ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Thursday, September 25, 2014

Rahman Palace: Jiran Yang Tidak Baik atau Jiran Yahudi = Melayu Kaki Fitnah

Kebelakangan ini saya sering dituduh sebagai jiran yang tidak baik, walaupun tuduhan itu banyak ditujuan dan dihalakan kepada Rahman Palace, secara tidak langsung ia mencemar nama baik saya sendiri.

Rahman Palace adalah wakil pemilik 3 ekar tanah yang berjiran dengan 26 banglo Taman Anjung Melati. Bermakna saya seorang berjiran dengan 26 orang dan perlu menghormati kesemua 26 mereka untuk mendapat status jiran baik.  Cukup seorang jiran yang saya tidak berbaik tetapi ceritanya digoreng diletak cili ditambah perasa apalah disbanding yang 25 lagi.

Konsep saya sebenarnya mudah kerana saya sering cuba untuk mengikut ajaran Quran, dimana bila dating satu berita kepada kamu selidiki dahulu, paling tidak bertanyalah pada pihak lagi satu yang terlibat, beri dia peluang untuk membersihkan namanya.

Rahman Palace sombong dan tidak menghormati jiran itulah fitnah yang dijaja kepada MB Selangor, Tan Sri Khalid, SUK Selangor Datuk Khusrin Munawi, SETPOL Faekah Hussein, para wartawan Sinar Harian, Utusan Malaysia, MPS malah kepada sesiapa sahaja yang mereka jumpa.
Saya tidak rela membuka aib orang atau menuduh tanpa bukti kerana jika saya melakukannya apa beza saya dengan mereka. Lagipun saya masih takut dengan neraka dan soal Allah kelak. Saya juga bukan menulis artikel ini untuk menjawab tuduhan atau menuduh, kerana Rahman Palace sudah pun dirobohkan gara-gara fitnah melampau.

Beginilah, pembaca yang budiman akali dan hakimilah saya;

Apatah saya jiran yang tidak baik sekiranya;
  • 1.      Saya memenuhi setiap 5 undangan pemilik Banglo berlainan tahun atas semangat kejiranan walaupun saya tahu tiada gunanya kerana pada masa itu mereka tidak mewakili suara semua pemilik jadi apalah guna berjumpa jika tiada keputusan boleh dibuat
  • 2.      Saya membantu mereka dari segala sudut yang mereka minta dan saya sendiri secara peribadi memberi mereka alamat semua pemilik tanah yakni saudara kami bagi memudahkan urusan mereka.
  • 3.      Saya sendiri menawarkan diri menjadi orang tengah jika mereka berminat untuk membeli tanah milik saudara saya agar masalah mereka diselesaikan

Apakah saya jiran yang jahat sekiranya;
  • 1.      Saya tidak menegur sapa dengan mereka yang menceroboh 10,000 kaki tanah saya untuk dibuat jalan yang mereka guna setiap hari
  • 2.      Saya tidak senyum pada mereka yang menceroboh 6000 kaki tanah saya untuk dibuat longkang bagi mengalirkan setiap titisan air dari rumah mereka kedalam tanah saya
  • 3.      Apakah perlu saya angkat tangan pada mereka yang selalu ram kereta mereka sekuatnya atas alasan yang saya tidak pasti samada mahu terkucil atau memang ada urgency

Apakah saya jiran Yahudi sekiranya;

  1. 1.      Bila saya mengatakan pada mereka, Jalan dan Longkang mereka menceroboh tanah saya dan mereka menjawab itu urusan saya dengan pemaju perumahan mereka dan bukan mereka. Seolah, mereka upah pembunuh merampas anak saya dari saya dan bila sa’tacya bertanya pada mereka, jawapannya itu urusan saya dengan pembunuh yang mereka upah, bukan urusan mereka
  2. 2.      Bila saya mengatakan pada mereka bahawa pemaju enggan bertanggungjawab mereka jawab sekurangnya saya dapat menggunakan jalan tersebut dan longkang tersebut dan  tidak perlu mengeluarkan modal
  3. 3.      Saya membina bangunan tanpa kebenaran PBT kerana tanah saya tanah pertanian dan pertukaran status tanah memakan belanja hampir 100 ribu, malah perlu melalui proses sukar di Bahagian Faraid yang umumnya mengambil masa 10 tahun, saya akui kesalahan saya yang tidak seberapa itu. Sayakah Yahudi yang merampas tanah Palestin?


Kesimpulannya, apa yang terjadi pada Rahman Palace adalah seperti ini, 

Bayangkan, anda mempunyai halaman rumput berukuran 200sqft dikiri rumah anda. Jiran anda kemudian menyimen tanah tersebut untuk dibuat parkir bagi meletak keretanya. Bila anda tanya pada jiran, anda mereka jawab itu anda kena tanya dengan kontraktor yang mereka upah.
Sebagai jiran yang baik, anda diamkan sahaja, kemudian pada hujung minggu apabila saudara anda datang dan tiada parkir lalu meletak kereta atas petak parkir tersebut yang berada dalam tanah anda, lalu jiran anda mengamuk dan menjerit ditepi jalan suruh anda jangan buat majlis kenduri.

Ok, anda diamkan lagi. Malangnya, diam dan baik anda tidak dihargai kerana jiran anda melaporkan kepada Majlis Perbandaran Selayang bahawa rumah anda tidak mempunyai pelan kelulusan bangunan. Lalu MPS datang merobohkan bangunan anda dan bila anda tanya pada MPS bagaimana dengan parkir yang jiran anda bina dalam tanah anda, MPS jawab Jabatan Bangunan hanya “tackle” bahagian bangunan sahaja parkir adalah masalah Jabatan lain.
Akhirnya, kerana anda tidak mempunyai kabel MB atau SUK Selangor, MPS merobohkan rumah anda dan membiarkan jiran anda menggunakan tanah anda untuk parkir sesuka hati.

Saya Cuma ingin bertanya, apakah saya jiran yang jahat atau saya jiran saya yang Yahudi merobohkan bangunan orang Islam?

Yang paling menyedihkan, watak-watak sanjungan masyarakat seperti SUK Selangor Datuk Khusrin, MB Tan Sri Khalid hanya mendengar sebelah pihak dan tidak  turun padang atau sekurangnya bertanyalah pada Ahli Majlis MPS Zon tersebut yang dilantik oleh MB sendiri.

No comments: