ALLANA HIJAB

ALLANA HIJAB
Whatsapp 012-6144924 NOW For Guaranteed Special Free Gift

Tuesday, February 22, 2011

RESPECT

Respect frasa tepat menggambarkan makna yang mendalam berbanding hormat. Ia bukan kerana kelemahan Bahasa Melayu tetapi “respect” lebih acap digunakan berbanding kata hormat. Kata respect dipilih bagi artikel ini kerana respect adalah salah satu sifat kemanusiaan. Dalam Islam respect tidak sahaja terbatas kepada benda hidup, benda tidak hidup seperti batu, kayu, buku dan lain-lain juga dihormati.

Dukacita atas perlakuan ramai umat Islam Melayu yang mengikut secara membuta perlakuan menggantung anak patung di bawah kereta. Sungguhpun patung itu tidak bernyawa malah mungkin tidak bernilai, tetapi Islam mengajar kita menghormati semua benda hidup dan benda tidak hidup.

Tun Dr Mahathir pernah mengatakan yang menentukan kemajuan sebuah bangsa itu terletak pada tiga iaitu, Attitude(Sikap), Discipline(Displin) dan Value(Nilai). Nilai sebegini bukan sahaja memalukan tetapi amat rendah disisi kemanusiaan. Sifat yang kecil ini boleh menjadi nanah yang membengkak dan membusuk sehingga keseluruhan kaki terpaksa dipotong. Runtuhlah satu tamadun yang megah kerana “ignorance” pada semangat hormat-menghormati . Untuk rekod, dalam semua peperangan tercatat lebih 70% kematian bukan disebabkan kombat atau aksi di medan pertempuran tetapi kerana luka kecil yang tidak mendapat rawatan.

Hormat-menghormati perlu diasah dalam jiwa sejak kecil. Letak permainan didalam bekas, menjaga permainan dengan baik, menggunakan dengan cermat dan sebagainya membentuk keperibadiaan anak kecil itu sendiri. Tetapi jika yang diajar ialah mengikat permainan yang tidak berguna pada bawah kenderaan pada hemat saya adalah kejam dan tidak mempunyai sifat kemanusiaan sebagai Khalifah yang diangkat. Bersyukur kepada Allah bukan hanya menadah tangan mengucap Alhamdulillah, tetapi menghargai, menggunakan sebaiknya dan memanfaatkan orang lain atas nikmat Allah itu, malah menjauhi segala laranganNYA dan melakukan segala suruhanNYA.

Dizaman dunia tiada sempadan ini, nama Allah dan perilaku umat Islam sering dijadikan perbandingan dengan agama lain. Kita umat Islam harus bangun menjaga nama Allah dengan menyerlahkan sifat keperibadiaan mulia yang diajarkan pada kita. Apatah lagi kita bangsa Melayu yang penuh dengan sopan susila, tapi diatas jalan kejam bersaing bagai binatang.

Bukalah, dan janganlah diseksa patung itu, kalau diderma kepada anak-anak Somalia pasti mereka bergembira, jika diproses semula banyak bulu binatang dan alam sekitar dapat diselamatkan, jika dibuang sekalipun, saudara kita yang mengutip sampah boleh melakukan banyak perkara yang jauh lebih bermanfaat dari digantung dibawah kereta.

Akhir sekali, sukakah kita kalau kita yang diperlakukan seperti patung yang diikat di kereta di perlakukan? Sukakah kita dibuang dan dihina selepas kita dipergunakan dan dimanfaatkan oleh Bos, Syarikat, Anak, Suami, Isteri dan lain-lain?

No comments: