Liga Tempatan dan bukan menyokong Liga Negara luar.

Hanya dengan permintaan kerjaya yang tinggi Syarikat besar dan Akademia Bola
terkemuka akan menaja akademi bola di Malaysia.

Hentikan mentaliti menyalahkan orang lain, salahkan ketiadaan padang di Flat sedangkan bila padang ada, padang dibiarkan jadi sarang aedes dan penagih dadah.

Kini kita sibuk pula menyalahkan FAM dan Presiden FAM yang sudah banyak menyumbang
kepada bola sepak Negara, apakah sumbangan kita pada bolasepak Negara. Kosong!
Bola sepak adalah isu kebangsaaan dan hanya boleh diselesaikan jika ditangani bersama dan siapa jadi Presiden tidak dapat berbuat apa-apa jika peminat masih membatu di mentaliti lapuk ini.

Mulakan langkah anda ke Stadium minggu ini, pada yang benar-benar sibuk, pastikan tonton Siaran Langsung pasukan Negeri anda masa siarannya sama dengan siaran langsung Liga English. Dan mulakan didik anak anda menilai buruk baik arak, dan jangan terperngaruh dengan iklan semata.

Jika anda tidak melakukan salah satu antaranya, maka tutup mulut anda kerana sumbangan anda pada bola negara adalah kosong dan anda hanya merosakkan bola sepak Negara.

No comments: