Saya terpaksa menukar MyKad untuk kali kesepuluh kerana
pihak bank tidak dapat meluluskan permohonan saya kerana MyKad saya tidak dapat
dibaca. Dalam erti kata lain MyKad saya rosak dan saya perlu membayar RM
10.00 dan menunggu selama 10 hari atau lebih.
Saya meminta pihak JPN menjelaskan mengapakah MyKad yang
rosak perlu dibayar RM 10.00 dan jika dibayar mengapa perlu tunggu hingga 10
hari? Bayangkan kos tambahan serta kesusahan lain yang perlu dihadapi Rakyat khususnya golongan tua dan luar bandar.
Kerosakan MyKad hampir semuanya berpunca dari cip tidak
boleh dibaca dan Rakyat tidak wajar dipersalahkan. Ini kerana, cip tersebut
hanya digunakan oleh Bank dan KWSP untuk sekali dua sahaja setahun.
Beberapa persoalan juga perlu dijawab oleh JPN seperti
berapakah nilai satu MyKad dibayar oleh JPN kepada pembekal dan jika saya
melalui persatuan atau Kerajaan Negeri mampu membekalkan MyKad kepada JPN
dengan harga RM 5, bolehkah JPN mengurangkan harga.
Umum memahami beberapa faktor tidak membenarkan pihak JPN
melayan permintaan mana-mana pihak atas alasan keselamatan Negara, namun, RM
10.00 untuk membayar kad yang sering rosak juga mengancam keselamatan poket Rakyat.
Sehubungan itu, saya mengesyorkan pada JPN agar memperkenal
2 MyKad kepada Rakyat Malaysia dimana MyKad 1 tanpa cip dan wajib dibawa kemana
sahaja dan MyKad2 dengan cip tidak wajib dibawa bersama.
Dengan ini, Rakyat
boleh menyimpan MyKad 2 tersebut dalam peti yang berkunci agar tidak rosak
terutama apabila mahu digunakan.
MyKad 1 tanpa cip yang wajib dibawa jika rosak pasti lebih
murah berbanding sekarang yang bercip dan langkah ini bertepatan dengan aspirasi Perdana Menteri, Rakyat Didahulukan,
Pencapaian Diutamakan.
Saya berharap JPN dapat memberi penjelasan dan tidak
membiarkan Perdana Menteri dan partinya dipersalahkan oleh rakyat walhasil
pihak JPN mempunyai kuasa untuk melaksanakan amanah yakni berkhidmat untuk menyedia kemudahan pada Rakyat.
Sekian.
No comments:
Post a Comment