ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Monday, August 14, 2017

Malam Pertama Dengan Skandal Emarti Malam Jumaat Lepas

Malam pertama senantiasa janjikan pengalaman yang hebat.

Malam Jumaat lepas tercapai cita-cita untuk keluar dengan Emarti. Tabiat lama berjalan kaki diteruskan dari KFC Seri Putra ke Stesen Komuter Bangi(kira-kira 6km). 45minit jalan kaki, tiada satu pun teksi, ditengah jalan atau di Stesen Komuter Bangi, bayangkan hidup tanpa HP/Internet untuk book Uber/Grab, matilamak.

RM 2.30 dari Bangi ke Kajang guna kad touch and go

Di Singapura, walaupun berlainan line Train, penumpang tidak perlu "keluar dari stesen" dan beli tiket baru untuk masuk ke stesen line lain tetapi di Stesen Komuter Kajang saya perlu touch kad keluar dari stesen sebelum touch semula untuk masuk ke Stesen MRT.

Bayangkan jika waktu sesak, beratur untuk touch keluar/masuk sahaja sudah buang masa 15 minit.

Kons 1: Di cadangkan Prasarana/MRT intergrate sistem Komuter, LRT, MRT, Monorel dll pada satu sistem sahaja baru layak dipanggil MRT bertaraf dunia.

Stesen MRT memang cantik tapi agak klise dengan Stesen LRT lama, tiada beza dari layout, walaupun tidak penting tapi untuk capai taraf dunia design LRT 1998, agak hambar.

Pro 1: Dalam MRT amat bersih. Jangan terlalu gembira kerana rakyat Malaysia lebih lagi kacukan PATI amat pakar dalam vandalisma dan jahanamkan kerana ini bukan Negara "bapak mereka".

Di cadangkan Prasarana/MRT sediakan "Weekly Top 10 Chart" dan pengguna yang berjaya rakam perbuatan vandalisma diberi tiket percuma!



Kons 2: Warna kerusi MRT agak pucat, variasi warna antara kerusi OKU/Elder/Pregnant Woman dan kerusi biasa sukar dilihat(kerusi untuk tujuan ini berwarna lain di LRT).

Dicadangkan Prasarana/MRT tukar kerusi OKU pada warna yang boleh dilihat OKU Buta Warna dan kerusi "braille" pada permukaan agar OKU buta boleh perjuangkan haknya atas kerusi itu.

Jam 8.47:  MRT bergerak laju dari Stesen Kajang berkerapan tinggi purata 3-4 minit bertembung MRT lain. (Maaf tidak sempat kira bilangan kerana di Maluri Tren masuk Terowong).

Jam 9.07: Sampai di Stesen Connaught,  7 sekeluarga Cina 3 Generasi masuk, anak kecil Malaysia ini seronok walaupun seperti biasa berbahasa kebangsaan China memisahkan saya dari perbualan mereka.

Jelaslah Bahasa kebangsaan yang berbeza ialah alat penyatuan rakyat yang menakjubkan.

Jam 9.25: Sampai di Stesen Bukit Bintang, mereka dan kebanyakan penumpang Cina dari 11 Stesen Cheras turun di percayai untuk menikmati juadah di Restoran sekitar BB.

Pro 2: Terbukti MRT memang tingkat potensi peniaga di kawasan terbabit dan "padan muka China Town" kerana menentang stesen/laluan MRT dibina bawah  Petaling Street.

Kons 3: 7 sekeluarga dari Cheras ke Bukit Bintang pada harga biasa adalah RM 3.00 x 7 = RM 21.00/ 1hala @ RM 42.00 /2 hala.

Lebih jimat naik kereta Alza/Exora, hanya RM 5 sahaja minyak pergi dan balik.

Dari catatan travelog rakan kita dapat tahu Tren di Eropah sedia harga istimewa untuk keluarga.

Dicadangkan Prasarana/MRT tawarkan pakej harga keluarga pada waktu "off peak/masuk kebandar" mulai 8.30 malam keatas ie RM 1.00/person untuk keluarga 5 orang ke atas.

Penipuan? Dengan harga RM 1.00, 20 borang pun mereka sanggup isi.:)

Jam 9.28: Di Stesen MRT CM, komposisi kaum yang naik seimbang, tapi saya dapat lihat ramai penumpang sudah mula tidak selesa dengan TV yang paparkan ucapan YAB PM Dato Seri Mohd Najib Tun Razak yang diulang 50 kali dari Kajang.

Bila Tren berhenti bunyi bising tren lenyap, tiba-tiba dengar suara PM jerit dan muka meluat mereka jelas kelihatan, bukan kerana benci, tetapi kerana "annoying".

Pro 3:  Walaupun tidak suka, tapi kita perlu akui ia adalah kaedah psikologi yang amat efektif dimana rakyat yang tidak suka, akan perlahan-lahan cuba untuk kompromi(tidak percaya tanya DS Vida).

Sama seperti kita benci pada hidung kita yang kemek, bila episod kawan ejek dan kita pujuk diri diulang berkali, akhirnya kita terima hidung kemek sebahagian dari diri kita dan kita tidak menangis lagi.

Jika saya PM dalam kedudukan hari ini, saya juga akan buat perkara yang sama.

Di cadangkan Prasarana/MRT sedia Skrin lebih besar paparkan Dato Seri Najib berucap.

Skrin kecil ini eloklah diguna untuk tayang acara Merdeka dan Sukan Sea untuk promosi dan semarakkan mood Merdeka dan Sukan Sea.

Kons 4: Terlupa, normanya kebanyakan Cina dulu rajin pegang buku dalam Bas Mini, tapi hari ini sibuk dengan SPhone, Melayu pula dari dulu memang malas membaca, Sphone untuk baca gosip sahaja.

Semua ini kerana kurangnya bahan bacaan yang disediakan.

Di cadangkan Prasarana/MRT lekatkan akhbar Utusan/The Star/Akhbar China pada dinding MRT supaya penumpang tidak buang masa dan boleh baca termasuk dakyah positif Kerajaan dan Parti Pemerintah.

Asas psikologi, bila kita baca ia bersamaan hati kita yang bercakap pada kita. Dakyah mudah masuk dari pembacaan berbanding medium lain, justeru jika saya PM saya juga akan guna peluang yang ada untuk menyatukan rakyat walaupun mereka berbahasa kebangsaan yang berbeza.

Kons 5: Berbicara tentang BK(Bahasa Kebangsaan), saya lihat penumpang BK China agak dingin dengan pengumuman MRT dalam BK Malaysia.

Di cadangkan Prasarana/MRT buat pengumuman dalam BK China, India, Indonesia, Malaysia, Antarabangsa dll dialek bagi mengelakkan mana-mana Negeri mahu keluar dari Malaysia.

Ini juga dapat tarik lebih ramai pelabur China dan pekerja China yang dibawa bersama. 

Jam 9.35: Akhirnya, saya puas pada malam pertama ini dan sampai di Stesen Semantan dengan jayanya.

Kons 6: Walaupun ketika melangkah keluar dari pintu Tren MRT saya keliru saya di Stesen Semantan atau Kajang kerana di Kajang tadi ada Bangla berbaju oren yang mundar-mandir seperti Sekuriti, di Semantan juga ada.

Apa gunanya MRT bertaraf dunia jika guna sekuriti Melayu?

Justeru di cadangkan Prasarana/MRT menggaji/mengupah kontraktor sediakan 620 sekuriti di 31 Stesen MRT yang terdiri dari Bangla, Nepal, Pakistan, China, India, Burma, Indonesia, Timor-Timor, Papua, Myanmar, Vietnam, Laos, Thailand, dll, barulah 1Malaysia, eh silap, barulah MRT bertaraf antarabangsa!

Lihat sahaja kejayaan KLIA 2, bila pelancong Nepal melepasi pemeriksaan Imigresen, "they feel like home", kerana semua sekuriti di KLIA 2 berbangsa Nepal.

Kons 7: 
Saya teruja mahu naik MRT kerana minggu lepas saya berbual dengan "Engineer" Cina yang baiki mesin potong rumput saya di Kuang, Sg Buloh.

Seperti Cina lain yang saya jumpa, mereka selesa dan bangga dengan pencapaian Negara China dalam mengajar KITA cara bangunkan Negara yang betul ikut kaedah Parti Komunis China.

Beliau merungut kekerapan Bas MRT yang rendah selain tidak mencapai kelompok sasaran ie miskin/kampung.

Di cadangkan Prasarana/MRT benarkan samada Bas Mini(oleh MRT pemandu Pakistan) atau Angkot gunakan Van(oleh Individu/Syarikat Malaysia berdaftar) ambil penumpang MRT agar khidmat MRT "scattered" lebih luas lagi hingga ke segenap pelusuk Lembah Klang.

Kons 8: Akhirnya, kita berbalik kepada persoalan sejauh mana keperluan MRT?

MRT berbanding HS Train(Perlis---(1jam)KL----(1jam)JB, mana lebih utama?

Saya pilih High Speed Train. Jangan emosi, perbezaan adalah kekuatan.

Kesimpulannya, apa sahaja kita pilih, kos membina tidak sebanyak kos selenggara operasi. Jika kos bina MRT RM 40 billion maka kos selenggaranya ialah RM 100 billion, hutang!

Justeru, suka atau tidak, jom naik MRT!

Jom wajibkan semua Menteri, MB, MP, JUSA, KSU, TKSU, KP, TKP, YDP, Mayor dll naik MRT.

Barulah rakyat ikut naik kereta dalam kesesakan "jammed" diiringi polis pengiring!

No comments: