ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Friday, November 6, 2009

Orang Kelantan baik boleh jadi lebih baik

Saya tertarik dengan penulisan bertajuk “Penyokong Kelantan Bukan Ganas” yang ditulis bagi menjawab penulisan awal Saudara Noor Mohamad bertajuk ‘Budaya samseng bola sepak penyokong Kelantan’.

Sebagai hamba Allah kita semua sama sahaja samada Raja, Menteri, Cina, Melayu, India, Arab, Indonesia, Bangladesh, Pakistan, Kelantan, Johor atau Sabah. Bagi orang Islam yang membezakan kita ialah keimanan kita pada Allah. Keimanan ini termasuklah keterbukaan kita meneliti dan menerima kelemahan diri serta senantiasa berusaha berubah menjadi lebih baik. Yang mana sebagai bukti ringkas kita melihat akan perlakuan saudara seagama kita dari Indonesia yang enggan menerima kelemahan diri sebaliknya menyalahkan saudara dari Malaysia atas nasib hidup mereka. Lihatlah bagaimana kapal terbang dari Malaysia yang membawa bantuan makanan disekat dengan pelbagai cara kerana didakwa makanan luput tarikh. Nah! Inilah hasil dari kesan apabila manusia tidak mahu menerima kelemahan diri sebaliknya senantiasa menyalahkan orang lain, menyalahkan kerajaan, menyalahkan ibu bapa dan takdir atas nasib menimpa mereka. Mereka tidak sesekali terfikir mahupun terlintas kekurangan diri mereka justeru membolehkan mereka memperbaiki diri sebagai salah satu cara keimanan kepada Allah.

Senario yang sama juga terjadi pada orang Kelantan. Saya tidak mahu menyebut penyokong Kelantan kerana ini membabitkan cara masyarakat Kelantan dibangunkan amnya. Saya pernah diam di Kelantan pada usia 11 tahun untuk 6 bulan. Apa yang saya dapati setiap ruang udara di Kelantan dipenuhi dengan suara ceramah dari surau dan madrasah berdekatan. Memang bagus budaya hidup masyarakat Kelantan. Sebab itulah kita melihat orang Kelantan itu baik orangnya. Malangnya, ceramah agama yang diajar pada mereka boleh dikatakan 99% adalah ceramah kebencian. Ceramah agama ini mengajak manusia kepada kebaikan dan keburukan. Ceramah ini bukan mengajar erti kasih sayang pada muslimah tidak bertudung, tidak berbaju kurung, berbaju dan berseluar ketat, yang tidak solat, yang bekerja di pejabat-pejabat tetapi ceramah ini mengajar supaya membenci golongan ini. Ceramah ini bukan mengajar kita perlu selidik dan faham latar belakang mereka kerana pasti ada sebab mereka menjadi begitu. Walhasil, mereka juga tidak mehau jadi begitu jika ada pilihan. Ceramah ini mengajar jiwa anak kecil Kelantan supaya menolak total dan melabel sebagai kafir. Oleh itu, jika kita ke Kelantan tidak memakai tudung atau bagi lelaki memakai seluar pendek akan ditegur atau lebih tepat dimarahi oleh penduduk setempat.

Ceramah agama ini tidak mengajar manusia itu bersyukur atas kurnia Allah melalui manusia lain jika manusia itu bukan rakyat Kelantan atau bukan dari puak mereka. Ceramah agama ini diajar untuk membenci mereka yang tidak sehaluan dengan penceramah. Oleh demikian sekelumit benih kebencian hidup dalam jiwa rakyat Kelantan. Bersyukur kepada Allah kerana adanya undang-undang dan penguatkuasaan oleh pihak berkuasa untuk mengawal manusia. Justeru manusia memendamkan jiwa perosak mereka. Syukur juga kehadrat Allah rakyat Kelantan juga bijak bercampur dan berasimilasi dengan cara masyarakat lain yang jauh berbeza dengan mereka. Maka, kita bisa melihat senario dimana orang Kelantan kahwin dengan orang Pahang, Johor, Kedah, Selangor dan lain-lain, orang Kelantan ini akan jadi baik dan berbudi bahasa. Tetapi keadaan sebaliknya berlaku jika mereka kembali berjumpa saudara mereka dari Kelantan, ini juga kita maklum.

Jadi memang penyokong Kelantan tidak ganas dan bukan semuanya ganas sehingga mampu melakukan keganasan sebegitu rupa keatas sebuah kereta yang tidak bersalah jauh sekali kereta itu mampu membalas, mengadu atau menjerit kesakitan. Ingatlah, kita semua sama sahaja baik Cina, India, Indonesia, Bangladesh, Pakistan ataupun Melayu. Ada yang baik dan ada yang jahat, ada yang nakal, ada yang mesra, ada yang gedebe. Bezanya, rakyat Kelantan dinampaki secara majoriti dengan ketara tidak mesra dan kasar. Namun, hati mereka baik cuma benih kebencian yang ditanam dari mereka kecil perlu pengawasan dan pembaharuan.

Saya mohon ampun pada semua rakyat Kelantan terutama isteri dan keluarga jika penulisan ini mengguris hati anda semua, namun saya menulis atas kapasiti saya sebagai orang Islam, maka, anda semua adalah saudara saya yang bertuhankan dan berasulkan yang sama. Masih banyak ruang boleh diperbaiki oleh kita(jika bukan kita mungkin sanak saudara kita di Kelantan) sehingga kenafas terakhir asalkan kita berbesar hati menolak ego dan menerima kesalahan, kelemahan diri sebagai hamba Allah yang lemah.

Mungkin Kelantan jauh ketinggalan dari kemajuan, oleh itu, ramai rakyat Kelantan yang dibawa arus kemajuan di ibukota terlupa akan nasib saudara mereka di kampung. Jenguk-jenguklah, kongsi-kongsi cerita, nasihat-nasihat bagi melahirkan Kelantan baru yang bebas dari budaya benci membenci, caci mencaci, kafir mengkafir, tuding menuding dan sebagainya.

No comments: