ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Monday, July 31, 2017

UMNO/Najib Usah Perkecil Impak Mahathir Loyalist!

Sebagai pemerhati politik sejak umur 8 tahun, saya sudah lalui banyak perkara berbanding rakan sebaya.

Pada PRU 1990 misalnya, saya antara duduk depan TV di Medan Selera Jalan Raja Muda hingga jam 7 pagi sebelum disahkan BN menang by simple majoriti. BN menang 127 kerusi dari 180 tetapi keputusan lewat diketahui kerana S46 yang terdiri dari Team B UMNO gunakan pengalaman mereka memaksa SPR mengira undi hingga berpuluh-puluh kali. Ia adalah antara PRU paling getir kerana undi popular pembangkang adalah tertinggi 46% selain faktor Tengku Razaleigh berjaya merampas Kelantan.

** Pengumuman PRU oleh pemenang dibuat oleh Pengerusi dan jika BN menang resamnya di PWTC dan semua ahli BN berkumpul di "port" terbesar berdekatan PWTC iaitu Medan Selera Jalan Raja Muda.

Paling manis pada PRU 1999, sayalah cucuk bendera kecil plastik BN dalam tali, sayalah panjat tiang lektrik dan pokok, sayalah jaga pondok panas ketika reformis PKR sedang panas membelasah petugas BN, dan saya juga beruntung dapat masuk bersama untuk bantu kira undi yang sudah diulang beberapa kali dan tahu keputusan menang sebelum SPR umumkan.

PRU 2004 menjelma dan faktor goodman Pak Lah mungkin tambat hati ramai orang tapi tidak hati saya. Mungkin kerana kurang matang atau terlalu fanatik Mahathir, saya menolak Pak Lah seawal 2004 dan berhujah tentangnya dalam Temuduga saya di Petronas KLCC, satu kesilapan yang nyata, rupanya soalan politik dalam temuduga hanya untuk menduga calon supaya tahu bezakan kerja, dan politik.

Terlibat secara langsung dan bersendirian dalam kempen menaikkan Najib Razak dengan menjatuhkan Pak Lah, saya tulis lebih 20 Artikel di MyKMU, Harakah, dll.

Pada 2008 selepas Pak Lah "dijatuhkan" dalam desakan "rampasan kuasa" oleh Najib Razak, saya janji pada diri untuk pencen dari politik partisan dan perkauman. Minat pada politik sukar dipadam dan kin saya pemerhati sahaja.

Suka atau tidak, fakta buktikan bahawa semua PRU di Malaysia di menangi dengan cara divide and rule dan lebih malang lagi, selepas 60 tahun merdeka masih ada yang percaya Kristian akan perintah Malaysia di kala 100,000 Askar Melayu bersumpah junjung taat setia pada YDP Agong dan pertahan Perlembagaan yakni Islam adalah Agama Rasmi!

Mungkin kerana ibu saya Cina, jadi bila orang Melayu cakap Cina jahat, ia ada sedikit mengguris hati.

PRU 2013 saya tidak mahu berpoyo ramalan saya betul kerana saya salah. Saya meramal BN akan menang 2/3 dan Selangor kembali. Saya salah kerana saya terlupa untuk menimbang faktor "rebellion" dalam UMNO. UMNO Selangor misalnya tidak berfungsi sepenuhnya, tidak setengahnya pun kerana pemberontakan dalam UMNO Selangor sendiri.

Benarlah, pengalaman tidak boleh diperolehi dari Google ataupun bacaan serta cerita orang, "kau kena rasa sendiri baru kau dapat pengalaman itu". Majoriti orang Politik ini bukanlah Gentleman yang sama didepan sama dibelakang, mereka ini Malaikat di depan, Iblis di belakang.

PRU 14 akan datang ini adalah PRU yang sangat dinanti semua kerana ia sangat menarik.

Permainan poitik, strategi, persempadanan semula kawasan undi, pemberontakan dalam parti masing-masing, PAS, divide and rule, ekonomi, China, Arab dll amat menarik untuk dijadikan case study.

Faktor Bulan mengambang di Selangor pada 2008 dan kejatuhan "empayar Khir Toyo" kerana over confidence juga faktor yang mungkin akan berulang, cuma kali ini siapa mangsanya? Wallahualam.

Sukar untuk meramal kali ini kerana BN belum keluar kad kelimanya dalam poker game ini, dan jika BN memiliki Full House, apakah kad kelima Pakatan Straight Flush, or upper hand.

Tanpa mengambil kira last card dan last game diatas saya jangkakan mudah untuk BN menang dengan formula 4-4-2.

Pada PRU 13, 5.2 dari 10 Pengundi undi Pakatan. 4 adalah penyokong Pakatan dan 1.2 adalah pengundi partisan.

4.8 Pengundi undi BN dan 4 adalah Penyokong BN dan hanya 0.8 Pengundi partisan kerana ramai ahli BN berontak.

4 undi BN dan 4 undi Pakatan dan 2 undi atas pagar.

2 Undi atas Pagar datangnya dari penyokong Raja dan juga taukey kaya yang khuatir bisnes mereka terjejas jika Kerajaan hari ini diubah kerana Malaysia bukan seperti Indonesia,  Malaysia belum pernah tukar Kerajaan dan impak pada Negara pasti tidak boleh dielakkan.

PRU 14 kali ini ketika Istana mengeluarkan kenyataan terbuka sokong BN dijangka 3 dari 10 pengundi akan terpengaruh dengan faktor Raja dan juga Usahawan yang khuatir Bisnes mereka terjejas.

1 dari 10 pengundi pula adalah orang UMNO dan 1 dari 10 pengundi pula adalah orang yang termakan dakyah kaum dan agama.

Nah! 5 undi kini miik BN dan bukanlah sukar untuk dapatkan lagi 2 atau 3 undi dengan kad terakhir itu khususnya dari golongan luar bandar dan Sabah dan Sarawak.

Tetapi, UMNO/Najib tidak boleh perkecil impak loyalist Mahathir. Pada loyalist Mahathir, mereka sudah membesar dengan bangga pada zaman Mahathir dan akan mengundi Mahathir semua dengan senang hati.

Malaysia sedang sakit! Jika anda sedang sakit apakah anda perlukan Raja, keselamatan Bisnes ataupun Doktor Pakar? Sudah pasti anda(pengundi) tidak teragak-agak beri undi dan kepercayaan penuh kepada pakar yang sudah ubati pelbagai sakit dan berkali-kali selamatkan nyawa anda selama 22 tahun walaupun pakar tersebut kini berusia 100 tahun sekalipun.

Golongan ini kebanyakannya "tua" yang tidak pandai dan tiada masa untuk menulis beribu hashtag "RespectMyPM" di page Najib Razak, tetapi mereka ada, dan mereka memerhati apakah orang lama seperti mereka akan dibuang apabila tidak berguna?

Awas bila menjawab, kerana selain mereka, anak cucu mereka juga akan ikut perintah undi mereka.

No comments: