ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Tuesday, February 3, 2015

KUDOS ISMAIL SABRI

Saya jenuh menulis tentang kuasa ekonomi orang Cina yang kini di ambang kritikal. Amat kritikal.

Tetapi seperti biasa orang Melayu buat "bodoh je" sebab Melayu dan PHD memang sinonim. PentingdiriHatibusukDengki justeru Cina terus menindas Melayu dalam ekonomi.

Jom kita ke One Utama. Di sini kita lihat 99% dari pemilik Premis dan pemilik Perniagaan adalah kaum Cina dan 99% dari pekerja adalah Melayu. Jusco pula milik Jepun tapi CEO, CFO, MD, dan segala jenis Management semua Cina dan yang pekerja adalah Melayu.

Jom kita ke Mid Valley, Sunway Pyramid, The Curve, KLCC dan semua gedung beli belah pasti senario yang sama kita hadapi.

Bekas Bos saya di Fujitsu dahulu, Mr Loke Kam Long, yang juga pemilik rangkaian kedai runcit Wing Fatt berkata pada saya, Melayu tidak mampu berniaga menyaingi Cina kerana semua pemborong bawang adalah Cina. Datang dari Negara China, naik Kapal Cina, sampai KLIA naik Lori Cina, pergi Gedung Cina, naik lori Cina, dan diedarkan pembekal Cina. Melayu boleh saing jadi pembeli dan pengguna sahaja.

Kritikal amat kritikal.

Sebenarnya saya beriltizam mahu sambung belajar dan jadi Peguam kerana perkara pertama yang akans aya lakukan adalah menyaman semua Persatuan Peniaga Cina di Malaysia kerana monopoli.

YA! Monopoli!!! Tahukah anda bisnes di Malaysia sudah mencapai tahap monopoli? Dari hujung kaki anda hingga ke hujung rambut anda semuanya dibuat atau dibekalkan oleh Cina. Kalau anda beli dari Melayu pun, Melayu itu hanya peruncit sahaja bukan pembuat.

Industri pembuatan di Malaysia paling kritikal. Semuanya Cina sehinggakan makanan mentah juga Cina. Ayam, Ikan, sayur semua Cina.

Paling membimbangkan tapi tidak dipedulikan Melayu adalah industri makanan bermasak Islam juga kini banyak dimiliki oleh Cina.

Ramai Cina melabur dan menjadi Bos sebenar dalam pernigaan Restoran Mamak, Food Court dan Steamboat.

Bukan sahaja dari hujung rambut ke hujung kaki Melayu semua dibuat Cina malahan makanan yang kita makan hingga ke Taik(IWK spareparts, Lorry dll) kita pun dipelopori oleh Cina.

Orang Melayu sebelum merdeka sedar hal ini sebab itu mereka bangkit pada 13 Mei. Pada yang mahu sebut saya rasis dan paranoid dengan 13 Mei tolong baca banyak sikit. Baca hakikat sejarah mana-mana peperangan, rusuhan, dan pergaduhan bertitiktolak dari ekonomi. Contoh paling sempurna adalah rusuhan kaum di Jakarta 1998, ia adalah kerana ekonomi dan Cina menjadi sasaran orang Indonesia. Ramai Cina hilang tanpa dikesan hingga hari ini.

Tapi Melayu selepas merdeka tidak paham, tidak peduli dan penting diri. Mereka kali ini akan disembelih hidup hidup secara metafora. Mereka akan menjadi hamba secara metafora.

Tidak perlulah berlagak dengan rumah besar, kereta besar, percutian di London, 100 rumah jika makanan yang kita makan masih belum mampu kita makan dari tangan orang Islam sepenuhnya.

Jadi KUDOS pada Ismail Sabri yang berani berkata benar. Cuma orang munafik, fasik dan kafir ini memang tidak suka pada isi Islam iaitu kebenaran. Jadi mereka marah.

Kesempatan ini saya berharap pada orang Melayu berniagalah. Ramai yang ada RM beratus ribu dalam bank, berniagalah. Jangan takut susah berniaga dan jangan pilih bidang senang seperti komestik tampal buang, dan produk tampal buang dan lain-lain.

Berniaga bidang susah.

Dan pada konglomerat Melayu seperti Syed Mokhtar jangan derma sahaja pada Melayu tapi bantulah secara konsep beri makan anak burung. Cina membantu kaum mereka berniaga dengan konsep burung ini. Tidak salah jika bantu Melayu seperti burung. Bantu habis-habisan bukan buat Melayu itu rasa macam kita rasa, susah dan sebagainya.

Guna konsep saya tolong awak, awak tolong saya.

No comments: