ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Monday, November 28, 2016

MBSA Fiasco: Sistem Parkir Cacat Malaysia Perlu Pembaikan

Versi English Di Bawah.

Kedua Penguatkuasa MBSA dan Tan Sit Fun(dan suami) adalah mangsa kepada Sistem Parking yang cacat di Malaysia.

Mengkritik dan menghina pasangan tersebut tidak mudah bila ia terjadi pada ahli keluarga kita satu hari nanti. 

Setengah orang berhempas pulas mencari rezeki dan ikat perut baru dapat simpan RM 100 sebulan. Dan, hanya kerana satu salah faham dan kesalahan yang kita tidak lakukan kita disaman RM 100, RM 100 yang kita kikis peluh dan darah kita untuk simpan.

Sebagai contoh, saya sendiri kena beri makan pada Mesin Parking di Kota Damansara 5 hari seminggu. 

Mesin tersebut kadang-kadang penat berkerja dan meragam dengan tidak menerima duit syiling saya.

Pengguna biasanya tidak miliki syiling yang cukup, dan terpaksa tukar duit syiling di kedai berhampiran yang “memaksa” kita beli sesuatu dahulu.

Proses ini ambil masa kita selama 20 minit walaupun urusan kita mungkin hanya 10 minit disitu.Malangnya, dalam proses dapatkan syiling atau  kupon parking, kita disaman.

Well done kerana ia sangat jauh dari done. Saman tersebut bukan RM 10, bukan RM 30, bukan RM 50, tapi RM 100.

Jauh dari done, semua Sistem Saman Parking Pihak Berkuasa Tempatan di Malaysia tidak link pada satupun Perbankan Internet dan kita perlu bayar saman tersebut secara manual. 

Kegagalan bayar saman itu pada tempoh yang ditetapkan, PBT akan “paksa” kita bayar lebih iaitu penalti bayar lewat.

Hampir done bila kita sedar sebenarnya kita adalah seorang rakyat yang baik dan telah menunggu selama 30 minit untuk cari parkir yang sah dimana kebanyakan PBT gagal sediakan parkir yang cukup, dan bila kita akhirnya berjaya parkir sah kemudian berjaya beli kupon parking, kita tetap disaman RM 100.

Sistem Cacat dan lawak ini akhirnya done bila kita rayu simpati, malangnya tiada apa yang  boleh dibuat Anggota Penguatkuasa kerana peranti saman mereka link pada sistem dan tidak boleh “overwrite”.(Boleh pula Sistem ini link? Biasa asyik no link!)

Tahniah, pengajaran untuk Ibu dan Ayah 3 anak kecil seperti saya yang biasanya anak-anak ambil berjam dalam kedai merengek dan membeli hanya untuk dapatkan syiling saya, baik kita pertimbangkan parkir sahaja dimana-mana dan tidak perlu bayar langsung.

Undang-undang dan Sistem Kehakiman kita yang adil telah menjalankan tugasnya dengan baik. Pasangan tersebut “padan” dipenjara 14 hari atau 4 tahun sekalipun jika itu dapat memuaskan hati kita.

Malangnya walau "Cina Kurang Ajar" itu dipenjara 14 tahun sekalipun sistem parkir di Malaysia tetap cacat serta menyusahkan dan perlukan pembaikan kerana siapa tahu, esok atau 30 tahun dari hari ini mungkin kita, atau anak dan cucu kita pula akan dipenjarakan untuk kesalahan parkir yang dia tidak buat dengan niat dan dengan sengaja.

Malaysia Boleh.

PS: Semasa Tingkatan 1, Subjek Kemahiran Hidup ajar kita 6 langkah menyelesaikan masalah antaranya kenalpasti masalah dan sediakan alternatif penyelesaian. Tapi rakyat Malaysia sering gagal sediakan penyelesaian kerana kita terlalu fokus pada masalah mungkin didorong warna kulit dan sentimen perkauman yang dimainkan pemain politik. Jadikan benci itu jenayah.

VERSI ENGLISH

Both, MBSA Enforcement Officer and Tan Sit Fun(and husband) were victims to a cripple Parking System in Malaysia.

Condemning that poor couple in that viral video is not easy if it is happen to your family in future. 

Some people hardly make earning and even "fasting" to save RM 100 a month. And, for a misunderstanding and a mistake he or she did not do it, they or even you might get parking summon of RM 100 which you shed sweat and bloods to get it.

Me as example, I have to feed Parking Machine in Kota Damansara 5 days a week. Those machines sometime gone crazy and did not accept your coins and you simply do not have enough coins. So you have to make a change which most shop “force” you to buy something first.

These processes take you around 20 minutes though your business there only required your 10 minutes. So, in the process getting coins to get a parking ticket or coupon, you get fine.

Well done because it’s very far from done. The fine was not RM 10, RM 30 or RM 50 anymore, its RM 100.

Far from done, all Local Council Parking Summon system did not link with any Online Banking so you have to pay it manually. Failing to do so in certain period, those PBT’s will “force” you to pay more.

Almost done, when you realize you were actually a good citizen by patiently waited 30 minutes to find a legal parking where most PBT’s failed to provide enough parking lot’s, and when you successfully park your car legally and buy your coupons, you get RM 100 fine.

This cripple system and joke is completely done when you begged for mercy and nothing the Enforcement Officer can do because their summons palm held device were linked to the HQ system and cannot be overwritten.

Congratulation, next time all parents whom their children take forever in a shop to get their coins change would consider parking illegally or do not to pay parking at all.

Our just and fair law has serve it purpose tremendously. Those couple “deserve” 14 days, or even 14 years to satisfied some, but the parking system still cripple and need to be fixed because who know, me or even you, or your daughter might ended in jail for a crime she/he did not intentionally commit!

Malaysia Boleh!



PS: In Form 1, Kemahiran Hidup Subject taugh us 6 step in solving problem including identified problem and enlist possible solutions.

Unfortunately, Malaysian People always failed to think of a solution because we are too focusing on the problem possibly urge by skin color and race sentiments that play repeatedly by politician. Hatred is a crime.




No comments: