ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Sunday, April 25, 2010

PRK – PILIHAN RAYA KECIL

Tidak dapat dibendung! Itulah perasaan saya yang mengharap kematian ADUN kawasan saya supaya bolehlah kami menjadi “RAJA” seperti kata TPM, Tan Sri Muhyidin Yasin. Setiap kali ada Pilihan Raya Kecil (PRK), pasti kawasan tersebut akan menjadi tumpuan semua pemimpin Negara dan Pembangkang. Dan sudah pastilah pelbagai janji ditaburkan, dan pelbagai projek Mee Segera dilancarkan. Semua ini dibuat sebagai lumrah politik iaitu memenangi hati rakyat seterusnya mencapai kemenangan. Kata orang Melayu, pancing undi.

Ironinya, ia agak menyedihkan(pathetic) untuk melihat ketidak-ikhlasan kedua-dua belah pemimpin yang hanya datang atas nama pembangunan setelah ADUN kami meninggal dunia atau pun meletak jawatan. Baik Nik Aziz, Najib, Anwar dan lain-lain, benarkah kejujuran wujud dalam politik? Benarkah politik tidak boleh diasingkan dari Islam, waima tidak jujur dan tidak ikhlas juga tidak perlu diasingkan dari Islam? Wallahhualam, tepuk dada, tanyalah selera.

Sungguhpun pemimpin yang disebut diatas ialah pemimpin peringkat pusat dimana ia tidak boleh dipersalahkan kerana tidak datang mebangunkan kawasan tersebut sebelum ini(Malaysia ada lebih 222 Konstitusi/Kawasan yang perlu diberi perhatian), namun, pemimpin yang dipilih dikawasan tersebut sebelum ini sebenarnya GAGAL membawa apa-apa perubahan dan kemajuan. Sehinggakan apabila ada PRK, bermacam-macam yang dijanjikan, dijalankan projek mee segera, diselesaikan masalah berbelas tahun dan pelbagai lagi sedangkan sejak PRU Mac 2008 sehingga Mac 2010 (2 tahun), apa yang telah dilakukan oleh pemimpin tersebut. Dalam kes Hulu Selangor, ia merujuk kepada PKR, dan ada juga sebelum ini yang merujuk kepada PRK kawasan BN.

Inilah politik, orang tua kata tiada musuh dalam politik. Orang biasa seperti saya kata, tiada yang jujur dan ikhlas dalam politik, semua adalah po-li-tik (poyo + liar + tikam).

Oleh itu, rakyat senantiasa berada dalam dilema apabila pemimpin kawasan mereka tidak pernah menunjukkan muka langsung(yang ada muka di “banner” mengucapkan Selamat Hari Raya dsb), rakyat berada dalam keresahan apabila tiada perubahan yang berlaku di kawasan mereka, sehinggalah, PRK diadakan maka barulah berduyun-duyun pemimpin “ikhlas dan jujur” datang menghulur bantuan.

Dalam agama saya, Tuhan saya iaitu Allah, berkata dalam Al-Quran di antara 2 yang buruk pilihlah yang kurang buruknya! Di antara 2 yang baik, pilihlah yang lebih baiknya! Pada hemat dan penilaian saya yang serba kurang ini, yang kurang buruk dari yang lebih buruk ialah BN-UMNO dari PR-PAS, dan yang lebih baik dari baiknya ialah UMNO dari PAS. Pendapat anda, tepuk dada, tunggulah masa menunjukkan kebenarannya.

No comments: