ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Tuesday, March 18, 2014

Ketiadaan ISA Melambatkan Siasatan Polis Mencari MH 370



Semua pihak perlu faham tanpa Akta Patriot USA atau ISA di Malaysia Polis hanya boleh bertindak jika ada bukti sahaja. Justeru, ia membataskan siasatan pihak polis untuk mengenal pasti dalang kehilangan Pesawat MH 370.

Kehilangan Pesawat MH 370 pada mulanya diklasifikasikan sebagai Tragedi MH 370 dan ia adalah kemalangan bukan jenayah. Justeru, polis tidak boleh menyiasat setiap penumpang secara agresif khususnya rakyat Malaysia dan saudara mereka. Walaupun pihak Polis meletakkan 4 kemungkinan termasuk psikologi dan masalah peribadi setiap penumpang dan krew, ia tetap satu kemalangan dimana semua adalah mangsa bukan jenayah dimana wujudnya seorang atau lebih pelaku.

Hanya selepas 8 hari Tragedi MH 370 kini diklasifikasikan semula sebagai Sabotaj, Rampasan, Keganasan dan Akta Kesalahan Penerbangan dan barulah polis mempunyai kes untuk memohon kepada Mahkamah waran geledah dan soal siasat anggota keluarga yang mempunyai kepakaran tentang sistem pesawat serta penumpang.

Polis tidak perlu menunggu terlalu lama malah sudah boleh bertindak secara agresif dari jam pertama MH370 jika ISA masih boleh digunakan untuk mencegah jenayah. Ini kerana, tanpa jenayah, polis tidak boleh menahan, geledah atau soal siasat keluarga bakal pelaku jenayah.

ISA amat diperlukan polis dalam mencegah jenayah sebelum jenayah tersebut dilakukan.  ISA amat membantu polis dalam menyiasat kes walaupun pada awal kes ia tidak cukup bukti. Bayangkan jika polis berjaya mengenal pasti dalang yang tahu kedudukan pesawat MH370 tetapi tidak boleh menahannya lebih dari 24 kerana tiada bukti, maka dalang ini akan dibebaskan untuk meneruskan jenayahnya keatas MH 370 yang sudah hilang lebih 240 jam.

Malangnya, ISA di politikkan oleh golongan tertentu agar mereka bebas sebebasnya melakukan apa sahaja khususnya mereka yang bijak memanipulasikan kelemahan undang-undang.

Rakyat Malaysia yang berdoa keselamatan MH370 pasti akan berdoa ISA digunakan untuk menyiasat setiap penumpang dan krew pesawat serta mereka yang berkenaan. Namun, ia tidak mungkin kerana ISA sudah dimansuhkan disebabkan desakan yang dibuat oleh rakyat Malaysia sendiri.

Permulaan natijahnya, jika dalang MH370 sudah dikenalpasti, pelaku ini hanya perlu mengupah Peguam handal dan beliau pasti akan terlepas dari hukuman kerana polis tiada bukti untuk siasat secara agresif dan geledah tanpa waran.

No comments: