ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Thursday, January 22, 2009

SAINS DAN MATEMATIK DALAM BAHASA INGGERIS

Isu ini amat mencengkam kebelakangan ini. Tampak pihak yang teguh dan keras mempertahankan Bahasa Inggeris dalam Sains dan Matematik sebelum ini juga sudah mula kendur dan membayangkan akan kemungkinan matapelajaran Sains dan Matematik kembali kepada Bahasa Malaysia. Apa sahaja penjelasan pihak yang memperjuangkan Bahasa Inggeris dalam matapelajaran Sains dan Matematik, dipandang remeh dan diketepikan. Malah, pihak yang mahu ia ditukar kembali kepada Bahasa Malaysia sudah mula menampakkan hasil desakan mereka apabila Menteri dan ahli politik mula menyokong desakan ini. Tambahan pula Dr Khir Toyo juga menyokong secara terbuka ia ditukar kembali kepada Bahasa Malaysia selepas lebih 5 tahun ia dilaksanakan.

Cukup pasti, gerakan menentang Bahasa Inggeris dalam matapelajaran Sains dan Matematik digerakkan oleh pemimpin parti pembangkang sebagai isu dalam pilihan raya dan juga untuk menyerang peribadi Negarawan Ulung, Tun Dr Mahathir, kononnya, ia menindas rakyat dan mengakibatkan rakyat terutama yang diluar Bandar ketinggalan. Malangnya, propaganda pembangkang ini mencipta bulatan pengaruh yang amat besar. Lebih malang lagi, dengan mudah kita semua boleh menyedari akan hakikat bahawa 99% dari mereka yang menentang datangnya dari kaum Melayu. Ini kerana penguasaan Bahasa Inggeris yang merupakan faktor paling utama dalam mendapat kerjaya yang baik tidak menjadi masalah kepada bukan Melayu. Malah Bahasa Inggeris juga adalah senjata besar dalam temuduga melanjutkan pelajaran ke luar Negara dan juga merupakan pra kelayakan yang wajib dipenuhi sebelum layak melanjutkan pelajaran ke luar Negara. Jemu dengan penjelasan dari banyak pihak sebelum ini dari kem menentang dan menyokong, saya tiada niat untuk menambahkan lagi selirat pada tepung yang sudah berselerak. Saya cuma ingin menyarankan supaya isu ini dikembalikan kepada golongan yang berhak untuk memberi komen dan membuat kajian terperinci dan perdebatan terbuka bagi mencapai satu kata putus yang akhir. Dimana keputusan in tidak boleh dicabar atau diubah-ubah lagi dimasa hadapan kerana ia hanya akan merugikan dan menganiaya golongan pelajar terutama kaum Melayu yang 90% dari mereka belajar dan berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris hanya pada waktu subjek matapelajaran Bahasa Inggeris di Sekolah iaitu kira-kira 2jam seminggu. Tidak dirumah, tidak diluar bersama rakan-rakan juga tidak di Sekolah. Ini amat berbeza dengan bangsa bukan Melayu.

Mutakhir ini, saya acap kali membaca dan melayari forum di internet yang suka membuat pembandingan Malaysia dengan Negara jiran terutama Indonesia, Jepun, dan China dalam isu ini. Sehubungan itu, izinkan saya berkongsi pengalaman sebagai rakyat Malaysia yang berhasil dari sistem pendidikan Malaysia. Saya mula pandai bermain catur Chess dengan baik sejak berusia 4 tahun dan berupaya mengalahkan orang dewasa pada umur 6 tahun. Minat ini amat mendalam, malangnya, catur Chess bukanlah satu aktiviti popular sekitar tahun 1985. Oleh itu, bakat ini tidak dapat saya bawa kemana selain dari memegang gelaran jaguh kampung. Bukan tiada usaha, tetapi tiada kelas yang menyediakan perkhidmatan mengajar bermain catur Chess peringkat “pakar”. Yang ada hanyalah buku Chess peringkat “pakar” dalam Bahasa English yang saya tidak faham langsung. Di Indonesia, mereka punyai lebih 100 naskhah buku catur Chess pada semua peringkat termasuk taktik Kasparov yang diterjemahkan kedalam Bahasa Indonesia. Selepas tunduk pada “takdir”, saya kesekolah sebagai insan biasa. Dan, minat saya mula beralih kepada mekanikal khususnya automotif. Saya juga pernah memenangi Anugerah Sains dalam bidang automotif sekitar tahun 1990. Pada waktu itu, mekatronik dan robotik adalah bidang amat baru di Malaysia. Sekali lagi saya gagal untuk meningkatkan diri kerana semua bahan ilmiah yang berkaitan adalah dalam Bahasa Inggeris yang saya masih gagal kuasai dengan baik. Ini amat berbeza dengan Jepun dimana budak berumur 7 tahun sudah pandai mencipta robot sendiri dengan berpandukan sumber beribu buku automotif didalam Bahasa Jepun. Sekali lagi saya tunduk pada “takdir”, minat saya beralih ke bidang IT. Seperti semua, saya percaya yang mana suatu hari nanti, hidup manusia, rahsia keselamatan dan kesihatan manusia, pertahanan dan senjata ketenteraan Malaysia, duit dan harta Malaysia, masa depan Malaysia, hala tuju Malaysia dan segala-galanya akan terletak pada butan papan kekunci komputer. Usaha saya waktu ini mula menunjukkan hasil apatah lagi penglibatan Melayu waktu ini seimbang dengan komposisi bangsa bukan Melayu didalam bidang IT. Sekitar tahun 1995, saya sudah pandai membuat program sendiri menggunakan aturcara Cobol, C dan banyak lagi. Namun, sebagai pengguna kepada perisian, kita hanya boleh menggunakan apa yang ada pada perisian tersebut. Minat saya untuk mencipta sesuatu yang lebih besar terhalang kerana sekali lagi semua bahan ilmiah berkaitan dengan IT di Malaysia adalah dalam Bahasa Inggeris. Ini amat berbeza dengan China dimana mereka mempunyai banyak buku IT yang diterjemahkan kedalam Bahasa Cina. Malah, mereka tidak mengizinkan Microsoft Windows masuk kepasaran China sebelum Microsoft Windows merekacipta perisian Windows dalam Bahasa Inggeris. China layak untuk mendesak Microsoft kerana China mempunyai ekonomi yang kuat selepas Amerika serta mempunya 2 billion manusia, atau 1/3 jumlah penduduk dunia yang bergelar pengguna.

Sebagai anak muda, saya ingin bertanya kepada Tuan dan Puan penentang Bahasa Inggeris dalam matapelajaran Sains dan Matematik, apakah akan jadi pada saya jika saya menguasai Bahasa Inggeris dengan baik? Berapa banyakkah bahan ilmiah dalam semua bidang yang ada yang telah diterjemah ke dalam Bahasa Malaysia? Untuk rekod Indonesia telah memterjemah beratus ribu naskhah bahan Ilmiah dari pelbagai Bahasa kepada Bahasa Indonesia bagi memudahkan ilmu digapai dan dipelajari. Jika tiada bahan ilmiah yang mencukupi dan mencakupi didalam setiap bidang didalam Bahasa Malaysia dan saya pula tidak menguasai Bahasa Inggeris bagaimanakah saya mahu maju? Bagamaimanakah anak bangsa saya mahu maju?

Akhir sekali dan sekali lagi, saya ingin meminta kepada semua ahli politik, peguam, menteri, doktor, doktor gigi, arktitek, engineer, pelajar sekolah, penuntut Universiti, ibu bapa, “forumer” dan semua insan lain selain dari golongan pendidik untuk tidak mencampuri dan berhenti mengeluarkan kenyataan yang boleh mengelirukan rakyat. Isu ini hendak dibiarkan kepada pihak akademik dan pendidik dari peringkat rendah sehingga peringkat tertinggi berbincang, “brainstorming”, berdebat, bermesyuarat, bertelagah, berselisih pendapat, walaupun sehingga terpaksa memecahkan kepala sendiri untuk memikirkan mekanisma yang terbaik untuk mengangkat anak bangsa Malaysia dari seorang pengguna sehingga berupaya menjadi seorang pencipta, dari seorang kaki lepak ke seorang ulat buku, dari seorang mat rempit ke seorang mekanik dan pelumba kelas dunia, dari seorang kongsi gelap ke seorang ahli perniagaan . Jika keputusannya ya, teruskan Bahasa Inggeris, jika tidak, bagaimana mahu menangani masalah kekurangan bahan ilmiah dalam Bahasa Malaysia terutama dalam bidang yang berasaskan Sains dan Matematik. Sekian.

No comments: