ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Sunday, December 15, 2013

Muhammad saw Mandela Menangis Mahathir & Malaysia (Aspirasi 5M)

Saya menulis artikel ini dengan satu niat iaitu menyampaikan harapan Tuhan kita semua tanpa kira agama kepada kita iaitu kesejahteraan dan keamanan. Saya berharap ia menjadi aspirasi kepada diri dan keluarga kerana tulisan ini diaspirasikan oleh Wawancara Tan Sri Lim Kok Wing mengenai Mandela dan Mahathir. Saya berharap, jika Mahathir membaca coretan ini, ketahuilah kami semua menyayangi Mahathir walaupun anda “tidak membantu kami lagi” dan kami mendoakan agar Tuhan menyayangi anda disana kelak. Apa yang anda telah lakukan untuk Malaysia dan manusia sejagat sudah lebih dari cukup dan kami tidak layak mengharap lebih dari itu lagi.

MUHAMMAD SAW adalah manusia untuk semua manusia tidak kira apa agamapun. Bezanya, pada manusia yang mengakui Baginda seorang Rasul Terakhir maka ia termasuk orang Islam, dan pada manusia yang hanya mengakui Baginda seorang manusia hebat seperti yang lain, ia bukan Islam. Sungguhpun begitu, ia tidak menghalang orang bukan Islam mengagumi, mencontohi dan mempelajari rahsia kehebatan Baginda.

MANDELA pergi meninggalkan kita. Menonton dokumentari dan membaca kisahnya membuatkan kita malu dengan diri sendiri. Bagaimana seorang manusia dapat memaafkan orang yang “membunuh” beribu saudaranya, yang memenjarakannya dan berkali-kali cuba membunuhnya sedangkan kita dengan jiran dan saudara bergaduh 20 tahun kerana masalah parkir kereta dan tanah.

Bukan sahaja memaafkan, Mandela juga bertemu, bekerja dan menghormati mereka yang pernah menghina, menindasnya dan “membunuh” anak lelakinya. Sifat dan keperibadian mulia ini membuat manusia seperti kita malu apatah lagi bagi insan yang suka mendatangkan mudarat pada orang lain.

Dalam penjara Mandela menghabiskan beratus buku untuk mendalami ilmu ketenangan dan ketenteraman jiwa yang abadi. Hakikatnya, seorang lagi tokoh yang mempunyai peribadi yang mulia selain Mandela adalah Gandhi. Beliau juga dipenjarakan, diseksa dan dianiayai tetapi bebas dari sekelumit pun perasaan “hitam” dalam hatinya. Dari penjara, Gandhi berjaya membantu beratus juta rakyat India menewaskan musuh sejagat mereka yakni sifat kekerasan dan keganasan yang menguasai jiwa mereka.

Walaupun kedua mereka bukan Islam tapi hati mereka lebih mulia dari kebanyakan orang Islam. Orang Islam yang masih mempunyai musuh samada dalam politik, sosial, saudara, perniagaan, agama, dendam mahupun prinsip patut malu dengan diri sendiri, kerana Mandela dan Gandhi orang bukan Islam mewarisi sifat Nabi Muhammad SAW yang mulia. Benarlah kata Al-Quran, sifat utama Tuhan ada dalam Bismillahhirahmannirahim yakni sifat kasih sayang Tuhan pada semua manusia tanpa kira agama(Ar-rahman) dan kepada hamba yang tunduk(Ar-Rahim).

MENANGIS Baginda Muhammad SAW sebelum Tuhan mencabut nyawanya. Baginda menangis akan nasib manusia tidak kira apa agamapun selepas kematiannya. Baginda terus berdoa untuk orang yang beliau tidak kenali agar Tuhan menunjuki mereka jalan kesejahteraan dan kedamaian, berdoa untuk musuh yang pernah menzalimi dan menghinanya, berdoa untuk pengkhianat yang akan merosakkan keluarganya dan juga agamanya hari ini.

Jika sesiapa berkata Nabi Muhammad SAW menyampaikan mesej dari Tuhan dengan cara peperangan dan mata pedang mereka terlepas fakta dan hakikat bahawa Nabi Muhammad SAW mengajar semua manusia tidak kira agama melalui keperibadiannya. Baginda dicemuh, dihina, dipukul, di baling najis, diludah dan banyak lagi tetapi memaafkan mereka semua malahan Pahlawan yang mahu membunuhnya akhirnya menjadi sahabat baiknya.

MAHATHIR membantu Mandela dan Afrika tetapi di Malaysia dihina MahaFiraun, MahaZalim, kafir, Yahudi, Keling, pencuri, perompak, dan pelbagai lagi. Air mata pasti terus menangis melihat dokumentari pembunuhan dan kezaliman keatas warga kulit hitam Afrika lebih lagi melihat bayi berusia 2 tahun di bunuh dengan di tikam oleh lembing.

Dasar apartheid berjaya dihapuskan oleh seorang lelaki dan kini Afrika percaya pada hidup bersama-sama untuk kehidupan lebih baik, “A better life for all” yang dipelajari dari Malaysia.

MALAYSIA mendapat pengiktirafan dunia tapi kebencian rakyat sendiri. Sedar atau tidak, kita memilih untuk memusuhi antara kita berlainan kaum hanya kerana sebab “dia” lebih pendek, “dia” lebih gemuk, “dia” lebih putih, “aku” lebih baik, “aku” lebih kaya, “aku lebih bersih” dan sebagainya.

Kenyataannya, di Malaysia, kita sudah mengecap aman dan sejahtera yang lama sejak 1969 dan ramai yang sudah berasa bosan dengannya. Ada kelompok yang sudah bersiap siaga dengan senjatapi, ada yang sudah membeli rumah di luar Negara, ada yang masih lena dibuai mimpi kosong tanpa usaha dan peduli dan ada juga yang “simply” tidak suka pada perukunan dan kedamaian.

Sebagai manusia kita WAJIB mencontohi Muhammad SAW, Mandela, Gandhi, Mahathir  malahan ajaran Buddha, Hindu dan Kristian juga menampilkan sifat-sifat mereka yang hidup dengan hati yang bersih dari marah, dendam, dengki dan sifat negatif lain. Belajarlah dari mereka menjadi positif, pemaaf, berjiwa besar dan penuh dengan kasih sayang. 

Lihat, amati, dan dalamilah perjuangan mereka membebaskan manusia dari penjara jiwa kearah hidup kesejatheraan dan aman tanpa mengira warna kulit, kaum, agama dan kepercayaan. Buang sifat tamak, egois, besar kepala, dendam, berkira, cemburu, dengki, syak wasangka, sakit hati dan lain-lain sifat negatif sesama kita rakyat Malaysia.


Muhammad Menangis Mandela Mahathir Malaysia bukti keagungan manusia diukur oleh jiwa dan pemikiran yang tenteram dan mahukan keamanan bukan kekacauan jauh sekali saling berbunuhan.

No comments: