ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Monday, February 8, 2016

Mampukah Melayu Bersatu?

Terlalu sukar untuk Melayu bersatu tetapi tidak mustahil.

Namun, mutiara di laut bukan mudah didapati, begitu juga bukan mudah untuk menyatukan Melayu.

Walaupun hanya berjumlah kurang 20 juta Melayu Malaysia, Melayu hari ini berpecah kepada hampir 50 pecahan dan perpecahan terbaru ialah bangsa baru iaitu Bangsa Johor.
Jumlah itupun di import dari kacukan Indonesia, Minangkabau, Jawa, Bugis, Banjar, Batak, Acheh, Bangla, Pakistan, Siam, Sulu, Kalimantan dll jika tidak Melayu hanya dianggarkan berjumlah kurang 5 juta.

Melayu perlu laksanakan 5 langkah yang diteliti dari bangsa China, Indonesia dan Jepun.

PERTAMA!

Bahasa sahaja mampu satukan bangsa melayu(bukan kita tapi anak-anak kita.

Satukan bahasa! Indonesia ada 270 suku utama dengan bahasa utama tapi mereka guna Bahasa Melayu(tertulis dalam buku Perlembagaan Indonesia) sebagai bahasa rasmi.

Melayu berpecah kerana kita guna bahasa Kelantan, Kedah, Perak, Negeri Sembilan dan paling pelik Bahasa Arab dalam acara rasmi dan rancangan TV perdana, guane?

KEDUA!!

Melayu perlu belajar dari bangsa yang berjaya satukan bangsa mereka melalui pendidikan.

Sekolah Cina sejak hari pertama anak kecil Cina bersekolah mereka tidak akan belajar apa-melainkan belajar tulis dan sebut berulang-ulang;

"Wo ai mama...Wo ai papa" atau "Saya sayang Emak...Saya sayang Ayah"

Physcology merujuk Emak kepada asal usul(negara) dan Ayah kepada bahasa(komunikasi), Indonesia ada pancasila yang dihafal sejak kecil, disebut berulang beribu kali hingga sebati dalam jiwa, menyerap dalam pembuluh darah dan hadir dalam nafas mereka.

KETIGA!!!
Muzik dan irama! Cina dan India tetap akan kekalkan gendangnya, muziknya, iramanya, hindustannya, walaupun dilanda hip hop, rockssss, R&B waima musik techno pun di iramaTamil oleh mereka. 
Malah untuk tujuan ini China sekat sebahagian youtube dan Facebook sepenuhnya! Satu lagi negara yang buat demikian adalah Korea Utara.
Mungkin nampak remeh tapi jika dengar balik pesan arwah Tan Sri P.Ramlee ada benarnya;
"kita perlu isi jiwa dan dada anak-anak kita dengan muzik dan irama melayu......kerana jika tidak, muzik dan irama asing akan masuk dan meresap dan menghilangkan jati diri melayu"

KEEMPAT!!!!

Common foe atau musuh yang sama, samada rekaan mahupun benar!

Sejarah buktikan semasa perang Eropah, Eropah pulih dan satukan kulit putih dengan menjadikan kulit hitam sebagai "common foe" atau musuh mereka yang sama.

China meletakkan Jepun sebagai musuh sama mereka hingga lahirnya China Bersatu, tapi Melayu tiada common foe. Melayu perlu pilih dan letak Jepun yang zalim atau komunis sebagai musuh sama untuk menyatukan Melayu sebagai satu.

Lebih malang bilamana Melayu mempunyai berjuta musuh berbeza dalamkalangan mereka sendiri.

KELIMA!!!!!
Agama! Malaysia didirikan dengan doktrin agama, bangsa dan negara berbeza dengan Indonesia yang mengutamakan Negara, kemudian Bangsa dan  barulah Agama! 

Apakah mereka kurang Islam dan beriman berbanding kita? Tidak, malah mungkin lebih beriman.

China juga berdoktrin Negara, Bangsa dan Agama.

Agama memecah belahkan manusia khususnya kita-bukan saya cakap, Al Quran yang cakap.
Banyak disebut dalam alquran ALLAH yang cakap seperti;
"Tidak akan berkelahi dua orang manusia hinggalah dibacakan ayat AKU(AlQuran) pada mereka kerana mereka suka berbuat khianat, dan banyak lagi.

Siapakah yang benar ikhlas mahu lihat Melayu Bersatu? 

Parti politik mana? 

NGO mana? 

Pemimpin Melayu mana? 

Raja dan Sultan Melayu mana yang tidak pentingkan diri dan tegas berusaha menyatukan Melayu?

Hakikatnya, Melayu lebih mudah diperintah dan dikawal jika Melayu berpecah.
Atas sebab itu mungkin ada baiknya kita berpecah pada pemimpin agar mudah mereka perintah dan kawal orang Melayu?
Fakta ini walaupun saya amat sayang hormat dan cinta kepada Tun Mahathir, tapi saya terpaksa akui ada silapnya beliau sebagai manusia biasa kerana berpeluang melakukan sesuatu selama 22 tahun memerintah tetapi tidak lakukan.

Paling mudah PM boleh wajibkan subjek kaum melayu di sekolah pun sudah memadai sebagai permulaan menyemai benih cintakan bangsa sendiri.
Jika orang Cina ada SJKC untuk subjek wajib kaum Cina dan menyemai semangat dengan tulisan kaligrafi mereka, India ada SJKT tetapi Melayu tidak ada SJKM dan dari dulu Melayu syok sendiri Sekolah Kebangsaan itu Sekolah Melayu...:((
MELAYU TERTIPU DAN DITIPU!
PS: Anak saya di Tadika Montessori belajar Bahasa Mandarin bukunya berkulitkan Tembok Besar China dengan wajah Mao Zedong! Apakah anak saya akan cintakan Malaysia atau China?

No comments: