ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Wednesday, August 2, 2017

Cadangan Selesai Kesesakan 3 Juta Kenderaan di KL Tanpa Naik Taraf Jalan Tol!

3 juta kenderaan keluar dan masuk ke KL setiap hari. - Sumber Bernama - http://www.themalaysiantimes.com.my/3-juta-kenderaan-keluar-masuk-kl-setiap-hari-dbkl/

Tahukah anda berapa banyak 3 juta kenderaan jika disusun Lebuhraya 3 lorong? 5,000 km=KL-Mekah jika disusun 3 lorong dan 15,000 km jika disusun 1 lorong.

Tahukah berapakah saiz Kuala Lumpur? Sekitar 300km persegi sahaja! https://ms.wikipedia.org/wiki/Kuala_Lumpur

Terbuktilah jaringan Jalan Raya Kuala Lumpur tidak mampu menampung 3 juta kenderaan dan sebagai balasannya;

i. Warga KL ramai yang sakit otak dan sakit jiwa
ii. Warga KL ramai yang hilang sabar atas jalan dan LRT/Komuter
iii. Kesesakan setiap hari
iv. Kemalangan kecil, besar dan maut
v. Kos minyak, tol dan caj parkir meningkat


Jika anda bencikan Tun Mahathir mungkin fakta ini boleh mengurangkan kebencian anda pada beliau.

Fakta - Jika Mahathir dan pesara Kerajaan tidak bina LRT pada 1997 maka hari ini 6 juta kenderaan akan berada atas jalan KL sehari dan lebih banyak kemalangan dan kematian atas jalan.Naik taraf jalan lebih lagi bertol bukan penyelesaian pada masalah ini dan bukti terbaik adalah naik taraf Lebuhraya PLUS KL-Seremban dari 2 Lorong ke 3 Lorong dan kini 4 Lorong makin teruk sesak kerana sikap pemandu.

Sebenarnya tidak adil salahkan sikap pemandu semata kerana memandu bersama 2,999,999 kenderaan umpama disumbat kedalam tin sardin, maka pemandu tiada banyak pilihan selain "follow the flow" apatah lagi bila ramai yang bersiar-siar di KL dan tidak fokus pada pemanduan kerana Whatsapp.

Walaupun jalan Malaysia dinaik taraf ke 20 lorong sekalipun jalan tetap akan sesak kerana selain faktor smartphone, faktor hijau dan keselamatan juga perlu diberi pertimbangan.

Justeru, Kerajaan perlu menimbangkan waktu kerja anjal untuk 1,000,000 Penjawat Awam dan GLC di KL. Sistem Anjal ini bukan baru, tetapi kerana tidak diseragamkan dengan waktu sekolah, maka ia gagal.

Cadangan 1.
Kakitangan Kerajaan dipecahkan pada 3 Kumpulan(gilir ikut bulan).

Kumpulan 1(keutamaan ada anak/anak bersekolah) Solat Asar jemaah dan pulang 5.00 pm.

Kumpulan 2(diutamakan bujang, belum ada anak/anak bersekolah) Solat Asar jemaah dan pulang 6.00 pm.

Kumpulan 3(wajib bujang,belum ada anak) Solat Maghrib Jemaah dan pulang jam 8 malam.


Cadangan 2(Sekolah dan Guru).
Guru sekolah SK/SRA dipecahkan pada 3 Kumpulan ikut kategori seperti diatas.

Anak-anak Kumpulan 1 akan pulang Sekolah pada 5.30pm-6.00pm.

Anak-anak Kumpulan 2 akan pulang Sekolah pada 6.00pm-7.00pm.

Anak-anak Kumpulan 3 tidak pulang Sekolah kerana Kumpulan 3 bujang dan belum ada anak bersekolah.

Perbezaan adalah kekuatan, sudah pasti ada yang tidak akan setuju kerana rakyat Malaysia sudah terbiasa dengan kebebasan buat apa yang mereka suka. Kita perlu hormati tetapi fokus mencari penyelesaian demi masa depan anak kita.

MRT bukan jawapan kepada kesesakan jalan, begitu juga naik taraf jalan bertol kerana kos sara hidup sudah jauh dari titik seimbang dengan pendapatan.

Wallahualam.

PS: 3 juta kenderaan sehari di darab dengan purata RM 1.00 tol = RM 3 juta sehari @ RM 1.1 Billion/setahun.

Wowww!! Patutlah lebih banyak DUKE dll Lebuhraya dibina untuk rakyat bayar RM 5 juta pula sehari atau RM 2 billion/setahun. Wow...kaya kaya kaya! Siapa yang kaya?




No comments: