ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Friday, December 13, 2013

PROTON BUKTI PHD MELAYU

Proton mengumumkan kereta keluaran baru yang diambil dari pengilang Honda Accord dan diberi nama Proton Perdana. Dalam dunia perniagaan masakini, perkara seperti ini adalah biasa dalam semua bidang termasuk makanan, komputer, barangan elektrik malahan automatif. Tetapi disebabkan lebih 90% kakitangan Proton dari bawah hingga keatas adalah Melayu, maka seperti biasa orang Melayu yang tidak beli kereta Proton mengecam dan menghina Proton dengan pelbagai kata nista.

Untuk rekod “part” Proton dibuat oleh beratus pengilang Melayu. Mereka ini mendapat bahan mentah dan acuan dari pembekal Cina yang menjadikan harga mereka tidak kompetetif kerana harga pembekal mahal dan pasaran tertumpu pada satu pelanggan sahaja yakni Proton. Walaupun pengilang bukan Melayu yang import dari Negara China bida dengan harga lebih murah tapi dasar Proton dan Kerajaan mahukan Kilang mesti di Malaysia bagi membuka peluang pekerjaan dan membantu ekonomi tempatan, maka pembekal Melayu mendapat kontrrak bernilai ratus juta ringgit.

Masalahnya, kebanyakan peniaga Melayu cepat tidak sedar diri dan tamak, mereka rambang mata melihat Cek RM 10 juta padahal pasaran dan tempahan dari proton bukan jaminan panjang yang boleh mengukuhkan Syarikat mereka. Belumpun mendapat bayaran pertama, peniaga Melayu sudah menunggu dihadapan Kedai Kereta BMW, Ferrari dan lain-lain. Justeru untuk tampung hidup kerak besar mereka, biar duit tunai tiada asal bergaya, pembekal Bumiputera ini akan kurangkan kos bahan yg mereka buat dan akhirnya menjejaskan kualiti kereta Proton dan yang tanggung makian, cacian dan kejian adalah Proton.  

Pada masa Proton mencatat rugi beberapa tahun lepas, Proton menghentikan kontrak pengilang Bumiputera secara drastik dan ramai gulung tikar disebabkan cara peniagaan tidak matang mereka. Ada antaranya saudara kita, sahabat kita, jiran kita namun walau apa pun, samada Melayu buruk manapun, malas dan tamak manapun mereka tetap Melayu sama dengan kita.

Bayangkan, kalaulah orang Melayu mencontohi orang Korea yang hanya beli kereta buatan orang Korea walaupun kualiti kereta Korea pada mulanya hampas seperti Kia Sephia, Spectra dan lain-lain kini Proton yang lebih tua pasti akan gah di persada Automatif dunia. Sebaliknya, disebabkan orang Korea tetap teguh sokong buatan mereka akhirnya Kia dan Hyundai amat hebat hari ini dibandingkan dengan Proton.

Wajarkah Proton yang mengayakan Melayu dipersalahkan oleh orang Melayu? Semua orang tahu jika Proton ditadbir dan diuruskan oleh Pekerja dan Jurutera Cina maka Proton akan sehebat Honda kerana Cina memiliki kemahiran perniagaan dan tata kerja yang boleh menyaingi Jepun. Tapi, jika tindakan itu hanya akan mengakibatkan jurang ekonomi Cina dan Melayu semakin lebar dan matlamat NEP akan menjadi mustahil.

Lihat Dasar Automatif Negara dibawah yang menyebut mahukan penglibatan tempatan atau lebih tepat bumiputera yang tamak mahu cepat untung.
1. Menggalakkan industri automotif tempatan yang kompetitif dan berdaya tahan terutamanya pengeluar kereta nasional

2. Membangunkan Malaysia sebagai pusat atau hab automotif serantau dalam bidang-bidang
khusus

3. Menggalakkan peningkatan nilai ditambah secara mapan serta pembinaan keupayaan tempatan

4. Menggalakkan peningkatan tahap eksport kenderaan dan komponen yang kompetitif di pasaran dunia

5. Menggalakkan penyertaan Bumiputera yang kompetitif dan menyeluruh di dalam sektor automotif tempatan

6. Menjaga kepentingan pengguna dengan menawarkan produk yang selamat dan berkualiti pada harga yang berpatutan 
Teras Dasar Automatif Nasional adalah;

1. Pemberian sokongan dan insentif Kerajaan berasaskan sumbangan ekonomi yang mapan
2. Menambah skala melalui rasionalisasi untuk meningkatkan daya saing
3.. Menggalakkan usahasama strategik dengan rakan kongsi antarabangsa
4. Menjadi hab serantau dengan menumpu kepada aktiviti niche dan pelengkap

Dengan instrumen dasar;

1. Struktur duti eksais
2. Pewartaan nilai kenderaan-kenderaan yang diimport
3. Duti import CEPT ASEAN
4. Dana Penyesuaian Industri (Industrial Adjustment Fund)
5. Lesen pengilang
6. AP(tamat pada 2010)
7. Kelulusan Jenis Kenderaan (Vehicle Type Approval) iaitu akan menghentikan semua import kereta terpakai.

Sumber: http://www.pmo.gov.my/dokumenattached/Dasar/DasarAutomotifNasional2006.pdf

Malangnya, berpuluh helai dan beratus tindakan memajukan Melayu melalui DAN, Melayu hanya berminat dan menggunakan AP sahaja sebab Melayu pemalas dan cara malas paling mudah ada menggadai AP pada bangsa lain dengan harga mencecah beratus ribu setiap satu.

Dan hari ini, bilamana Proton cuba bersaing dengan segmen lebih tinggi berbanding kereta buatan tempatan yang tidak mendapat sokongan pengguna kerana kualitinya rendah yang dibuat orang Melayu, orang Melayu mengecam dan menghina Proton. Mereka tidak sedar, menghina Proton umpama menghina darah daging mereka sendiri.

Sifat P, Pentingkan diri, H, hati busuk dan D, dengki orang Melayu sesama Melayu akan diterjemahkan melalui nasib Proton kerana lebih 90% hasil, kekayaan dan peluang pekerjaan dan perniagaan Proton dikuasai Melayu.


Jika Proton gagal maka orang Melayu akan dilihat sebagai kaum yang gagal dan tidak boleh diharap lagi, oleh itu, marilah kita menyokong Proton dan buanglah perasaan PHD itu jauh-jauh. Jika enggan dan tidak mahu bantu Proton lebih lagi bagi yang tidak membeli Proton, tutup sahaja mulut anda kerana makin lama baunya semakin busuk.

No comments: